Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak naučit udržitelnému rozvoji

Česko

České učitele všech stupňů čeká seznámení s novým tématem ve vzdělávání

Do českých škol míří novinka - vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Nejde sice o předmět v tradičním slova smyslu, přesto by měl být přítomný ve výuce od mateřských až po vysoké školy. A do škol chce přinést víc než jen ekologická, environmentální a sociální témata. Jeho podstatou je podle Karla Tomka z Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP) naučit děti a mládež určitému typu myšlení. „Schopnost rozumně a v souvislostech uvažovat je podmínkou pro udržitelné chování lidí. A o to jde hlavně.“ Takže jak to máme učit?

Vzdělávání pro udržitelný rozvoj -mezi zainteresovanými odborníky se už vžila zkratka VUR (podle anglického ESD, Education for Sustainable Development) - bude klást velké nároky na schopnosti učitelů. „Učitel musí dobře rozumět souvislostem toho, co se kolem nás děje jak na lokální, tak na globální úrovni, proto se musí celoživotně vzdělávat.“ Tomek také zdůrazňuje, že je třeba oslovit všechny učitele. Jeden izolovaný nadšenec může sice vzbudit zájem, ale po čase se vyčerpá. Je to úkol pro celou školu.

Jeho kolegyně Jiřina Svobodová v současné době se svým týmem připravuje návrh koncepce pro lektory vzdělávacích seminářů a praktické příklady na téma VUR pro výuku. Učila dvacet let na gymnáziu, takže ví, že srozumitelné metodické materiály jsou základem úspěchu.

Višňový sad jako místo setkání ekologie a ekonomie Další metodickou příručku, s pracovním názvem Co je ekonomické, nemůže být ekologické?, připravuje Hana Scholleová z katedry podnikové ekonomiky VŠE v Praze ve spolupráci s vedoucí Centra environmentálního vzdělávání Pedagogické fakulty UK Kateřinou Jančaříkovou. V rámci projektu Alma Mater Studiorum, který je určen učitelům různých aprobací se zájmem o environmentální vzdělávání, vznikl program seminářů vystavěný na motivech Čechovova Višňového sadu.

„Ekonomická krize ukázala, že podniky, které sázely na rychlý růst, krach na světových trzích smetl, zatímco ty konzervativnější vydržely,“ říká Scholleová, která ve své metodické příručce pro pedagogy středních škol radí nenásilnou formou učitelům, jak učit žáky udržitelně myslet.

Její projekt je jednoduchý - žáci si mají představit, co by udělali s višňovým sadem, aby udržitelně prosperoval. „Všichni v této zemi rozumí ekonomice, ale nezapojují se ani na domácím poli, všichni v této zemi chtějí podnikat, ale čekají, kdo začne, aby je zaměstnal a řekl jim, co mají dělat, všichni by věděli, jak lépe řídit své firmy, ale mají problém řídit svou peněženku,“ píše v úvodu připravované publikace.

„Umíme všechno (...), velmi rádi hodnotíme, diskutujeme, kritizujeme... ale rozumíme tomu skutečně alespoň teoreticky? Víme, co čteme v novinách?“ Scholleová vysvětluje teoretické pojmy, rozvádí je na příkladu, dává úkoly, ukazuje řešení, klade otázky, argumentuje, využívá aktuální informační zdroje i tabulky.

Univerzální model pro výuku VUR zatím nikde neexistuje V zemích, kde je dlouhá tradice environmentální výchovy, se postupně rozšiřovalo její působení o ekonomické, sociální a další souvislosti. Tereza Vošahlíková z Pedagogické fakulty UK, která zkoumala zahraniční přístupy ke vzdělávání pro udržitelný rozvoj, ale zjistila, že univerzální model, který by mohl být přímo implementován do libovolné úrovně kurikula, nikde neexistuje.

Zatímco ve Velké Británii není VUR ukotveno ani na národní úrovni, v Německu je jeho implementace čile podporována na úrovni jednotlivých spolkových zemí a zároveň je funkčně propojena s projekty a iniciativami působícími zdola.

V České republice jsou do zavádění VUR kromě ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zapojena i další ministerstva, vzdělávací instituce, vysoké školy a neziskové organizace. „Letos v lednu schválila vláda Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky,“ říká Jiřina Svobodová. „Nyní se připravuje akční plán na rok 2010 až 2012.“ Je zřejmé, že s VUR se budeme setkávat stále častěji.

O autorovi| ALENA GÉBLOVÁ, Autorka pracuje ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze. Metodické materiály zaměřené na vzdělávání pro udržitelný rozvoj nabídne Metodický portál www.rvp.cz

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!