Ve věku mobilních telefonů vybavených výkonnými fotoaparáty je téměř nemožné zabránit tomu, aby si studenti zadání ofocovali a předávali dál prostřednictvím dalších technologií. Děje se tak ostatně i u státních maturit. Pokud tomu Cermat (což je nesmírně nevýkonný „úřad“, který přijímačky a maturity organizuje) není schopen zabránit, jako že není, měl by se zařídit podle toho a nepředstírat, že je schopen něco utajit.
ZVĚŘINA: E-odpor. Přimět lékaře k elektronizaci je politická operace |
Ostatně vše, co ministerstvo prostřednictvím tohoto centra koná, je doprovázeno pochybnostmi a chaosem. Letošní maturitní písemky z českého jazyka jsou po pěti letech, kdy je hodnotily jednotlivé školy, znovu hodnoceny centrálně. Cermat chce zamezit tzv. sociálnímu efektu, tedy tomu, že minimum učitelů nechalo žáky propadnout z češtiny za slohovou práci. Prý se úroveň odevzdaných prací rok od roku zhoršuje. A řešení se nabízí: necháme je propadnout u maturity. Sice nikdo netuší, jak to zvýší kvalitu výuky, ale na úřadě si udělají čárku.
Studentům i rodičům tedy musí být jasné, že jsou pokusnými králíky momentálně vládnoucí ministerské kliky. Vůbec tu není vidět nějaká koncepční práce, spíš jen ad hoc rozhodování ovlivněné čistě politicky. Povinná maturita z matematiky se oddaluje pro nevyhovující kvalitu výuky. Navíc ministryně Valachová slibuje, že se mají revidovat rámcové vzdělávací programy za účelem odlišení maturit na gymnáziích a středních odborných školách. To ovšem brát vážně už nemusíme, vždyť kde může být paní Valachová po volbách? Avšak jako ilustrace kompetence a úrovně vrcholných manažerů ministerstva nám může posloužit pochvala, které se dostalo Cermatu z úst paní ministryně, když otevírala krabice s přijímacími testy. Prý byly dobře zabalené.