Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Jak vznikla nejdražší česká hra všech dob Kingdom Come: Deliverance? Zeptejte se spoluautora

Martin Klíma

UKONČENO

Martin Klíma společně s Danielem Vávrou v roce 2011 založili tým Warhorse Studios. Jde o jednu z klíčových osobností studia, které minulý týden vydalo celosvětově úspěšnou historickou hru Kingdom Come: Deliverance zasazenou do českého království roku 1403. Martin Klíma je autorem legendární hry na hrdiny Dračí doupě a stál u zrodu českého videoherního průmyslu. Ve studiu ALTAR Interactive pod jeho vedením vznikly populární tituly jako Fish Fillets, Original War nebo trilogie UFO. Podílel se také na Operation Flashpoint: Dragon Rising od Codemasters. U Kingdom Come: Deliverance působil v roli výkonného producenta. Díky on-line chatu serveru Lidovky.cz máte jedinečnou možnost zeptat se ho na to, co vás o hře zajímá. Martin Klíma bude zodpovídat otázky čtenářů od 15 hodin.

položených otázek: 41 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (23.2.2018 18:00) Jersi
Ahoj, gratuluji k fenomenalnimu uspechu, klobouk dolu! Otazka zni: co mel vyvoj vsech her, na nichz jste se podilel, spolecneho? Diky
OTÁZKA (23.2.2018 17:40) Jakub
Máte v plánu do budoucnosti do hry přidat Český dabing ?
OTÁZKA (23.2.2018 17:26) Jakub Holubář
Dobrý den ,bude mít hra nějaké pokračování
OTÁZKA (23.2.2018 16:56) Barbora
Dobrý den, nepřemýšleli jste o verzi hry "pro holky" - tedy méně boje, více středověkého života apod... Známí, co hru hrají, říkají, že je vtáhlo prostředí hry a že na začátku třeba hodiny ani nehráli, jen bloumali krajinou a rozhlíželi se :-) Moc by se mi něco takového líbilo, ale nijak mě neláká učit se bojovat. Možná příliš naivní otázka, v tom případě se omlouvám.
OTÁZKA (23.2.2018 16:44) Patrik
Dobrý den, KC:D se mi líbí. Bohužel se mi po chvíli hraní dělá špatně - kinetóza. Nepočítáte s doplněním o variantu pro hráče s tímto problémem? Díky.
OTÁZKA (23.2.2018 16:36) Petr Skokan
Cetl jsem nejake recenze a pry KCD je super dokud clovek neziska vyssi status, ale pak uz to pry ztraci "challenge" tj. cca po 40-50 hodinach uz tam neni moc zabava ? Muzete to potvrdit nebo vyvratit ?
OTÁZKA (23.2.2018 16:33) David
Kromě opravy bugů, jsou v plánu i nějaké větší úpravy/rozšíření hry? Mluvím napřlíkad o původně plánovaném blacksmithingu nebo přenasvtavení herní ekonomiky, aby se hráč na konci hry nedostával do situace, kdy u sebe má řádově tisíce grošů a není je smysluplně za co utratit.
OTÁZKA (23.2.2018 16:16) Zvědavej
Díky za neodpověď, arogance, super
OTÁZKA (23.2.2018 16:07) nic
Mam problem s cestinou. Proc quest? Proc ne, ukol? Protoze potom existuje hlaska "Ukol aktualizovan". Konzistentne by tedy melo byt "Quest aktualizovan". Dale ta cestina je takova prazska. Nelibila se mi scena, kdy "kupec?" predaval Rackuv mec zpet kovari, a rekl neco ve stylu "tu mas mladochu", predaval to kovari, otci, Jindriha. WTF? Proc "tu mas kovari". A takovy ruznych podivnosti v ceskem prekladu je vice. Dale bych vytknul ne prilis dobra optimalizovana grafika na PS 4 Pro. Vcetna hodne framerate dropu. Na PS 4 je tech bugu mnohem vice nez na PC verzi. Coz me prijde skoda. Hra by si zaslouzila jeste 3 mesice intenzivniho QA.
OTÁZKA (23.2.2018 15:56) Lukáš
V diskuzích na redditu si někteří hráči ztěžují na doskakování textur a pokles FPS ve městech. Bude něco z toho řešit příští patch?
OTÁZKA (23.2.2018 15:27) Václav Zaiml
Dobrý den, bugy jsou pochopitelné, ale prosím o vychytání takových logických nesmyslů, jako že při dešti v noci je jasná obloha a jsou vidět hvězdy, nebo že když jsem měl zdrhnout z Talmberku, všude jsem zakopával o provazy, že bych třeba sešplhal z hradeb, ale prostě to NEJDE. Díky za skvělou hru, přeji mnoho úspěchů do budoucna a těším se na pokračování.
OTÁZKA (23.2.2018 15:23) Anna
Dobrý den. Četla jsem spoustu stížností ze strany přispěvatelů na Kickstarteru. Prý jim hra nefungovala do oficiálního vydání, přestože to měli slíbeno a také neobdrželi slíbené DVD o tvorbě, plechovou krabičku atp... Co na to říkáte?
OTÁZKA (23.2.2018 15:22) Míra
Dobrý den, zvažujete možnost trošku poupravit systém ukládání hry? Aby bylo hru možno ukládat častěji. Děkuji
OTÁZKA (23.2.2018 15:02) Jaroslav Jakubov
ake su polane na expansions? bude dejove rozsirenie alebo act3 je planovany az pre KCD2?
OTÁZKA (23.2.2018 15:00) Jakub Kunčík
Díky za Original War. Vím, že nemůžete odpovědět přímo, zeptám se tedy obecněji. Pokud by bylo Deliverance předpolí, je doba husitských válek největším potenciálem získané pozice? Dá se říct, čím jsou české počítačové hry specifické? Plánujete ještě někdy nejakou spolupráci s Vláďou Chvátilem? Co je Váš zatím jestě nesplněný životni a co pracovní cíl? Děkuji a odpovědi a gratuluji k úspěchu, KCD je výborná hra.
OTÁZKA (23.2.2018 14:57) Miroslav Šujan
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se do hry plánuje přidat i český dabing. Mám za to, že jsem někde četl, že Dan Vávra o nějaké takové možnosti v minulosti hovořil, ale že to bude záležet na prodejích. Přece jen je to česká hra, i když chápu, že dabing je nákladný a pro tak malý trh jako je ten náš není moc rentabilní. Děkuji
OTÁZKA (23.2.2018 14:46) Martin Penc
Tlačilo vás k mému pohledu uspěchanému vydání (zejména co se konzolí týče) vydavatelství Deep Silver nebo jste prostě už chtěli dodržet dané datum? Nemyslíte si zpětně, že by bylo vhodnější datum ještě odložit a vyřešit zbytečné chyby a hlavně špatnou optimalizaci na konzoli?
OTÁZKA (23.2.2018 14:36) Aleš
Dobrý den, v první řadě vám chci poděkovat za skvělou hru, vyplatilo se čekat. Můj dotaz se týká psů ve hře, jestli je to nějaké plemeno z té doby? Děkuju za odpověď.
OTÁZKA (23.2.2018 14:24) Martin
Planujete uz nejake DLC nebo zatim jen resite opravy bugu?
OTÁZKA (23.2.2018 14:15) Jiri
Fish Fillets moje oblibena hra pred cca 15 lety, nyni nelze provozovat pod 64bit Win10, je nejaka cesta jak si opet zprovoznit ??
OTÁZKA (23.2.2018 14:12) Míra
Dříve se psalo o rozdělení hry na několik částí. Poté, že bude vše spojeno v jednu hru a teď je na stránkách, že by měly být další díly. Jak to tedy bude?
OTÁZKA (23.2.2018 14:11) Mirek
Dobrý den pane Klímo, mám dvě otázky: 1) Jak se vám spolupracovalo s Danem a Viktorem? Měli jste během vývoje KCD nějaké vážnější neshody :) 2) Budete při dalším projektu využívat novější verzi CryEnginu nebo přejdete na jiný? Děkuji
OTÁZKA (23.2.2018 14:05) Lia
Dobrý den, těšila jsem se až si budu moci zahrát tuto hru a snad mé pocity pramení z toho, že jsem s hraním teprve na začátku. Grafika je pěkná, děj také, ale myslím si, že tím, že je hra příliš složitá na ovládání, ztrácí na lesku. Načítání rozhovorů s jednotlivými postavami je zdlouhavé a obtížné plnění zadaných ůkolů se nedá ukládat. Chce to mít hodně trpělivosti a také času . . . . Jinak je to příjemná změna. Máte v plánu i další hry (např. ze žánru sci-fi) ? Děkuji
OTÁZKA (23.2.2018 14:04) Kuba
Dobry den, rad bych se zeptal na otazku ohledne programovani. Sam pusobim dlouho jako webdeveloper, ale ucim se i Lua a C++. Muzete rict (jen ve zkratce) jake to je byt hernim programatorem? Je to narocne, vsude se da docist,ze vyvojari pracuji pres 10hodin denne, kolikrat i prespavaji v kancelari. Myslite, ze je takova prace naplnujici? A nakonec neznici to cloveku touhu hrat hry? Vim, ze se primo tomuto oboru nevenujete, ale doufal jsem, ze budete mit zkusenosti, jako clovek, ktery se tak dlouho zabyva vyvojem her. Dekuji vam za odpoved
OTÁZKA (23.2.2018 14:04) Zvědavej
Kolik hra nakonec podle vás vydělá? Bude pokračování? Kolik hodin hry Kingdom Come nabízí, průměrně, zhruba, cca, když se hráč ničím moc nezdržuje?
OTÁZKA (23.2.2018 14:01) Jakub Kopřiva
Co byste řekl na názor, že počítačové hry mohou ohrozit duševní zdraví.
OTÁZKA (23.2.2018 14:00) Adam
V dalším díle by bylo by pěkné vidět středověkou Prahu. Taková středověká Mafia :D
OTÁZKA (23.2.2018 13:58) Standa
Zdravím Vás, podle účetních závěrek mělo studio Warhorse jednoho nebo dokonce žádné zaměstnance, ale na hře prý dělalo až 100 lidí, vypadá to jako masivně využitý švarc systém, jaké je Vaše vysvětlení? A tisíce tzv. backerů, kteří Vám přispěli na kickstarteru nedostalo to, za co si zaplatili a ve sběratelské edici chybělo hodně z toho co bylo za daný obnos slíbeno - vysvětlení na fóru bylo takové, že by to bylo drahé udělat. Nemyslíte si, že jde o podvodné jednání? A dostanou za co si zaplatili, pokud je pravda, že se hra už zaplatila? Děkuji.
OTÁZKA (23.2.2018 13:58) Ivo
Dobry den, slibily jste ze prepracujete system ukladani a paceni zamku nechate hracum na vyber ktery zpusob chcou pouzivat jestli puvodni nebo ten novy?
OTÁZKA (23.2.2018 13:46) Jakub Kopřiva
Je opravdu bojový systém tak revoluční ve srovnání, třeba s hrou Zaklínač 3 nebo Skyrim.
OTÁZKA (23.2.2018 13:45) Karel Novotny
Dobry den, puvodne se rikalo, ze hra bude prvnim dilem v ramci trilogie. Ted, kdyz je vyvoj zaplacen a mate funkcni svet a engine, vzniknou dalsi dva dily? Preci jenom delat ted akcni sci-fi by asi nedavalo takovy smysl, predpokladam.
OTÁZKA (23.2.2018 13:43) Lukas
Dobry den, jaka byla Vase role ve vyvoji hry? Podilel jste se jako autor Draciho doupete na pribehu?
OTÁZKA (23.2.2018 13:41) Jakub Kopřiva
Jak moc opravdu hře pomohl Kickstarter?
OTÁZKA (23.2.2018 13:40) Jan
Je Rick Deckard clovek nebo replikant?
OTÁZKA (23.2.2018 13:31) Jirka
Zdravím, tuším správně že další díl bude z období husitských válek? :)
OTÁZKA (23.2.2018 13:28) Jan Vašák
Zdravím, bude hra v budoucnu směřovat i k Českému Šternberku? je to proti proudu řeky cca deset kilometrů a je tam velký hrad
OTÁZKA (23.2.2018 13:25) Kryštof
Dobrý den, vývoj hry jsem sledoval dlouhodobě a gratuluji, že jste to dotáhli do konce. Chtěl bych se zeptat jestli jste hru hrál a nepřišla vám skrze svoji realističnost příliš složitá a co plánujete do budoucna vyvíjet. Děkuji. S pozdravem
OTÁZKA (23.2.2018 13:22) Lojza
Hra měla velké zpoždění, tuším, že původní vydání bylo plánované už na rok 2015. Kdy jste věděli, že dojde ke zpoždění a opravdu jste si mysleli, že by vám vývoj zabral o 2 roky méně než tomu nakonec bylo? Jsou 2 roky u vývoje hry tak moc dlouhá doba jak se domnívám, nebo tomu nerozumím a 2 roky "jsou ještě v pohodě"?
OTÁZKA (23.2.2018 13:18) Jakub Ryba
Zdravím, máte nějaké odhady, kolik lidí si už hru KCD tzv. upirátilo? A nezvažovali jste nějakou alternativní ingame verzi protipirátské "ochrany"? Tedy např. že byste vypustili na torrenty vlastní "cracklou" verzi, kde by třeba po hodině hraní přiletěl drak a hlavní postavu zabil a smazal savy... Díky Jakub
OTÁZKA (23.2.2018 13:10) Martin
Už jste hru dohrál?
OTÁZKA (23.2.2018 13:02) Mirek
Můžete už prozradit, zda se vývoj hry zaplatil. Někde jsem něco četl o milionu prodaných kopií.