Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak vznikla nejdražší česká hra všech dob Kingdom Come: Deliverance? Zeptejte se spoluautora

Martin Klíma

UKONČENO

Martin Klíma společně s Danielem Vávrou v roce 2011 založili tým Warhorse Studios. Jde o jednu z klíčových osobností studia, které minulý týden vydalo celosvětově úspěšnou historickou hru Kingdom Come: Deliverance zasazenou do českého království roku 1403. Martin Klíma je autorem legendární hry na hrdiny Dračí doupě a stál u zrodu českého videoherního průmyslu. Ve studiu ALTAR Interactive pod jeho vedením vznikly populární tituly jako Fish Fillets, Original War nebo trilogie UFO. Podílel se také na Operation Flashpoint: Dragon Rising od Codemasters. U Kingdom Come: Deliverance působil v roli výkonného producenta. Díky on-line chatu serveru Lidovky.cz máte jedinečnou možnost zeptat se ho na to, co vás o hře zajímá. Martin Klíma bude zodpovídat otázky čtenářů od 15 hodin.

položených otázek: 41 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (23.2.2018 14:57) Miroslav Šujan
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se do hry plánuje přidat i český dabing. Mám za to, že jsem někde četl, že Dan Vávra o nějaké takové možnosti v minulosti hovořil, ale že to bude záležet na prodejích. Přece jen je to česká hra, i když chápu, že dabing je nákladný a pro tak malý trh jako je ten náš není moc rentabilní. Děkuji
Martin Klíma: (23.2.2018 15:19)
Dobrý den, v tuhle chvíli bohužel český dabing neplánujeme, zejména z důvodů, které sám uvádíte.
OTÁZKA (23.2.2018 14:46) Martin Penc
Tlačilo vás k mému pohledu uspěchanému vydání (zejména co se konzolí týče) vydavatelství Deep Silver nebo jste prostě už chtěli dodržet dané datum? Nemyslíte si zpětně, že by bylo vhodnější datum ještě odložit a vyřešit zbytečné chyby a hlavně špatnou optimalizaci na konzoli?
Martin Klíma: (23.2.2018 15:23)
Dobrý den, děkuji za otázku. Pro relativně malé studio a nové IP je obtížné datum vydání měnit (ať už bylo oznámeno veřejně nebo ne -- i v druhém případě jsou určité technologické postupy, které způsobují, že se musíte o vydání rozhodnout cca půl roku dopředu). Takže zpětně vidíme, že by bylo bývalo lepší třeba měsíc počkat, ale to prostě už nebylo možné -- nejde o tlak ze strany vydavatele, je to realita hry, která nemá mít jenom digitální distribuci.
OTÁZKA (23.2.2018 15:23) Anna
Dobrý den. Četla jsem spoustu stížností ze strany přispěvatelů na Kickstarteru. Prý jim hra nefungovala do oficiálního vydání, přestože to měli slíbeno a také neobdrželi slíbené DVD o tvorbě, plechovou krabičku atp... Co na to říkáte?
Martin Klíma: (23.2.2018 15:27)
Dobrý den, děkuji za otázku. Na Kickstarteru jsme měli cca 35 tisíc backerů, stížnosti přicházejí jenom od desítek z nich. Je nám samozřejmě líto, pokud jsme někoho zklamali nebo mě někdo pocit, že jsme nedodrželi slovo. Ale na druhou stranu je třeba vidět, že je to zcela proti duchu Kickstarteru a crowdfundingu -- Kickstarter není e-shop, podpora projektu není předobjednávka. My jsme slíbili, že uděláme, co bude v našich silách, abychom hru a různé odměny doručili a to jsme, podle mého názoru, udělali.
OTÁZKA (23.2.2018 15:22) Míra
Dobrý den, zvažujete možnost trošku poupravit systém ukládání hry? Aby bylo hru možno ukládat častěji. Děkuji
Martin Klíma: (23.2.2018 15:27)
Dobrý den, v další verzi (1.3) přibude aspoň možnost kdykoliv hru přerušit a uložit a pak pokračovat z uložené pozice.
OTÁZKA (23.2.2018 14:24) Martin
Planujete uz nejake DLC nebo zatim jen resite opravy bugu?
Martin Klíma: (23.2.2018 15:28)
Dobrý den, DLC plánujeme, ale jak říkáte, v tuto chvíli se soustředíme spíš na opravy bugů.
OTÁZKA (23.2.2018 14:11) Mirek
Dobrý den pane Klímo, mám dvě otázky: 1) Jak se vám spolupracovalo s Danem a Viktorem? Měli jste během vývoje KCD nějaké vážnější neshody :) 2) Budete při dalším projektu využívat novější verzi CryEnginu nebo přejdete na jiný? Děkuji
Martin Klíma: (23.2.2018 15:32)
Dobrý den, děkuji za otázku. V každém kreativním procesu je jisté napětí mezi představami a očekáváními jednotlivých tvůrců a nejinak tomu bylo při tvorbě KCD. Ale nakonec jsme se vždycky dokázali dohodnout a -- věřím -- najít řešení, které bylo pro hru nejlepší. Ohledně enginu: je to něco, kde jsme se ještě definitivně nerozhodli, ale samozřejmě použít Cryengine vypadá jako logická volba. Nicméně přechod z verze 3.8.6 na CE V může být složitější, než to na první pohled vypadá.
OTÁZKA (23.2.2018 14:15) Jiri
Fish Fillets moje oblibena hra pred cca 15 lety, nyni nelze provozovat pod 64bit Win10, je nejaka cesta jak si opet zprovoznit ??
Martin Klíma: (23.2.2018 15:33)
Dobrý den, přiznám se, že tento problém jsem neřešil (každopádně jsem ale rád, že se vám FF líbily). Zkoušel jste DosBox?
OTÁZKA (23.2.2018 14:12) Míra
Dříve se psalo o rozdělení hry na několik částí. Poté, že bude vše spojeno v jednu hru a teď je na stránkách, že by měly být další díly. Jak to tedy bude?
Martin Klíma: (23.2.2018 15:35)
Dobrý den, v Kingdom Come: Deliverance je to, čemu jsme na Kickstarteru říkali Act I -- který je nakonec mnohem větší, než jsme původně předpokládali. Případné pokračování bude pravděpodobně zahrnovat Act II a III.
OTÁZKA (23.2.2018 14:36) Aleš
Dobrý den, v první řadě vám chci poděkovat za skvělou hru, vyplatilo se čekat. Můj dotaz se týká psů ve hře, jestli je to nějaké plemeno z té doby? Děkuju za odpověď.
Martin Klíma: (23.2.2018 15:40)
Dobrý den, ano dělali jsme výzkum. Zde je text z našeho interního dokumentu: Ve venkovském prostředí se nalézají převážně psi střední a větší velikosti (o kohoutkové výšce 40 - 65 cm) a relativně jednotného primitivního tzv. lupoidního typu, který nejvíce připomíná dnešní plemena německého ovčáka či kolie. Takoví mohli být dobře využiti jako psi hlídací, pastevečtí i honáčtí. Oproti svým dnešním soukmenovcům stejné velikosti byli ovšem tito psi relativně útlejší, což Wendt (1978) přičítá jejich mizerné výživě. (Jedná se o citát z bakalářské práce D. Winklerové, Příspěvky k poznání chovu a využití domácích zvířat v raném a vrcholném středověku na podkladě archeozoologických nálezů na území ČR)
OTÁZKA (23.2.2018 13:58) Ivo
Dobry den, slibily jste ze prepracujete system ukladani a paceni zamku nechate hracum na vyber ktery zpusob chcou pouzivat jestli puvodni nebo ten novy?
Martin Klíma: (23.2.2018 15:42)
Dobrý den, bojím se, že se jedná o nedorozumění -- systém pro páčení známku chceme trochu zjednodušit, hlavně na konzolích, ale nechceme zavádět dva alternativní systémy, tím méně volitelné.
OTÁZKA (23.2.2018 15:27) Václav Zaiml
Dobrý den, bugy jsou pochopitelné, ale prosím o vychytání takových logických nesmyslů, jako že při dešti v noci je jasná obloha a jsou vidět hvězdy, nebo že když jsem měl zdrhnout z Talmberku, všude jsem zakopával o provazy, že bych třeba sešplhal z hradeb, ale prostě to NEJDE. Díky za skvělou hru, přeji mnoho úspěchů do budoucna a těším se na pokračování.
Martin Klíma: (23.2.2018 15:46)
Dobrý den, jsem rád, že se vám hra -- i přes všechny svoje nedostatky -- líbila. Problém každé open-world hry je v tom, že nemůže ani nedokáže anticipovat všechny akce hráče: jednak proto, že to její tvůrce prostě nenapadlo, a jednak proto, že by se tím její vývoj ještě více zkomplikoval. Občas hráče prostě musíme trochu omezit, abychom vůbec mohli hru dodělat.
OTÁZKA (23.2.2018 15:56) Lukáš
V diskuzích na redditu si někteří hráči ztěžují na doskakování textur a pokles FPS ve městech. Bude něco z toho řešit příští patch?
Martin Klíma: (23.2.2018 16:00)
Dobrý den, záleží na platformě a nastavení. Na konzolích jsme skutečně našli chybu, kterou chceme v příštím patchi (1.3) opravit a doufáme, že to hodně pomůže. Na PC je to problém toho, že máte příliš vysoké grafické nastavení relativně ke své grafické kartě a rychlosti disku. Zdaleka nejlepší řešení tady je nainstalovat si hru na SSD.