Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

KRÁTCE

Česko

* ČEPS si chce půjčit 2,5 miliardy

Provozovatel tuzemské přenosové soustavy ČEPS si chce půjčit 2,5 miliardy korun na financování investičního programu rozvoje a obnovy přenosové soustavy. Uvedla to mluvčí společnosti Pavla Mandátová. Za obnovu přenosové soustavy ČEPS ročně platí stovky milionů korun. Na investice firma v letošním prvním pololetí vynaložila 764 milionů Kč.

Největším investičním projektem je v květnu zahájená výstavba nové transformovny v obci Hladké Životice u Fulneku, která vyjde na celkem 1,72 miliardy korun. ČEPS v prvním letošním pololetí zvýšil zisk o 87 procent na 1,62 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 521 milionů na 7,74 miliardy korun.

* Eurovia musí prodat kamenolomy

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) souhlasil s podmínkami převzetí těžařské společnosti Tarmac CZ ze strany stavební firmy Eurovia SA. Jednalo se o dosud nejsložitější případ, který ÚOHS v oblasti fúzí v letošním roce posuzoval. Akvizice byla povolena až na základě závazků, které Eurovia v rámci řízení navrhla. Podle informací ČTK musí odprodat tři kamenolomy v severních a západních Čechách. „Úřad uvedené závazky shledal jako dostatečné ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a navrhované spojení pod podmínkou splnění závazků povolil,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Rozhodnutí ÚOHS je již pravomocné.

* Loděnice Barkmet dobře vzdorují krizi

Zatímco dominantní České loděnice bojují o holé přežití, stavba trupů říčních lodí v Česku zřejmě nezanikne. Stará se o to lovosická loděnice Barkmet, která včera spustila na vodu stodesetimetrový chemický tanker pro nizozemského zákazníka a další dvě stejné lodě má rozpracované. I méně lukrativní výroba holých trupů se jí vyplácí; patří totiž ruskému podnikateli, který zaměstnává z velké části své krajany. „Když jsme sem před osmi lety přišli po povodních, byla tu jen opravna zemědělských strojů. Nejdřív jsme stavěli jen pro České loděnice, posledních pět let už fungujeme pod vlastní značkou,“ řekl vlastník firmy Oleg Pantělejmoněnko.

* ČTÚ zruší další dotované budky

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) chce příští rok snížit počet veřejných telefonních automatů, které bude stát dotovat, ze současných 6440 na 5909 budek. Záměr úřad oznámil na internetu. Snižování počtu automatů, na které stát přispívá v rámci univerzální služby, souvisí s poklesem jejich využívání a stále větší dostupností mobilních telefonů. Stát nyní přispívá na provoz veřejných telefonních automatů více než 100 miliony korun ročně.

* Dráhy opraví expresní vagony

České dráhy nechají zmodernizovat 58 vagonů pro expresní vlaky EuroCity a InterCity, obnovu vozů provede slovenská společnost ŽOS Trnava. Náklady včetně desetiletého leasingu budou 2,183 miliardy korun. Uvedl to mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Modernizaci bude financovat trojice leasingových společností - ING Lease, ČSOB Leasing a SG Equipment Finance. „Tyto společnosti uspěly v mezinárodním zadávacím řízení, které proběhlo v první polovině letošního roku,“ uvedl Šťáhlavský. Sama obnova vagonů vyjde na 950 milionů korun, zbytek z celkové ceny tvoří finanční náklady. Do modernizace jsou zahrnuty vagony první a druhé třídy, které nyní jezdí například na trasách z Prahy do Vídně, Bratislavy, Žiliny, Břeclavi a Brna.

Zdroj: ČTK

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...