Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Kniha vzpomínek Tomáše Vorla. ‚Rejža‘ se ohlíží tak upřímně, až si ubližuje

Kultura

  18:00
Může se to zdát neuvěřitelné, ale nejosobitějšímu českému režisérovi posledních dekád Tomáši Vorlovi bylo letos v červnu šedesát let. Při této příležitosti napsal knihu vzpomínek, do nichž mu četnými poznámkami editora vstupuje teatrolog a nakladatel Jan Dvořák.

Režisér Tomáš Vorel foto: ČTK - Vít Šimánek

Na počátku prý byla editorova žádost, aby Tomáš Vorel „ve zkratce a zábavně“ vylíčil svůj život. Obojí se víceméně podařilo, ale o vysloveně kratochvilné čtení přesto nejde. Těžko také asi lze pojmout beze zbytku zábavně vzpomínky, na jejichž druhé stránce stojí přiznání, že autor už v raném mládí trpěl endogenní depresí a sebevražednými sklony. Od počátku je zřejmé, že autor asi nebude zabíhat do přílišných detailů, ale to, co napíše, bude upřímné, někdy dokonce možná kruté k němu ik ostatním. A někdy také hodně subjektivní, zarputilé a navzdory autorovu věku prosté nadhledu. S naléhavostí až nápadnou líčí Vorel hned zkraje své trauma z branických cikánů, respektive zejména jednoho z nich, který mu nejprve sebral svačinu a potom kolo.

Pro pochopení Vorlova stylu a poetiky je přínosné číst, jak vlastními slovy líčí své první veřejné účinkování v rodinném loutkovém divadle, jehož základem byla cenná sbírka jeho (jinak velmi kriticky nahlíženého) otce a kde se Tomáš Vorel (vlastně už provždy) identifikoval s postavou prostořekého, komického i zlobného Kašpárka. Nejcennější součástí vzpomínek jsou pak kapitoly věnované Vorlovu sklepáckému období, jehož vrcholem byl vznik filmu Pražská 5 v roce 1988. „Hospoda a pivo a víno a panáky, to byl základ naší tvorby,“ tvrdí Vorel. „Neexistovalo jediné představení Sklepa, kde by byl jediný z nás střízlivý.“ Toto upřímné přiznání (nebo spíše potvrzení tušeného) je ale samozřejmě jen dílkem do skládačky, která je ve Vorlově podání pestrá, a přesto soudržná a vypovídající.

Krkání a neoprimitivistické afekty

Komu režisérovy příhody a glosy nestačí, tomu se rozhodl posloužit editor knihy Jan Dvořák, teatrolog, který tvorbu Divadla Sklep a celé Pražské pětky sledoval od počátků a se zřejmou erudicí dokáže režisérovo vyprávění zasadit do historického a teoretického kontextu. Za každou kapitolou Vorlových vzpomínek, psaných „jak mi zobák narostl“, jak praví autor v úvodu, tak následuje ještě obsáhlá „poznámka editora“, psaná naopak vesměs odborným stylem, občas pro běžného čtenáře až na hranici srozumitelnosti.

Vznikají tak i poměrně zábavné paralely obou textů. Tomáš Vorel například líčí své účinkování v pantomimickém souboru Mimoza takto: „Postupně jsme však repertoár Mimozy zdevastovali, začali na jevišti žvanit, zpívat, krkat a prdět a vymýšleli jsme kruté skeče bez pointy.“

Odborný překlad Jana Dvořáka potom zní o pár stránek dále takto: „Mimozovská dekompozice a demontáž divadelního kánonu vyvěraly z volných sledů scénických klipů, blackoutů, gagů, neoprimitivistických afektů, symbolů, vizuálních obrazů a neodadaistických postupů.“

Poučné, i když pro režiséra zřetelně bolavé, jsou i kapitoly věnované filmům Kouř a Kamenný most. Zejména málo vřelé přijetí Kamenného mostu v režisérově nitru evidentně zanechalo dodnes nezhojenou jizvu: „Moje filmy jsou mimo rozlišovací schopnost recenzentů. Jsou to originály, které nelze s ničím srovnávat, někam zařazovat a dávat jim procenta,“ rozhořčuje se Vorel i po letech. A editor mu dává za pravdu a ve své poznámce odsuzuje „dehonestující a diskreditující“ pojem „chcípácký film“, který kritika pro snímky rodu Kamenného mostu začala používat.

To je ovšem kámen úrazu editorových poznámek: není vůbec sporu o tom, že je Jan Dvořák povolán k tomu, aby zejména předrevoluční a těsně porevoluční etapu Vorlovy tvorby odborně komentoval. Je to však vždy téměř čisté laudatio, kritické výhrady jsou minimální, zastřené nebo eufemisticky obkroužené. V některých etapách to snad ani není na závadu, horší však je, když dojde na některá Vorlova porevoluční díla, kde si s chválou opravdu vystačit nelze.

Pláč starobylých uliček

Řeč je především o podivném filmu Ulovit miliardáře z roku 2009, který Tomáš Vorel natočil podle předlohy Martina Nezvala. Filmu, kde se křečovitě pracuje s nezvládnutými stereotypy Židů, Romů, homosexuálů, intelektuálů či byznysmenů.

Fiktivní lobbista Blaník se dostane na plátna. Režisér Najbrt natočí film prezidentské kandidatuře

Navzdory zadání knihy příliš nepobaví Vorlovo přiznání ohledně angažmá romských herců v tomto filmu: „Romové, které jsem tady poznal, byli zcela jiní než cikáni mého dětství. Chtěli pracovat, chtěli se prosadit, ani nepožadovali velké honoráře, na natáčení chodili včas a střízliví, což se nedá říci o našich bílých hercích. Takže od té doby (sic!) neházím cikány do jednoho pytle. A vůbec jsem přestal rozlišovat mezi rasami a barvami kůže.“ Režisérovi bylo v té době dvaapadesát let.

Korunu této neblahé kapitole nasazuje Jan Dvořák. „Dnes, vlastně po nevelkém časovém odstupu od premiéry v roce 2009, zaujme nejspíše tehdy ještě naprosto otevřený přístup k jistým ,minoritám‘, který byl možný právě jen v této době. Ani předtím, ani už potom,“ tvrdí editor, podle něhož tento film vznikl v idylických časech před „ochlazujícím zjištěním, nalézajícím vyjádření v otázkách komentátorů i prostšího ,selského‘ rozumu: není kontinent řízen z multikulturální centrály stále levičáčtějšími genderisty? (...) Nedostala zelenou demontáž evropských národů, tudíž i národních kulturních jazyků?“

Vymaluje tak ukázkově demagogický obraz, v němž je nepovedené dílo odvážným a prorockým výpadem proti démonu korektnosti a multikulturalismu. „Film Ulovit miliardáře byl však natočen ještě v ,časech nevědomí‘, že si podřezáváme větev a vpouštíme do dosud poklidných historických uliček evropských měst důsledky odlišných antropologických a civilizačních východisek.“

Ty uličky by jednomu opravdu vehnaly slzu do oka. Ještě že alespoň tato kapitola není poslední a je za ni nepochybně zcela vědomě zařazen oddíl věnovaný mnohem cennější Cestě z města a příbuzným projektům.

TOMÁŠ VOREL: REJŽA VOREL

Editor: Jan Dvořák

Vydalo nakl. Pražská scéna 2017

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!