Program nabízí inscenace nezávislého divadla v českých a světových premiérách a pražskou premiéru operního oratoria (Vladimír Franz: Údolí suchých kostí). Nebudou chybět prezentace mladých a opomíjených uměleckých osobností a komunit a velký prostor dává festival i umění ve veřejném prostoru.
Kompletní program a aktuality: www.nextwave.cz.
Motto festivalu odkazuje ne jen na současný stav kultury a společnosti, jež se ocitá nad osudovou propastí zmaru a duchovní prázdnoty, ale je především připomínkou desátého výročí úmrtí režiséra Petra Lébla, jemuž je věnován program pátečního (9. října) festivalového dne v Divadle Na zábradlí. V neděli 11. října si pětihodinovým česko-polským mystériem v mnoha prostorách Disku, inspirovaným biblickým Desaterem Půldekalog náchodských souborů Dred a polského J.S.T.E. Artyžok připomeneme padesáté výročí vzniku divadla Laboratorium guru tohoto směru divadla Jerzyho Grotowského (bude mu věnována i výstava velkoplošných fotografií, již zapůjčil Polský institut).
Profilový projekt: Údolí suchých kostíProfilovým projektem festivalu je pražská premiéra opery-oratoria Vladimíra Franze Údolí suchých kostí ve středu 7. 10. na Pražské křižovatce, v kostele sv. Anny. Dílo se starozákonním námětem o proroku Ezechielovi (libreto Rostislav Křivánek) nastudoval a v Praze uvede soubor Ars Brunensis Chorus pod režijním vedením mladé brněnské režisérky Lindy Keprtové, choreografa Davida Strnada a pod taktovkou dirigenta Dana Kalouska. „V Údolí suchých kostí si klademe zásadní otázku: kdyby došlo ke znovustvoření lidí, dopadlo by to stejným debaklem? Vnitřní život lidí bez vnitřní víry odumírá, upadá a stává se pustším a pustším. I kdyby lidé měli stovky miliard dolarů, euro, korun či jiné měny, je kolem nás stále větší pustota. Na konci opery – aby toho nebylo málo – klade sbor impertinentní otázku: A čemu věříš ty, Bože?" přibližuje uchopení tématu autor díla Vladimír Franz. |
"Motto letošního ročníku ...mezi životem a smrtí... odkazuje na hraniční okamžiky mezi životem a smrtí: Mezi životem a smrtí divadla, mezi životem a smrtí společnosti, mezi životem a smrtí člověka... téma prostupuje velkou částí festivalového programu," přibližuje dramaturgii sedmi festivalových dnů kurátor Vladimír Hulec a upozorňuje na páteční programový blok v Divadle Na zábradlí věnovaný osobnosti před deseti lety zesnulého režiséra Petra Lébla.
Zcela z jiného konce se pak ústředního tématu festivalu dotknou performeři v rámci sociálně-divadelního výzkumného projektu Reliquiárium souboru Depresivní děti touží po penězích zkoumajícího v "luxusním butiku s posvátnem" relikvie soudobých "svatých".
Samostatnou dramaturgickou linkou "umění ve veřejném prostoru" iniciovanou kurátorkou Sodjou Zupanc Lotker jsou pak konceptuální projekty, happeningy a audiovizuální akce v rámci programové řady Kontejnery umění. Festival jejich prostřednictvím vtrhne do pražských náměstí, ulic a nábřeží.