Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Kampaň nevedu, ale volte mě, prohlašuje prezident Zeman

Česko

  7:00
Chce říci, že je jiný než jeho prezidentští protikandidáti. „Nepovedu žádnou předvolební kampaň,“ opakuje Miloš Zeman stále dokola. Jeho slova však nejsou tak úplně pravdivá. LN již několikrát upozornily na fakt, že v rámci svých návštěv krajů vede permanentní kampaň mezi voliči. Nyní je navíc oslovuje i z webu, který byl vytvořen na podporu znovuzvolení.

Miloš Zeman během návštěvy Plzeňského kraje (Zbiroh na Rokycansku). foto: ČTK

„Vážení spoluobčané, v souladu s ustanoveními zákona o volbě prezidenta republiky jsem zřídil tzv. volební účet. Pokud mi budete chtít zaslat na uvedený volební účet jakýkoliv příspěvek, čiňte tak prosím pouze způsobem, kterým neporušíme uvedený zákon,“ píše se na internetové stránce www.zemanznovu.cz

Jak je patrné, text se obrací přímo k občanům způsobem, jako by k nim promlouval přímo Zeman. K potvrzení tohoto dojmu je připojen naskenovaný podpis hlavy státu a douška „Děkuji vám“.

Uvedený přístup je pozoruhodný proto, že web byl původně prezentován jako iniciativa skupiny Zemanových podporovatelů, kteří pro něj dobrovolně sbírají podpisy pod kandidátskou petici. S jeho kanceláří sice koordinují aktivity, oficiální rétorika však zní, že žádnou skutečnou kampaň nevedou.

Zeman webdesignér?

Kvůli tomu dokonce sběratelé podpisů dostali příkaz, aby s petičními archy nenavštěvovali mítinky Zemana s obyvateli krajských měst a obcí. „Nepřejeme si spojovat prezidentské návštěvy krajů se sběrem podpisů pod petici,“ vysvětlovala v létě LN členka petiční skupiny Barbora Filípková.

Vzhledem k této strategii stojí za povšimnutí údaj o zadavateli a zhotoviteli internetové stránky. V tiráži webu je v obou kolonkách jediné jméno: Miloš Zeman.

Zákon od letoška nařizuje, aby každá forma předvolební propagace nesla jednoznačnou pečeť svého objednatele i autora. Na billboardu je to například název strany nebo jméno kandidáta plus jméno firmy, která plakát vyrobila. Prizmatem této logiky by web www.zemanznovu.cz naprogramoval prezident osobně. Před setkáním s lídrem Pirátů Ivanem Bartošem sice vzpomínal na dobu, kdy se sám věnoval počítačům, o tom, že by sám navrhl a napsal internetovou stránku, lze však pochybovat.

Jasno do celé věci nevnesla ani členka týmu Zeman znovu Filípková. „Zhotovitelem je ten, kdo je autorem myšlenky, textu či návrhu rozvržení. V tomto případě Miloš Zeman,“ sdělila LN.

Úřad, který na volby od letoška nově dohlíží, má ale na věc jiný náhled: „Zpracovatel je ten, u koho zadavatel prostředek volební kampaně objednal a kdo kampaň vytvořil a její náklady zadavateli vyfakturoval – typicky PR a reklamní agentura či společnost zajišťující volební poradenství a realizaci kampaně,“ uvádí v otázkách a odpovědích na svém webu.

Úřad: Zabýváme se tím

Jan Outlý z vedení úřadu LN sdělil, že se otázkou správného označování prostředků kampaně, včetně internetových stránek, intenzivně zabývají. „Víc vám napsat nemohu,“ konstatoval.

Zemanovi soupeři každopádně své weby označují v souladu se zákonem. Někdejší šéf Akademie věd Jiří Drahoš je uveden jako zadavatel výroby svých internetových stránek, v roli zhotovitele ale vystupuje PR agentura Whenever, s.r.o. Autorem webové prezentace textaře Michala Horáčka je zase zapsaný spolek Máme na víc. Někdejší majitel sázkové kanceláře inicioval jeho vznik na jaře, když zjistil, že jako fyzická osoba bez IČO naráží v rámci kampaně na potíže s placením dopravy či mítinků.

Další kandidát prezidentské volby lékař Marek Hilšer pak v patě svého webu uvádí jako zhotovitele firmu intoit WebProduction, která se tvorbou webových stránek živí.

Zeman také oznamoval, že nebude chodit do společných televizních a rozhlasových debat kandidátů na Hrad. Tento závazek chce splnit. Pro svou propagaci si ale našel jinou tribunu: každý týden je hostem pořadu „Týden s prezidentem“ na soukromé TV Barrandov. Pravidelně také vystupuje v živě přenášených rozhovorech bulvárního webu Blesk.cz.