V případě jakékoliv jiné firmy by šlo fakticky o banální zprávu o přesunu výroby jednoho modelu. Samotná Škoda nestíhá vyrábět, jí i jejím dodavatelům chybí v zemi s nejnižší nezaměstnaností v EU lidé, takže i kdyby chtěla rozšířit výrobu, není jak. Navíc u nás vyrábí i sesterské Seaty Toledo a Ateca, a je tak jen logické využít volnou kapacitu jinde. A to s modelem, jehož cena a marže dovolí zaplatit dražší německé dělníky, kteří už teď staví auta na stejné platformě Passatu.
Jenže Škodovka je srdcem našeho autolandu a doslova na ní závisí naše prosperita. Vývoz do jakékoliv země světa se ostatně neoficiálně počítá dvakrát – s vozy s okřídleným šípem ve znaku a bez nich. O budoucnost automobilky se přitom bát nemusíme, loni se stala nejziskovější společností v Česku a její skoro miliarda eur je zásadním příspěvkem do rozpočtu koncernu. VW přitom už jasně řekl, že počítá s výrobou mladoboleslavských hybridů a elektromobilů.
Na druhou stranu je dobré zamyslet se nad naší závislostí na jedné firmě a jednom odvětví. Zvlášť v době, kdy štiky jako Google, Uber, Lyft či Tesla slibují změnit podstatu samotné mobility. Aby se nakonec ta motýlí křídla pro nás právě netřepetala někde úplně jinde.