Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Koupili jsme zoo: výlet do ztraceného ráje

Kultura

  8:00
Cameron Crowe natočil světlý a radostný film, jehož hrdinové musejí na své cestě k happy endu překonat nejrůznější obtíže včetně nechutenství přestárlého lva.

Hodiny dřiny pro dvacet vteřin hrdinství. Vdovec Benjamin Mee (Matt Damon) si otevře vlastní zoo. Sekunduje mu vrchní chovatelka Kelly Fosterová (Scarlett Johanssonová). foto: Bontonfilm

Režisér Cameron Crowe má za sebou ve čtyřiapadesáti letech nezvyklou kariéru: tragikomedie Jerry Maguire (1996) mu vynesla oscarové nominace za scénář a produkci. O čtyři roky později cenu Akademie získal za scénář rockového dramatu Na pokraji slávy. Jeho fantazijní drama Vanilkové nebe (2001) a romantická komedie Elizabethtown (2005) ovšem vzbudily rozpaky.

Na následujících šest let se Crowe odmlčel - načež natočil výbornou rodinnou komedii Koupili jsme zoo, která nyní přichází i do českých kin.

Nenápadný snímek, který v USA zaznamenal slušný komerční úspěch, je příkladem inteligentní, neagresivní zábavy, jaká se dnes v kinech už téměř nevidí. V příběhu o vdovci se dvěma dětmi, který se rozhodne zachránit před krachem malou zoologickou zahradu, zůstává Crowe žákem Billyho Wildera - klasika, se kterým ostatně v roce 1999 pořídil vynikající knižní rozhovor.

Crowe neudělal nic víc - ale ani méně - než světlý a radostný film, jehož hrdinové musejí na své cestě k happy endu překonat nejrůznější obtíže včetně nechutenství přestárlého lva. Autobiografická knížka britského novináře Benjamina Meea vybízela spíš k zapomenutelnému filmečku pro menší děti a jejich klimbající rodiče - Crowe však na jejím základě rozpoutal něžnou a přesnou rebelii proti hollywoodské banalitě. Knižní předlohu vnímal jen jako východisko: děj se přenesl z Anglie do USA a hrdinovu umírající manželku nahradila jeho atraktivní zaměstnankyně.

Od příběhů o americkém snu, jehož samozřejmou součástí je zbohatnutí, lepá plavovláska a dupot dětských nožek, se ovšem jeho film liší: můžete se při něm bavit a necítit se při tom zmanipulovaně ani hloupě.

Crowe nabízí publiku to, co si pravděpodobně přeje vidět - ale dělá to vždycky trošku jinak, než bývá zvykem. Tak jako mnohokrát předtím i ve svém novém filmu se opírá o herecké hvězdy. Vdovce Benjamina, který se chce odstřihnout od rodinné tragédie tím, že změní svůj život, v sympaticky civilní poloze ztvárnil Matt Damon. A role krásné a energické Kelly, která velí hrstce Benjaminových nových zaměstnanců, se ujala Scarlett Johanssonová.

Páchnoucí socializace

Je sice od první chvíle jasné, že půjde o romanci a že Benjamin a Kelly patří k sobě - mezi šéfem a jeho zaměstnankyní ovšem nakonec dojde jen k jednomu polibku a jednomu vřelému stisku ruky Což je pro diváka v Croweově pojetí nakonec mnohem zajímavější než série dráždivých milostných scén. Součástí starosvětského konceptu filmu Koupili jsme zoo je totiž poctivá realistická teze, že budoucnost se nezrodí z minulosti, od které se všichni nakonec odstřihnou. Koncept malé rodinné zoo se nemění, ale upravuje tak, aby se podnik mohl znovu otevřít veřejnosti - a podobně i Benjamin poznává, že začít znovu neznamená zapomenout na zemřelou manželku, ale spíš se naučit na ni vzpomínat.

Romance dospělých (jež nachází odezvu ve vztahu hrdinova dospívajícího syna k dívence ze sousedství) je vtipná a decentní - a opatrně režisér zachází i s emocionální zbraní hromadného ničení, kterou ve filmu představuje sedmiletá Maggie Elizabeth Jonesová v roli hrdinovy dcerky. Rosie nepůsobí trapně a prvoplánově roztomilá nejsou ani zvířata, bez kterých se film samozřejmě neobejde. Dokonce si uvědomíte i to, že páchnou a mohou být nebezpečná (třeba naštvaný dikobraz, který s hrdinou zatočí energičtěji než lev).

Koupili jsme zoo

USA 2011
Režie: Cameron Crowe
Hrají: Matt Damon, Scarlett Johanssonová a další
Premiéra 12. 4. 2012

Koupili jsme zoo je film, který vsadil na přirozenost - a nenutí proto divákovi žádné velké, ambiciózní poselství. „Hrdinství“, kterému spolu s postavami přicházíte na chuť, sestává nakonec jen z dvaceti vteřin odvahy, do kterých se vejde jedno upřímné vyznání, a z nespočetných hodin trpělivé dřiny. Benjaminova Rosemoorská zoo tak sice působí jako hollywoodizovaný ztracený ráj, není ovšem místem, kde postavy najdou únik před svými problémy a nahradí velkou lidskou smečku zvířecími kamarády. Croweův film naopak vypráví o solidaritě, které se naučí hrdinové - a projeví ji i návštěvníci, kteří si do malé rodinné zoo samozřejmě nakonec najdou cestu.

Socializační tón Croweova filmu je silný a naléhavý: jde tak o ukázkový „film do ekonomické krize“. Hrdinové si něco odpracují a odžijí i za diváka, který na chvíli zapomene na vlastní starosti a dopřeje si pohled na krásnou Scarlett či na to, jak se z vajíček klubou pávi. Taková zábava má příchuť provinilé rozkoše - a proč vlastně ne?

Autor: