Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Jak dopadla generálka státních maturit? Odpovídal šéf Cermatu

Bývalý šéf Centra pro zjišťování výsledku vzdělávání (CERMAT) Pavel Zelený.

UKONČENO

Středoškoláci mají za sebou velkou generální zkoušku státních maturit. Vyzkoušeli si testy z českého a cizího jazyka a z matematiky. Úkolem generálky bylo hlavně zjistit, jak zkouška funguje po logistické stránce - tedy distribuce testů, samotný průběh zkoušky a její opravování. Studenti by podle státem řízené zkoušky měli poprvé maturovat v letošním školním roce. Jak ale testování dopadlo? Hrozí ještě odklad státní maturity či její úplné zrušení? V čem byly největší problémy? Co se bude dít dál? Na vše spojené s generálkou ale i samotnou státní maturitoujste se ptali Pavla Zeleného, ředitele Cermatu, který má přípravu zkoušky na starosti.

položených otázek: 32 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (18.10.2010 17:13) Jan Urban
Prosím, vysvětlete mi proč: 1) V 21. století rozváží texty po republice auta? Proč není zadávání online? 2) Proč to stojí 50 000 000. Nebo víc? 4) Jak myslíte, že státní maturity budou zvládat studenti bývalých "učňáků", kterým byl přechod na maturitní obor v podstatě vnucen. Děkuji s pozdravem Jan Urban
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:08)
Přeji hezký den čtenářům Lidovek i Vám osobně. Předně rozvoz nestojí 50 mil, ale 3,9 mil. A pak bych chtěl trochu rozbít představu o XXI století. Na školách tuto chvíli chybí cca 40 tis. provozuschopných terminálů, jejichž pořízení a zprovoznění představují řádově mnohonásobky toho, co doposud stála tzv. státní maturita. A pak platí základní pravidlo, že výkon žáka nesmí ovlivnit forma a nástroj použitý k zajištění testování. Zatím ani na jedné škole (pokud vím) nepoužívají ke konstrukčním úlohám z geometrie PC tablet. Zkrátka těch omezení je tu mnoho, nicméně s parciálním náběhem metody CAT se počítá.
OTÁZKA (19.10.2010 10:16) Dvořák
Dobrý den, zajímá mne kolik procent žáků volilo v oboru matematika méně obtížnou verzi a jejich procentní úspěšnost a totéž pro obtížnější variantu zkoušky. Co je důvodem zavádět systém povinných maturitních zkoušek s odstupňovanou obtížností, z kterých je možné si vybírat?
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:12)
Předmět matematika zvolilo u maturitní generálky 46% žáků, z toho 3/4 v základní a zbytek ve vyšší úrovni obtížnosti. Výsledky nejsou dosud zpracovány, protože v matematickém testu jsou použity tzv. otevřené testové položky, které vyžadují práci hodnotitelů. Důvodem dvou úrovní obtížnosti je fakt, že základní úroveň je jakýmsi největším společným jmenovatelem pro všechny maturitní obory, což pochopitelně např. gymnáziím a v budoucnu uchazečům o vysokoškolské studium nemůže stačit. Portfolio maturitních oborů je velmi široké a velmi heterogenní.
OTÁZKA (19.10.2010 10:30) Linda
Jaktože některé školy neměly proškolené maturitní komisaře? Čí je to chyba? A můžou být nějak potrestané? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:16)
Maturitní generálka byla dobrovolná. Dokonce i když se škola přihlásila, nikdo jí nenutil k tomu, aby dostála všem podmínkám účasti. Výsledky ze škol, které neměly ve smyslu pravidel maturitní generálky zajištěnu administraci zkoušek po personální stránce, sice zpracujeme a školám poskytneme, co se však dělo v průběhu administrace na takových školách vyhodnocovat nebudeme. U ostré maturity to už bude jinak. Tam jsou pravidla dána zákonem a vyhláškou a jejich nesplnění znamená, že žáci nemohou na této škole odmaturovat. Ale to ředitelé škol vědí a budou připraveni. To jsem si jist.
OTÁZKA (19.10.2010 10:32) Šimon
Dobrý den, vysvětlete mi prosím, proč by si studenti měli volit vyšší stupeň úrovně dovednosti, když ke státní maturitě zatím žádné VŠ nebudou přihlížet? Děkuji a přeji hezký den.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:18)
Šimone, z krátkodobého pohledu máte pravdu. Ale 40% těch, kteří se hlásí na vysoké školy, nepřichází rovnou od maturity. A ti se rekrutují rovněž z bývalých maturantů. A že vysoké školy k výsledkům v následujících letech přihlížet tím či oním způsobem budou, na to vemte jed.
OTÁZKA (19.10.2010 10:34) DZ
Co říkáte na kritiku některých médií, že si děti během generálky nemohly dojít na záchod a že v pravidlech a pkynech byly až triviální věci?
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:21)
U žádné takové zkoušky není nikde a nikdy možné opustit učebnu a pak se tam vrátit. To je zlaté pravidlo objektivně provedené administrace zkoušky. Nikdo žákům nebrání jít na záchod. Pouze říkáme, že opuštěním učebny ukončuje zkoušku. A do té doby dosažený výsledek se mu započítává. Podstatné je, že to všichni vědí dopředu. Já bych si třeba před zkouškou deset piv nedal.
OTÁZKA (18.10.2010 12:25) Honza
Dobrý den, rád bych znal odpovědi na tyto otázky : 1) Proč CERMAT trestuhodně podcenil personální zajištění infolinky a na tuto infolinku téměř nebylo možné se dovolat v době MAG? Kdo je za to zodpovědný ? 2) Proč jsou i po takové době příprav faktické chyby v materiálech ? Proč "odborníci" z CERMATu tyto chyby dávno neodstranili. 3) Proč bylo tolik problémů s DDT pracovišti ? Děkuji za odpovědi.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:25)
Obávám se, že máte v tomto smyslu poněkud zkreslené informace. K přetížení help-desku došlo pouze v jednom okamžiku, a to na dobu 1/2 hodiny. Nevnímám to jako trestuhodné, nicméně jako poučné. Help-desk zajišťovalo u nás přes 60 kolegů a kolegyň a jejich výkon byl obdivuhodný.
OTÁZKA (18.10.2010 15:41) Radomír Demek
Dobrý den, jsem správce sítě na škole. Chtěl bych se zeptat, jakým způsobem máte ošetřené, že se na počítač od Vás nedostane žádný virus nebo podobná havěť? Mám v plánu Váš PC zapojit zcela odděleně od školní sítě - protože pokud tam není možnost žádným způsobem zasahovat (např. alespoň změnit antivirový program - Vámi dodávané řešení mi přijde nedostatečné), plus nám bylo sděleno, že tam máte možnost vzdáleného přístupu - pak je takový počítač bezpečnostní hrozbou. Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:29)
Bezpečnostní ochrana systému je nastavena na nejvyšší přijatelnou míru. Nicméně v několika případech se vyskytly problémy koexistence bezpečnostních politik LAN ve školách a systému vzdálené správy DDT. A to se nyní řeší.
OTÁZKA (18.10.2010 17:02) Simona
Jak se lidem v Cermatu pracuje v atmosféře soustavného mediálního tlaku a nátlakových akcí studentů?
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:30)
Zvládáme. Díky.
OTÁZKA (18.10.2010 19:33) Ladislav N.
Dobrý den, od chvíle, kdy jsem se dozvěděl cenu MAGu (120 milionů Kč), což je cca 100 000 Kč na školu mi vrtá hlavou, co na generálce mohlo být tak drahé. Když srovnáme MAG například se SCIO testy, které jsou navíc dražší v tom, že si SCIO musí pronajímat vlastní prostory a navíc ještě počítat se zisky a platit zaměstnance (v MAGu valnou část práce odvedli učitelé) a přesto jeden test zaplacený u SCIO stojí polovinu, než v přepočtu na jednoho žáka v MAGu. Pevně věřím, že mi tento fakt vysvětlíte. Děkuji za odpověď
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:33)
Je třeba znát strukturu nákladů, například ten fakt, že z tohoto rozpočtu jde více než 40% částky právě těm učitelům, kteří maturitní generálku ve školách zajišťují. A pak bych být Vámi ještě zvážil doporučení, že není test jako test. Dělat komerční testy je fakt levnější. To umíme také. Ale to není našim zadáním.
OTÁZKA (18.10.2010 19:38) Karel
Dobrý den. Jakožto rodiče s dítětem na G, s dítětem s hendikepem dyslexie a dysgrafie (na základě objektivních neurologických nálezů a změn; potvrzeno z PPP) by mne zajímalo, zda byla otestována i verze "maturita bez hendikepu"? Jak postupovat při přihlašování studenta k MZ, jakou zátěž to bude mít pro školu?
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:38)
Dobrý den, Karle, žákům s tzv. PUP, tedy s přiznaným uzpůsobením podmínek konání zkoušek, je věnována extrémní pozornost. Kompenzační metody nejrůznějších forem hendikepů, včetně tzv. dys-, jsou zpracovány týmy odborníků a ověřeny, že fungují. K tomu, aby žák mohl konat zkoušku s uzpůsobenými podmínkami, potřebuje posudek PPP, který zároveň určí stupeň hendikepu. Ale to ředitelé škol vědí.
OTÁZKA (19.10.2010 7:45) Zelený
Dobrý den pane Zelený. Mám jednoduchou otázku - má maturita odrážet studium na SŠ za 4 roky? Pokud ano, proč nejsou jasně dané podmínky již při nástupu ke studiu.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:42)
Dobrý den jmenovče, státní maturita byla uzákoněna v roce 2004, tj. před šesti, sedmi lety. Katalogy požadavků ke zkouškám byly zveřejněny dle zákona 24, resp. dokonce 36 měsíců před zkouškami. Nesmíte podléhat dojmu, že státní maturita se koná či nekoná podle toho, že někdo řekne v televizi, že se mu nelíbí.
OTÁZKA (19.10.2010 11:50) 97
Vsadíte se, že testy při ostré zkoušce se dostanou ven ještě před začátkem zkoušky? Vždyť budou přes noc v každé zemědělce v každé Horní Dolní a stačí jedna otevřená fabka, jedno rozbité okno, jedno nabourané auto a za pár minut jsou na netu a do rána je znají všichni (nebo aspoň ti, kdo zaplatí). Informace se šíří strašně rychle, pokud se tedy nepoužívají koňské povozy, jak máte v plánu vy.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:47)
Věřte kolego, že zase natolik ten systém naivní není. Tak jednoduché to zase nebude. Bezpečnostní politika státních maturit je skutečně vyváženou kombinací účinných prevetivních i represivních opatření. To se, bohužel, podepisuje i pod nemalou částí nákladů. Víme, že jsme v Čechách.
OTÁZKA (19.10.2010 11:19) Jiří Slavíček
Dobrý den, pane ministře, jak hodláte řešit problém rozporu mezi RVP (resp. ŠVP) a cíly státní maturity. RVP totiž svým zaměřením směřuje úplně jinam než požadavky státní maturity. A není vůbec státní maturita příliš ambiciózní a drahý projekt, který ve skutečnosti nemá smysl? Vysoké školy buď přijímají prakticky každého, kdo má maturitu, nebo použivají už zaběhnutý a bez problémů fungující systém státních srovnávacích zkoušek SCIO.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:49)
Hezký den, ministrem nejsem. Zajištění konzistence obsahu a cílů vzdělávání a obsahu a forem ověřování výsledků je zajištěno přes tzv. katalogy požadků ke zkouškám. Zveřejňují se dle zákona 24 měsíců před konáním zkoušek.
OTÁZKA (18.10.2010 13:08) Viktorka
Chatovala jsme s Vámi v Blesku a bohužel uspokojivé odpovědi se mi nedostalo. 1. Pokud student neuspěje u státní! ústní části maturity z ČJL, může se to dozvědět ihned nebo musí absolvovat i didaktický test a písemnou práci? A proč? 2. Po 20. červnu, tedy dni, kdy se maturanti dozví výsledky, již můžou být přijati na vysoké školy. My ,češtináři ,budeme již od května vědět jejich výsledky z 1. části., tedy hlavně to , jestli student neuspěl. (Neberte v potaz profilové zkoušky, jako jste to nepochpil v chatu s Bleskem). Jde mi o to dozvědět se, jak to budou mít VŠ, když obvykle v tomto čase již studenti výsledky maturit věděli. Budou snad přijímací zkoušky kumulovány do 21.6. -.......?Děkuji za odpověď. V.
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:54)
To mne mrzí. Pokud neuděláte "státní" ústní češtinu, nemá cenu na test a písemku chodit. Že neuspějete u ústní zkoušky, to se zcela jistě dozvíte. Stran vysokých škol - to záleží na každé fakultě. I dnes se dělá podstatná část přijímaček v termínech, kdy uchazeči ještě nemají maturitu. V tomto smyslu to není pro vysoké školy žádné novum. pokud vím, tak rozhodně nejedna fakulta odloží alespoň jeden termín přijímaček na období po 21. červnu.
OTÁZKA (18.10.2010 20:18) Martina Janoušková
Dobrý den, zajímala by mě úloha pana Štefla, který testy kritizuje, ale sám s nimi obchoduje. On státní maturity skutečně kritizuje pro jejich nepřipravenost a formální chyby, nebo mu zkrátka vadí, že mu udělají čáru přes rozpočet v jeho podnikání?
ODPOVĚĎ (19.10.2010 12:59)
O motivech Ondřeje Šteffla mohu jen spekulovat. Nicméně s úspěchem bych zařadil mezi jeho motivy i čistě komerční zájem. nic na tom nezmění ani prohlášení, že státním maturitám oponuje, přestože na nich může neskutečně vydělat. Myslím, že stále platí, že 1+1=2, a jak znám Ondřeje, tak to má ještě dvakrát ověřené. Je to zcela legitimní obrana jeho byznysu; co bych mu osobně vyčetl, že už nyní při ní používá krajně nekorektních metod.