Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Křehký mamut klame pupkem

Česko

Filmový čtvrtek – Depardieu z masokombinátu, bezradná jízda a Edwardsova cesta

Stalo se nepravděpodobné: belgičtí anarchističtí komediografové Gustave de Kervern a Benoît Delépine se zase o kousek přiblížili masovému vkusu. Je možné, že by jejich nejnovější film Na mamuta! byl... dojemný?

Gérard Depardieu je zřejmě nejznámějším aktivním francouzským hercem současnosti. Ve Francii je však také hercem nejobsazovanějším, a tak se jeho nepochybný talent relativizuje účinkováním v bohapustých blábolech, které jeho jména a kvalit nejsou hodny. O to příjemnější je vidět ho ve filmu, jehož hlavní role mu byla nejen napsaná přímo na tělo, ale která dokonce připomene Depardieuovy buřičské začátky ve filmech jako Buzíci.

Snímek Na mamuta! se v originále jmenuje prostě Mamut; k nepříjemné odchylce v českém názvu došlo proto, že tuzemskými kiny už letos jeden filmový Mamut produsal. Depardieua v titulní roli nikdo nehoní, spíš už ho všichni doběhli. Jak ve svém prohlášení říkají sami autoři, je mamutem ve světě lišek, jež jsou mnohem bystřejší a protřelejší než on.

Sběratel formulářů Depardieu hraje muže, kterého v den jeho šedesátin nečekaně propustí z masokombinátu, kde obětavě pracoval dlouhé roky. Zaslouženého důchodu se ale hned tak nedočká: ukáže se, že předchozí zaměstnavatelé jeho příjmy nepřiznávali. Čerstvý penzista Serge tak musí nasednout na svou léta nevyužívanou motorku a vyrazit na projížďku minulostí. Jak už to tak v žánru road movie bývá, po cestě toho posbírá daleko víc než jen pár podepsaných formulářů.

Road movie mají Kervern s Delépinem rádi: řadily se mezi ně i jejich snímky Aaltra či Louise-Michel. Dvojici filmařů evidentně vyhovuje epizodičnost žánru vlastní. Stavějí Serge do izolovaných výjevů, naznačí jejich potenciál a vycouvají z nich dřív, než se vyčerpá. Scény jsou většinou snímané staticky, s čímž souvisí efektivní, lakonický způsob vyprávění a humoru. Tvůrci rádi dávkují děje do více obrazových plánů, z nichž střihem nevypichují detaily. Například ve scéně, kdy Serge dostane „padáka“, za šéfem žvýkajícím levné fráze stojí řada jeho podřízených a krmí se laciným občerstvením.

Delépin a Kervern také s oblibou pracují s herci, kteří jsou podle jejich slov „mimo normy“. Překvapivě to platí i o mainstreamem uznávaném Depardieuovi, jehož Serge je obludně odulý pupkáč s dlouhými mastnými vlasy. Jeho nerudnou manželku hraje nepřehlédnutelně robustní Yolande Moreau, jeho neteř zase jistá Miss Ming, o níž Wikipedie říká, že „oproti častému tvrzení médií není autistka, nýbrž je prostě ‚jiná‘“.

„Jinakost“ těchto postav je záminkou k mnoha vtipům, hraničícím s politickou nekorektností. Všechny jsou však i přes hrubozrnný projev v nitru něžné a pro náš svět možná až příliš křehké. To se nedá říct o Sergeových bývalých zaměstnavatelích – souboru primitivů a grázlů, kteří se ve světě vyznají tím líp, čím víc zametají s lidmi kolem sebe.

Černá s paprsky melancholie Právě čím dál markantnější kontrast mezi těmihle dvěma druhy figur způsobuje posun v náladě. Na mamuta! začíná jako černá komedie groteskní ve vícero významech: legrační, ale zároveň těžící ze zborcené estetiky ošklivosti. Postupně však film nabere hořkosladký, melancholický nádech pro oba tvůrce dosud nezvyklý.

„Mamut“ se Sergeovi přezdívá pro jeho nepřehlédnutelnou fyziognomii. Motorka, na níž brázdí fádní krajinu jihozápadní Francie, je příznačně model Münch Mammut 1973 – někdejší rychlý silák, na kterém teď hlavní hrdina popojíždí tempem vpravdě důchodcovským. To skutečné „mamutství“, o něž jde autorům v první řadě, však Kervern s Delépinem vyjeví až v poslední části: pokud člověk svůj život zredukuje na práci a povinnosti a přestane se z něj radovat, stane se chodící fosilií.

Není to sdělení nijak objevné; překvapivá je spíš jeho samotná přítomnost, protože tvůrci snímku se ve své předchozí filmografii podobně explicitním poselstvím vyhýbali a banální pravdy spíš podminovávali. Svému nejnovějšímu filmu však příliš explicitním závěrem naštěstí neublížili: hravost a originální švihlost většiny stopáže by převálcovala i polopatičtější a sladkobolnější závěr.

***

Na mamuta! Francie 2010 Režie: Gustave de Kervern, Benoît Delépine Hrají: Gérard Depardieu, Yolande Moreau, Benoît Poelvoorde, Isabelle Adjani, Miss Ming a další

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...