Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Kdo chce byt výhodně, měl by ještě počkat

Česko

Neseriózní realitní kanceláře budou krachovat. Z trhu zmizí také celá řada developerů a pronájmy menších bytů čeká lepší období, říká v rozhovoru Arnošt Hejduk, ředitel společnosti Rooney & Bennett, expert na marketing realitního trhu.

* LN Jak se nyní prodávají byty a jaký vývoj očekáváte do budoucna?

Přes pokračující „blbou náladu“ poptávka existuje. Trh se nezastavil, jen zpomalil. Prodávají se byty, celé projekty, kanceláře. Důležitější než velikost a dispozice je lokalita a cena. Pokud bude nemovitost na místě s dobrou dostupností, s plnou infrastrukturou a občanskou vybaveností, pak se vyplatí investovat stále. Je dobré zvážit další rozvoj a možnosti dané lokality, výstavbu metra, veřejných parkových a oddychových zón a další aspekty. Komerční i rezidenční nemovitosti se samozřejmě budou stavět dál. Jen se bude zodpovědněji přemýšlet o tom, co se staví, kde, za kolik a pro koho. Výstavbu bytů nezastavila ani válka. Kdyby se tato výstavba měla zastavit dnes, pak by to byl signál, že máme opravdu problém.

* LN Jaký dopad má nižší poptávka po nové bytové výstavbě na tento segment trhu?

Mluvíme-li o nižší poptávce po bytech, pak ten, kdo v minulosti koupil byt jako investici (záleží pochopitelně na lokalitě, kvalitě, ceně, době koupě a podobně), na něm dnes obecně nemůže realizovat tu marži, kterou si vysnil. Proto by pravděpodobně bylo lepší, aby se této nemovitosti právě dnes nezbavoval, ale raději ji pronajímal. Trh s pronájmy, a to především menších bytů na dobrých adresách, by měl zažít lepší období.

* LN Jak hodnotíte současné ceny bytů?

Ceny nemovitostí v současné době spíše stagnují a trh vyčkává. Pokud bych rozdělil trh na kategorii nových a „second hand“ bytů, pak ceny nového bydlení jsou dnes mnohdy nadsazené, pokud vezmeme v úvahu, za jaký standard a kategorii se některé vydávají. Ceny střední kategorie odpovídají mnohdy standardu nižší třídy, luxusní segment je mnohdy luxusní jen cenou - a tak bych mohl pokračovat. To se bude muset srovnat. Dnes nabízejí developeři k bytům nejrůznější benefity, ale tento marketingový nástroj má podle mě krátkou životnost. Mám-li posoudit vývoj na trhu starších bytů, v nejbližší době se objeví dost nemovitostí, jejichž cena bude rozhodně zajímavější než na konci roku 2008. Mnoho lidí dnes vyčkává, ale nakonec se bude muset nemovitosti, kterou si pořídili jako investici, zbavit. Jejich životní situace je k tomu v této nejednoduché době donutí. A prodá-li nemovitost pár lidí za rozumnou a odpovídající cenu, stavidla se zvednou a ostatní se budou muset přizpůsobit.

* LN Není třeba se v dnešní ekonomicky nejisté době obávat krachu developerů?

Zatím se naštěstí neobjevily informace, že by nějaký developer svůj projekt nedostavěl. Minimálně ne proto, že by neměl dostatečné finanční zázemí. Do budoucna bych v tomto směru ani velké riziko neviděl. Mimo jiné proto, že v první fázi koupě bytu skládá zájemce jen poměrně nízkou akontaci (standardně 15-20 procent) a zbytek dnes zcela běžně doplácí až po podepsání kupní smlouvy, tedy po kolaudaci. Banky dnes navíc vyžadují od developerů mnohem větší vlastní podíl investic při zahájení projektu. Druhá otázka je redukce počtu developerů. K té jistě dojde. Tím, že z trhu zmizí celá řada developerů, neznamená, že zmizí jejich projekty. Ty převezme někdo jiný. Celé společnosti koupí větší, stabilnější a silnější firmy. Naopak neseriózní realitní kanceláře budou krachovat. Ale to by krachovaly i bez ekonomické krize. Boj o kupce dnes bude mnohonásobně větší. Takže přežijí jen nejschopnější kanceláře.

* LN Už jste vyjádřil pochybnosti ohledně jednoho z marketingových nástrojů - nabídce nejrůznějších přidaných benefitů. Proč?

Spíš bych řekl, že to není poctivé. Daleko upřímnější a poctivější by bylo, kdyby developeři nabídli rovnou slevu a nemaskovali ji v podobě aut, kuchyňských linek a nevím čeho ještě zdarma. Prostě by měli přiznat, že ceny bytů v některých projektech jsou nadsazené, pokud vezmeme v úvahu, za jaký standard a kategorii se vydávají. Podle mě opravdové slevy ještě nezačaly. Kdo chce byt koupit výhodně, měl by ještě počkat. Pokud ke zlevnění nedojde letos, příští rok realitní trh zamrzne. Je třeba sledovat, co se děje v ekonomice. Až se odrazí ode dna, pak se ceny začnou zvedat.

***

Arnošt Hejduk

Dlouhodobě se věnuje marketingu se zaměřením na development a realitní trh. Od roku 2002 je ředitelem a předsedou představenstva marketingové a reklamní agentury zaměřující se na realitní trh Rooney&Bennett.

Autor: