22. září 2017 7:04 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Králíček ukrytý za Blechou. Jak vypadala práce krále kubistických detailů?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Elegantní pasáž Rokoko v Šupichových domech z let 1911–1919 na nároží... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Elegantní pasáž Rokoko v Šupichových domech z let 1911–1919 na nároží... | foto: Ester Havlová

Právě před 140 lety se v Německém (dnes Havlíčkově) Brodě narodil architekt Emil Králíček. Třebaže navrhl řadu výborných staveb v Praze, mnoha dalších českých městech, a dokonce i v Dalmácii nebo ukrajinském Lvově, bylo jeho jméno na dlouhá desetiletí zapomenuto.

Dlouhá léta totiž pracoval ve studiu stavební firmy Matěje Blechy, která – jako ostatně další obdobné společnosti té doby – na projektových dokumentacích uváděla výhradně jméno svého majitele.

Králíček ale naštěstí – zřejmě bez vědomí svého šéfa – publikoval některé své stavby ve vídeňských sbornících. Jeho kreslířský styl, užité motivy a detaily výzdoby i postavení v Blechově projekčním studiu, které po roce 1907 vedl, tak dnes dovolují dosti přesně určit, na kterých návrzích se podílel. Mluvíme samozřejmě o projektech průčelí a vnitřní výzdoby, návrhy dispozičního řešení staveb prováděli u firemních projektů určení specialisté. Dohledat některé budovy navržené Králíčkem pomohli také jeho příbuzní.

Kubistické detaily v podání architekta Emila Králíčka: dům Diamant ve Spálené ulici
Kubistické detaily. Beniesova vila v Litoli a lampa na Jungmannově náměstí

Díky tomu, že se zachovala část rodinné kroniky, lze dnes – i přes značný časový odstup (architekt zemřel již v roce 1930) – dosti přesně rekapitulovat také jeho životní peripetie. Je tak třeba známo, že v roce 1912 opustil úspěšnou Blechovu společnost z osobních důvodů. Pan šéf mu totiž nepovolil sňatek se svou dcerou. Zhrzený architekt si pak založil vlastní studio a pragmaticky se přiženil do rodiny zámožného velkostatkáře, což mu ale mnoho osobního štěstí nepřineslo. Podstatné je ovšem samozřejmě především Králíčkovo velmi zajímavé dílo. 

Zásadní vliv na jeho tvorbu měla praxe, kterou jako začínající architekt absolvoval po skončení stavební průmyslovky: u slovutného Antonína Balšánka vstřebal historické tvarosloví, zejména neobarok, čehož později s úspěchem několikrát využil. Ještě významnější ale pro Králíčka byl dvouletý studijní pobyt v hesenském Darmstadtu, kde na počátku minulého století pracoval ve studiu jednoho ze zakladatelů vídeňské secese Josepha Marii Olbricha (viz Orientace z letošního 24. června). Právě tam se mu podařilo zvládnout bravurní architektonickou kresbu, která později propůjčovala jeho návrhům skvělý výtvarný vzhled oživený různými postavami, stromy i osobitým stínováním či malebným kouřem unikajícím z komína.

Od květinek ke kubusům

Po návratu do Prahy nastoupil Králíček k Blechovi a hned se dostal k zajímavým zakázkám v tehdy ještě nepříliš obvyklém secesním stylu, jenž prozíravý majitel firmy podporoval. To se týká i Blechova vlastního domu na Masarykově nábřeží, na jehož výzdobě se také podílel známý český sochař dekoratér Celda Klouček.

Od takzvané rostlinné secese Králíček ale brzy přešel k secesi geometrické, v jejímž rámci různé květinky a lístečky nahradily spirály a polygony. Pod vlivem tvorby Jana Kotěry se pak na průčelích staveb z období let 1905 až 1914 začínají objevovat také motivy režného zdiva nebo drsné omítky. Celdu Kloučka s jeho vláčnými secesními ornamenty pak rychle nahradili jeho žáci z uměleckoprůmyslové školy Antonín Waigant, Karel Pavlík a Antonín Odehnal, kteří již tehdy obdivovali přísnou tvorbu sochaře Franze Metznera – plastiky strnulých atlantů, stylizované lvy podpírající římsu a další podobné motivy.

Prohlédneme-li si průčelí domů Blechovy firmy z té doby, nový trend nelze přehlédnout. Patří sem třeba libeňská sokolovna, dům na Palmovce, hotel Zlatá husa, dům Adamovy lékárny nebo trojice Šupichových domů – poslední zmíněné stavby se nacházejí na Václavském náměstí.

Secesní, neobarokní nebo modernistická tvorba nadaného architekta jistě zasluhuje pozornost, dnešní zájem mu ovšem přinesla zejména jeho fascinace kuriózním stylem, jehož teoretické základy položil český architekt Pavel Janák v letech 1911 a 1912. Ano, jde o architektonický kubismus.

Kubistické detaily v podání architekta Emila Králíčka: dům Diamant ve Spálené ulici

Ten měl – jak známo – více odpůrců než příznivců a většina tehdejších architektů ho bojkotovala, pokud se mu přímo nesmála. Králíček jím však byl zaujat a vytvořil si – ovšemže s plnou podporou šéfa Blechy – jeho svéráznou verzi. Ta kombinovala prvky geometrické secese a kubismu. Asi nejznámějším výsledkem tohoto snažení je lucerna na Jungmannově náměstí, jejíž šikmé plochy zjemňuje drobná kanelura. Lampa vznikla jako součást projektu úprav za budovou Adamovy lékárny hned v roce 1912, podobně jako další stavba v tomto stylu – dům Diamant na nároží Spálené a Lazarské ulice, rovněž v katastru NovéhoMěsta. Mimo Prahu stojí za zmínku vila majitele cukrovaru Beniese v Litoli u Lysé nad Labem, kubistický skvost zahrnující navíc i u nás do té doby nevídaný prvek – střešní zahradu. Nyní se tato stavba bohužel nachází v žalostném stavu.

Po odchodu od Blechy navrhl Králíček v kubistických formách ještě Decastellův důmv Karmelitské ulici na Malé Straně nebo Nejedlého hrobku na hřbitově v Mnichově Hradišti.

Zajímavé ovšem byly i Králíčkovy práce z období první republiky. Navrhl například průčelí administrativní budovy (dnes stavební průmyslovky) v Dušní ulici, kde je již patrný vliv Plečnikovy tvorby. Aprojektoval také přečerpávací hydroelektrárnu ve Spálově u Železného Brodu. Není příliš známo, že Králíček byl rovněž autorem náročné rekonstrukce Karlových lázní na Novotného lávce.

V rodném městě dnes Králíčka připomíná kopie jeho ikonické lucerny, umístěná před stavební průmyslovkou. Bylo by symbolické, kdyby se opravy dočkal i dnes polorozpadlý mlýn na břehu Sázavy v ulici U Panských, kde se architekt 11. října 1877 narodil.

Architektura – Zdeněk Lukeš
ZDENĚK LUKEŠ, historik architektury
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

ŠKODA AUTO a.s.
Specialista vývoje podvozku

ŠKODA AUTO a.s.
Středočeský kraj
nabízený plat: 35 000 - 55 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz