Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

„Je možné letět jako pták“

Česko

Jen s křídly na raketový pohon přeletěl švýcarský dobrodruh Yves Rossy kanál La Manche

DOVER V běžném životě létá jako pilot společnosti Swiss International. Včera se však Yves Rossy zapsal do historie tím, že si splnil svůj dávný sen. Připásán pouze k uhlíkovému křídlu poháněnému čtyřmi motory přeletěl kanál La Manche. Pětatřicetikilometrovou vzdálenost z francouzského Calais do anglického Doveru překonal za necelých deset minut.

„Dokázal jsem, že je možné letět jako pták,“ prohlásil se širokým úsměvem těsně po svém doletu. „Mým cílem bylo uskutečnit tento sen. Když máte nějaký nápad, tak je jeho realizace ta nejuspokojivější věc, kterou můžete udělat,“ dodal 49letý švýcarský dobrodruh.

S křídly na raketový pohon na zádech vyskočil ve výšce 2500 metrů z malého letadla nad francouzským pobřežím. Učinil tak sedm minut po 14. hodině středoevropského času. Trysky Rossy zažehl ještě na palubě letadla a křídla rozvinul až po chvíli volného pádu. Rychlostí přesahující 200 kilometrů v hodině se potom vydal trasou, již před 99 lety letecky poprvé překonal F r a n c o u z Louis Blériot.

Ve 14:15 s pomocí padáku dopadl nedaleko doverských útesů zpět na zem.

Zapnul motory a setřásl mě „Bylo to skvělé. Teď jsem mnohem klidnější než před letem. Po jeho dobu panovaly perfektní podmínky,“ pochvaloval si letec blankytně modrou oblohu. Původně se měl let uskutečnit už ve středu. Termín byl ale posunut z důvodů špatného počasí.

Rossy včera nakonec přistál na trochu jiném místě, než bylo původně plánováno. Situaci se museli rychle přizpůsobit i novináři a bleskově se přesunout.

„Nepřistál tam, kde měl. Udělal si ze mě takový šprým,“ přiznal později i Jean-Marc Colomb, který pilotoval doprovodné letadlo, z něhož Rossy vyskočil. „Zapnul tryskové motory a setřásl mě. Nebyl jsem schopen ho pronásledovat. Nakonec při cestě k zemi provedl krásnou spirálku, což já s letadlem stejně nemůžu dělat,“ komentoval to pilot. Směr letu může Rossy korigovat pouze pohybem těla a hlavy, podobně jak to dělají ptáci.

Švýcarský dobrodruh se svým křídlem nikdy neletěl déle než deset minut. Svůj speciální stroj musel dokonale vyvážit. I pár set gramů hmotnosti navíc totiž může ovlivnit průběh letu.

Toto je jen začátek A jakou předpovídá Rossy létání s uhlíkovým křídlem budoucnost? „Mé křídlo je jen prototypem. Když se nad tím zamyslíte, tak už nikdo nepoužívá první Rogallovo křídlo. Toto je jen začátek,“ prohlásil letec. Co se týká jeho vlastní nejbližší budoucnosti, tak v té má jasno: v pondělí bude zase sedět v pilotní kabině letadla svého zaměstnavatele.

Autor: