Většina dotazů, které herečka dostávala, se týkala situace kolem Národního divadla. Jednomu ze čtenářů odpověděla na to, co ji na této situaci vadí nejvíce. "Ministr, který odvolal pana Buriana, už v říjnu bude jiný. Ale víte, ono nešlo v tomto protestu jen o pana Buriana. Šlo o nějaký smutek z neustálé mocenské manipulace. A o to opakování - již potřetí stejný scénář! To ani nemaj fantazii?" napsala herečka.
Celý on-line rozhovor s Evou Salzmannovou si přečtěte zde: |
Čtenáře také Salzmannová několikrát vyzvala, aby jí napsali na e-mail, pokud byla jejich otázka příliš rozsáhlá, nebo se na ni nedalo odpovědět několika větami. Zdůraznila také, že herci si diváků váží a že nepodala rezignaci z toho důvodu, že by chystala jiné projekty. "Celý život jsem se věnovala intenzivně divadlu, a z toho jak známo, žádná sláva ani peníze moc neplynou. Já, pokud bych z Národního divadla odešla, bych opět hledala jiné angažmá nebo možnost pracovat v divadle. Žádné lukrativní nabídky nezvažuji," odpověděla herečka na otázku, zdali nebyla současná situace v divadle jen alibistická příčina k odchodu.
"Když budete zaměstnán ve firmě, která je dlouhodobě a opakovaně vystavena mocenským tlakům a hrátkám politických seskupení, musíte si jednoho dne položit otázku, jestli to chcete. A tak se pokusíte jako občan toto změnit. Je jasné, že můžete prohrát," napsala Salzmannová o dlouhodobé situaci v Národním divadle.
Padla také otázka, zda by se Národní divadlo mělo otevřít experimentům, nebo se spíše držet tradice. "Myslím, že Národní divadlo má samozřejmě povinnost uvádět zejména českou dramatiku a to jak klasickou tak současnou. Vyplývá to z podstaty té instituce. A dále asi uvádět vrcholná díla světové dramatiky. Otázkou samozřejmě je - a tomto rozhovoru na to hodně narážíme - jaká je forma těch inscenací. Ale trvám na tom, že pokud má ND povinnost ke svým daňovým poplatníkům, jsou těmito i lidé, kteří řekněme vybočují z běžného diváckého průměru. A taky mladí lidé, kteří od divadla očekávají trochu nekonvenčnosti a možná i provokace. Tedy myslím, že v tomto smyslu má panovat jakási vyváženost," rozepsala se herečka.
ČTĚTE TAKÉ: |
A jak to vypadá s Divadelním studiem Továrna, které Salzmannová spoluzaložila? "Divadelní studio Továrna nezaniklo, jen je teď ve stavu, řekla bych, umělého spánku. V situaci strašlivého nedostatku peněz na nezávislé projekty jsme si řekli, že si dáme chvíli pauzu. Ale rozhodně jsme to nevzdali. A také, upřímně řečeno, hledáme téma," přiznala herečka.
Jednoho ze čtenářů také zajímalo, jaký názor má na bustu Václava Havla v budově Národního divadla. "Domnívám se, že Václav Havel je jednou z postav, která základním způsobem ovlivnila české divadlo 20. a 21. století a nemyslím to v politickém slova smyslu. Havel byl především dramatikem a reformátorem divadla a proto si myslím, že si svoji bustu v 'Pantheónu' zaslouží jako málokdo," vysvětlila Salzmannová.