Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Jsme takoví hračičkové

Česko

V městečku Panika spolu žijí Kovboj, Indián a Kůň, které „hrají“ plastové figurky pro děti. Jeden z nejoriginálnějších animovaných snímků současnosti je právě k vidění na Festivalu francouzského filmu. Natočili ho Belgičané Stéphane Aubier a Vincent Patar.

* LN Jak vznikl nápad vytvořit příběh s hlavními postavami Indiána, Kovboje a Koně?

Ta myšlenka nás napadla při toulkách po bleších trzích a nedělních výprodejích. Běžné obchody jsou přeplněné dinosaury či manga postavičkami a starší hračky už děti vůbec nezajímají. Tak jsme se ty sirotky rozhodli znovu oživit.

* LN Panika v městečku vznikla původně jako dvacetidílný seriál, který znají diváci ve Francii a Belgii z programu Canal+. Proč jste se z něj rozhodli vytvořit celovečerní film?

K napsání scénáře pro celovečerák nás inspirovala jedna epizoda seriálu s názvem „Les voleurs de cartes“. Měli jsme totiž opravdu velkou chuť rozvinout znovu podmořskou atmosféru bájné Atlantidy. Je to velmi inspirativní prostředí, ve kterém si můžeme představit mnoho nových příběhů. To, co nás na Panice v městečku baví nejvíc, je vyprávět o každodenních banálních věcech a přitom natahovat běžnou realitu až k absurditě. Právě v tom se podle nás nachází hlavní zdroj humoru.

* LN V čem se nejvíc lišila práce na celovečeráku proti seriálu?

Rozdíl mezi natáčením animovaného filmu a seriálu spočívá především ve vytváření kulis a dekorací. Těm jsme museli věnovat mnohem větší pozornost a zabývat se jimi do posledního detailu.

* LN Postavy ve vašem filmu snídají tousty velké jako oni sami, kůň hraje kopyty na piano a když se chystá na rande, čistí si zuby obří pastou a kartáčem. Film je nabitý podobnými scénkami s humorem na hranici absurdity. Kde jste pro ně brali inspiraci?

Jednoduše v každodenním životě. Scénář jsme tvořili a vymýšleli společně s naším producentem Vincentem Tavierem a režisérem Guillaumem Malandrinem. Díla, která nás dlouhodobě inspirují, jsou krátké filmy jako anglický The Hill Farm od Marka Bakera, první epizody dětského animáku o tučňákovi Pingu a taky staré filmy z dílny bratrů Fleischerových, kteří vytvořili postavičky jako Betty Boop nebo Pepek námořník. Známe i české animátory, obdivujeme práce Jiřího Bárty, především jeho slavný loutkový film Krysař. Jinak máme taky velmi rádi Jana Švankmajera.

* LN Jakou techniku animace jste používali při práci na Panice v městečku?

Pracovali jsme časově poměrně náročnou metodou tradiční okénkové animace, která spočívá v natáčení objektů gesto za gestem a focení každé z pozic. Promítáním těchto obrázků za sebou vznikne dojem plynulého pohybu.

* LN Během své kariéry jste vyzkoušeli mnoho metod animace. Máte právě tuhle nejradši? V čem spočívají její výhody?

Žádnou metodu nepovažujeme za svoji nejoblíbenější. Technika animace, kterou nakonec použijeme, se odvíjí od počátečního nápadu. Některé projekty se lépe točí dvojrozměrně, jiné zase prostřednictvím okénkové animace. V případě Paniky v městečku nám relativní jednoduchost této techniky dovolila uchovat si při natáčení velkou míru svobody. Dávala nám prostor k improvizaci. A protože jsme velcí hračičkové, tahle metoda nám rozhodně vyhovuje.

Autor:

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč