Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Jízdy zdarma napadne petice

Česko

Bezplatná doprava v době smogu už Ostravu stála miliony, další lidé pochybují o správnosti opatření

OSTRAVA Bezplatné jízdy městskou dopravou za smogové regulace už ostravský městský rozpočet stály více než dvacet milionů korun, a to ještě není ani čtvrt roku pryč. Informace jen posílila protesty lidí, kteří si běžně kupují předplatní jízdenku.

Přibližnou částku pro LN potvrdil vedoucí odboru dopravy ostravského magistrátu Břetislav Glumbík. „Evidujeme samozřejmě veškeré doklady a faktury od dopravců,“ ujistil Glumbík.

V přepočtu to znamená, že z daní každého obyvatele Ostravy už na tento účel šlo více než šedesát korun. Právě majitelé předplatních jízdenek si přitom od ledna připlácejí: oněch šedesát korun je přibližně částka, o kterou zaplatili za leden a únor více za dvouzónový třicetidenní „měsíčník“.

Tento týden může být petice na světě Zdeněk Bárta, který na sociální síti Facebook rozpoutal diskusi o právnosti „smogových jízd zdarma“, se hodlá tento týden sejít s právníkem a mluvit o papírové formě petice adresované magistrátu. „Jsou to nejen podle mne zbytečné výdaje, které poškozují všechny,“ poznamenal. Podle něj i dalších diskutujících sice bezplatné dopravy využívají bezdomovci, ale viditelný nárůst počtu cestujících nenastal.

Náměstek ostravského primátora odpovědný za dopravu Aleš Boháč (ČSSD) je nyní společně s dalšími radními na veletrhu realit v Cannes. Už dříve oznámil, že by jízdy zdarma měly být zkouškou, zda lidé začnou za smogové situace využívat veřejnou dopravu. Ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek při rozhodnutí o zvýšení cen předplatného uvedl, že dlouhodobé jízdenky od ledna sice zdraží, ve zvýšení cen je už však zahrnuta kompenzace za dny, kdy se kvůli smogu bude ve městě jezdit zdarma. Jinými slovy: zdražení mohlo být ještě vyšší.

Ředitel Hnutí Duha Petr Machálek už včera pro LN naznačil, že mnohem lepší způsob by byl v případě takového řešení prodlužovat platnost předplatních jízdenek o počet dnů, kdy ostatní cestující platit nemuseli. „Hlavní je ale vyhodnotit, jaké má opatření vliv na ovzduší a zda ubývá aut v ulicích. To je hlavní argument, který rozhodnutí ovlivňoval a ovlivňuje,“ dodal.

Ostravak: už teď je původní roční očekávání překročené Smogové jízdy zdarma se nelíbí ani opozičním zastupitelům z hnutí Ostravak. „Celá ta koncepce je nedomyšlená a nebyla vůbec připravená,“ upozorňuje zastupitel hnutí Bogdan Trojak. Lidé, kteří nevyužívají městskou dopravu, tak činí obvykle proto, že s ní mají nedobré zkušenosti. „Ani jízda zadarmo je nepřesvědčí. Takže doplácejí ti, kteří jezdí tramvají nebo autobusem pravidelně, protože mají dlouhodobé jízdenky, ale s žádnou kompenzací pro ně se nepočítá,“ vypočítává. Špatně podle něj vedení radnice také dopředu odhadlo, kolik peněz může celá akce stát. „Mluvilo se o zhruba deseti smogových dnech do roka, už teď je to více,“ upřesnil Trojak.

„Sousedka, která občas jezdí trolejbusem, naopak v období smogové situace využívá auto. A proč? Tvrdí, že čas, než dojde na zastávku a na zastávce, je minimálně patnáct minut. A to je ten čas, který nechce trávit v prašném prostředí, kdy limity jsou překračovány xkrát,“ přidává postřeh jeden z diskutujících na serveru www.ostravak. info.

Mnozí z obyvatel Ostravy poukazují na organizačně-technické problémy celé akce. Vadí jim, jak jsou informováni o jízdách zdarma, a upozorňují, že například vyhlášení smogové regulace či její zrušení může přijít i uprostřed dne.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...