Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

„Jihlava“ trvá celý rok

Česko

Kolem dokumentární kinematografie v Česku vyrostl celý komplex aktivit

PRAHA Těch několik přehlídek dokumentárních filmů, jež se u nás každoročně konají, tvoří pouze zlomek procesů a institucí spojených s dokumentární tvorbou. Většina z nich vznikla po boku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava a působí v těsné součinnosti s ním. Jednou z nich je Institut dokumentárního filmu, který se stará o české dokumenty a dokumentaristy, snaží se jim pomoci proniknout do zahraničí a za sedm let své existence se stal významnou kulturní organizací pro celou střední a východní Evropu.

Jakkoliv tyto aktivity kulminují během jihlavského festivalu, odehrávají se celoročně. Stejně plošný je i všestranný způsob, jakým se příslušné instituce dokumentům věnují. Dal by se shrnout pod rčení „od kolébky do hrobu“ - kdyby nezačínal už před „početím“ a kdyby jeho smyslem nebyla snaha, aby životy jednotlivých filmů nikdy neskončily.

Most mezi Východem a Západem

Na začátku procesu stojí celoroční workshop Ex oriente. V jeho rámci dojde ke třem setkáním, na nichž se scenáristé, režiséři a producenti ze zemí Visegrádu naučí vyvinout scénář, odprezentovat projekt filmu a sehnat zdroje na jeho realizaci. Připraví se tak na takzvané pitching fórum, nazvané v rámci MFDF Jihlava East European Forum. Jeho cílem je spojit tvůrce, kteří na něm představují své projekty, s televizními producenty ze západní Evropy, USA a Kanady, jejichž zájmem je naopak zaplnit programová okna svých stanic.

Festivalová karavana

Již hotové „visegrádské“ dokumenty putují na trh East Silver. „Naším záměrem je podpořit jejich propagaci a suplovat činnost distributorů a sales agentů, protože jich je v tomto regionu zatím strašně málo, zatím se teprve začínají objevovat,“ říká jeho manažerka Miriam Šimková. Jednou z průkopnic na tomto poli je Irena Taskovski z produkční a prodejní společnosti Taskovski Films, která začala s Českým snem a dnes má v portfoliu celou řadu východoevropských dokumentů. Na trhu si tituly vybírají sales agenti, kteří je nabízejí distributorům, distributoři sami a zástupci dalších festivalů. Ty nejlepší snímky na festivaly posílá trh East Silver sám v kolekci Karavana. East Silver TV Focus se zase pokouší dostat dokumenty do vysílání světových televizí. „Tento rok se nám podařilo z trhu udělat skutečné setkání západních profesionálů s východními tvůrci,“ říká Šimková. Poslední fázi v rámci systematické podpory dokumentárního filmu představuje distribuce. „Tu zajišťuje Doc-air, první a zatím jediný portál ve střední a východní Evropě pro distribuci dokumentů online,“ vysvětluje manažerka projektu Nina Numankadičová. Celoročně je na něm možné zhlédnout 250 snímků významných tvůrců současnosti i minulosti z České republiky i ze zahraničí. Před Jihlavou navnaďuje návštěvníky festivalu ukázkami ze soutěžních filmů, během jeho konání umožňuje zhlédnout vybrané tituly celé.

Z Jihlavy do zbytku světa

Největším „happyendem“ pro dokumenty samozřejmě je, když se dostanou do běžných kin. V české distribuci se jim věnuje zejména společnost Aerofilms, která zakoupila například dvojici dokumentů o architektech Louisi Kahnovi a Franku Gehrym, portrét fotografky Annie Leibovitz či fastfoodovou obžalobu Super Size Me. Čím dál častěji uvádí i tuzemskou tvorbu - dokumenty Heleny Třeštíkové Marcela a René, divácký hit Občan Havel či jednoho z vítězů letošní Jihlavy Ivetka a hora. „Pokud teď u nás v prostředí FAMU nebo mladých filmařů vzniká něco zajímavého, je toho určitě víc v dokumentu než v hraném filmu,“ říká ředitel Aerofilms Ivo Andrle. A zdá se, že pro tohle semínko už je připravena živná půda.

Autor: