Do roku 2050 v EU 50% přeprav po železnici a vodních cestách!
Bílá kniha o dopravě EU (plán na jednotný evropský dopravní prostor - konkurenceschopný a energeticky efektivní dopravní systém) plánuje převést do roku 2030 asi 30 procent silniční přepravy nákladů na vzdálenost nad 300 km na železniční či vodní dopravu. Do roku 2050 by mělo být vlakem či nákladními loděmi přepravováno více než 50 procent, což bez realizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe nebude možné. Evropská unie předpokládá zdokonalení hlavních devíti evropských multimodálních koridorů. Tři z nich procházejí Českou republikou v trase připravované vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Samotná železnice nebude v budoucnu schopna převezmout plánovanou zátěž ze silniční dopravy bez pomoci vodní dopravy. Každý dopravní mód atrahuje určité druhy zboží a přeprav, a proto má také význam podporovat rovnoměrně všechny druhy dopravy. Absence kvalitních vodních cest ve střední Evropě (s výjimkou Dunaje) také snižuje atraktivitu a konkurenceschopnost této oblasti. Plavba je všude ve světě vnímána jako nejekologičtější způsob dopravy. Přednosti a výhody vodní dopravy se nejvíce uplatňují v segmentu zahraničních přeprav, především na dlouhých trasách a v kombinaci s námořní dopravou. Vodní cesty představují zároveň i prostředek pro rekreaci. Osobní i rekreační plavba zaznamenává v poslední době významný rozvoj. V posledních letech se intenzifikovalo úsilí o ještě čistší vnitrozemskou vodní dopravu, v této oblasti je vkládána naděje především do lodí poháněných LNG (zkapalněný zemní plyn). Lidé si často kladou otázku: "Co se bude po vodním koridoru Dunaj-Odra-Labe přepravovat? Existuje vůbec v dnešní době zboží vhodné pro vodní dopravu?"Odpověď zní: Prakticky cokoliv! Moderní vnitrozemská plavidla přepravují vše od sypkých hmot (uhlí, rudy, písky, štěrk apod.), aut, kontejnerů, nadměrných nákladů, zemědělských produktů (obilí, mouka, oleje), chemikálií, zkapalněného zemního plynu LNG, kontejnerů až po balené potraviny (např. nápoje, plechovky).Vodní koridor D-O-L je navíc navržen jako univerzální transevropská vodní cesta, takže jej budou moci využít všechny typy evropských vnitrozemských plavidel, případně i říčně-námořních (v závislosti na ponoru).Konkrétní příklady komodit přepravovaných vnitrozemskou vodní dopravou jsou uvedeny zde:
http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/prinosydol/vodnidoprava