Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Kanál Dunaj – Odra – Labe: Je legitimní se o něj pokusit?

Výsledek plánované studie proveditelnosti bude značně odvislý od zvolené metodiky a výběru zohledněných faktorů, píše historik Jiří Janáč.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

12. 12. 2013 7:45
Co bude přepravovat
lodní doprava, až bude hotov ? Písek, uhlí, dřevo, benzin, naftu, k ničemu jinému to není. Budou zájemci ? Při dnešní rychlosti života a rozvoji techniky není vůbec jisté, že to bude ještě někdo využívat. A co rozdělení republiky na dvě poloviny, pravobřežní a levobřežní, i tak máme málo mostů. Něco takového se podle mě hodí tak do Ruska. Ekologické důsledky vůbec neuvažuji.
0 0
možnosti

Tomáš Kolařík

12. 12. 2013 9:19
Do roku 2050 v EU 50% přeprav po železnici a vodních cestách!
Bílá kniha o dopravě EU (plán na jednotný evropský dopravní prostor - konkurenceschopný a energeticky efektivní dopravní systém) plánuje převést do roku 2030 asi 30 procent silniční přepravy nákladů na vzdálenost nad 300 km na železniční či vodní dopravu. Do roku 2050 by mělo být vlakem či nákladními loděmi přepravováno více než 50 procent, což bez realizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe nebude možné. Evropská unie předpokládá zdokonalení hlavních devíti evropských multimodálních koridorů. Tři z nich procházejí Českou republikou v trase připravované vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Samotná železnice nebude v budoucnu schopna převezmout plánovanou zátěž ze silniční dopravy bez pomoci vodní dopravy. Každý dopravní mód atrahuje určité druhy zboží a přeprav, a proto má také význam podporovat rovnoměrně všechny druhy dopravy. Absence kvalitních vodních cest ve střední Evropě (s výjimkou Dunaje) také snižuje atraktivitu a konkurenceschopnost této oblasti. Plavba je všude ve světě vnímána jako nejekologičtější způsob dopravy. Přednosti a výhody vodní dopravy se nejvíce uplatňují v segmentu zahraničních přeprav, především na dlouhých trasách a v kombinaci s námořní dopravou. Vodní cesty představují zároveň i prostředek pro rekreaci. Osobní i rekreační plavba zaznamenává v poslední době významný rozvoj. V posledních letech se intenzifikovalo úsilí o ještě čistší vnitrozemskou vodní dopravu, v této oblasti je vkládána naděje především do lodí poháněných LNG (zkapalněný zemní plyn). Lidé si často kladou otázku: "Co se bude po vodním koridoru Dunaj-Odra-Labe přepravovat? Existuje vůbec v dnešní době zboží vhodné pro vodní dopravu?"Odpověď zní: Prakticky cokoliv! Moderní vnitrozemská plavidla přepravují vše od sypkých hmot (uhlí, rudy, písky, štěrk apod.), aut, kontejnerů, nadměrných nákladů, zemědělských produktů (obilí, mouka, oleje), chemikálií, zkapalněného zemního plynu LNG, kontejnerů až po balené potraviny (např. nápoje, plechovky).Vodní koridor D-O-L je navíc navržen jako univerzální transevropská vodní cesta, takže jej budou moci využít všechny typy evropských vnitrozemských plavidel, případně i říčně-námořních (v závislosti na ponoru).Konkrétní příklady komodit přepravovaných vnitrozemskou vodní dopravou jsou uvedeny zde: http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/prinosydol/vodnidoprava
0 0
možnosti

Martin Hájek1

15. 12. 2013 22:52
Ať to zatáhne Brusel!
No, když je to tak skvělé, a profitovat bude řada sousedních zemí, fakticky celá střední Evropa, tak ať to zacvaká EU! Není přece logické, aby ČR sama financovala projekt, z něhož budou velmi zásadně profitovat i další státy. No a pokud tam ten prospěch další státy nevidí, tak jsme zase na začátku a nemá smysl, aby to ČR financovala. Kubíky betonu je možné nalít i jinam, příležitost se jistě najde. MH
0 0
možnosti