Diskuse k článku
Krotitel dluhů Tomáš Prouza chce být ředitelem Národního divadla
Mám ze státní i soukromé sféry dostatek zkušeností na to, abych s dobře postaveným týmem vše potřebné v ND zvládnul, věří si Prouza.
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Zobrazit příspěvky:
Všechny podle vláken Všechny podle času
![]() |
Marek KynclZkuste se, jen takZkuste se, jen tak mimochodem, podívat na CV generální ředitelky Opery v Drážďanech nebo Státní opery ve Vídni. Tak nějak bych si představoval ředitele Národního divadla. http://de.wikipedia.org/wiki/Ulrike_Hesslerhttp://de.wikipedia.org/wiki/Dominique_MeyerNe všechno je o penězích. Proti panu Prouzovi nemám osobně vůbec nic ale osobnost úrovně ředitele ND to bohužel není. |
![]() |
Jan KasalíkúčetnictvíNo pokud Vám přijde normální, že v roce 2012 se účetnictví vede v DOS-ovém programu a jednotlivé soubory si vedou evidenci nákladů a nikdo netuší, kolik co vlastně skutečně stojí, tak mně to normální nepřijde. Podívejte se, jak řídí podřízené organizace jiná ministerstva, jak jim detailně vidí do rozpočtů, nákupu a podobně, a velmi rychle zjistíte, kolik by šlo důslednou kontrolou v ND ušetřit. A právě toho se řada lidí bojí, protože by přišli o pohodlný zdroj peněz... |
![]() |
J41a40n 48K44u97l86i63h56r12a81c75h 9583572777676Vřele souhlasím.Vřele souhlasím. |
![]() |
Xxx3co na to říciMyslel jsem, že úlet s Röselem se snad nebude opakovat a hle, je zaděláno na dalšího ryzího manažera v čele bytostně kulturní instituce. Jeho programem je zefektivňování informačních a učetních systémů. Už jen čekám, kdy konečně dosadí do svého čela na manžerskou sesli také Vatikán. Vsadím se, že také mají co zefektivnit. |
![]() |
Pavel K.a proč ne?A co je na tom špatně? Dobrých umělců má ND dost, ale nedostává se mu dobrých manažerů. Takže pokud si dobrý manažer dokáže vedle sebe najít dobrý tým, dává mi to smysl - viz ostatně i odpověď pana Prouzy na téma předepsané dramaturgie. Tak přesně by se měl myslím dobrý ředitel chovat - nechat základní směřování a ladit věci tak, jak jsou potřeba. Přijde mi to mnohem sympatičtější než obvyklé revoluce kulturních šíbrů... |
![]() |
Xxx3proč ne:Snad jen proto, že řízení českého nejvýznamnějšího divadla s několika rozsáhlými soubory by mělo být svěřeno někomu, kdo se s vedením podobné instituce už setkal. To se pana Prouzy ani zdaleka netýká. Kdyby někdy vedl nějaké menší nebo střední divadlo, festival, nebo alespoň galerii, ale takhle.....Vždyť je to podobné, jako by mu teď někdo přenechal vedení třeba hokejové reprezentace. Že rozumí učetnictví je pro národní divadlo trochu málo. A jeho popis, jak se za poslední 4 měsíce setkal s několika lidmi z divadel - vždyť to je směšné. Já si v žádném případě nemyslím, že ředitelem divadla musí být nutně herec, ale rozhodně by v čele Národního divadla neměl stanout první manažer, který se přihlásí, protože zrovna nemá co na práci. |
![]() |
J15a34n 38K85u84l20i46h62r95a24c69h 9523322667286Nemáte pravdu1. Nemáte pravdu - ověřujte si své informace o tom, co řídil, nebo neřídil, než dojdete k vážným závěrům a obviněním.2. U nás dodnes převažuje zvyk, že nemocnici může řídit jen doktor a divadlo jen herec, režisér nebo dramaturg. Ale v době, kdy pro každou instituci je klíčové pokrýt své náklady, jsou pro úspěšné řízení (čehokoliv!) naprosto zásadní tři faktory: a) rozumět zásadám finančního řízení, práci s lidmi a předmětu činnosti dané instituce aspoň tolik, aby nejvyšší šéf dokázal (přinejmenším) poznat dobré odborníky na každou z těch oblastí od špatných, dokázal je získat a udržet a zajistil dobrý vnitřní chod organizace v každé z těchto oblastí. Když je navíc vizionář, je to velké plus. Když je navíc skvělý komunikátor, který činnost své instituce dokáže dobře vysvětlit světu mimo ni a dobře "prodat", je to obrovské plus. Ale výše uvedené je základní minimum, žádná z uvedených minimálních kvalifikací nesmí chybět. U nás v kultuře (i v řadě jiných oblastí) dodnes na vedoucích místech převládají lidé, u kterých číslo vyvolává husí kůži, natož aby o finančním řízení něco věděli. To je problém. Současná ekonomická situace ND vypadá dost děsivě.3. Zrovna Tomáše Prouzu není důvod podceňovat. Po dostudování se nepostavil do řady zájemců o práci, kde ho bude živit zaběhnutá firma, ani se nezapsal na pracák, ale založil si poradenský server Penize.cz a ve velké konkurenci, která v tom segmentu trhu byla, se tento tehdy asi pětadvacetiletý kluk nejen skvěle prosadit, ale získal i značný respekt. Podobně s firmou Partners, kterou založil shodou okolností těsně před začátkem světové finanční krize, a přesto se velmi rozrostla, dnes má síť několika tisíc spolupracovníků a podle výročních zpráv se jí i v krizi dařilo a daří dobře. O veřejném sektoru také něco ví, i z té nejhorší stránky (Tlustého pokusy o loupeže), takže do soutěže asi nejde s naivitou. |
![]() |
JlTo, o cem hovorite, neniTo, o cem hovorite, neni rozhodne kvalifikace pro reditele kulturni instituce. Ten musi mit mimojine predstavu o budoucim smerovani, obraty typu "sestavim tym" pusobi prinejmensim komicky. To je jako jit do voleb s programem "napisu program". Na to existuje jedina odpoved - tak ho sestavte. |
![]() |
Pavel K.Tým je základMyslím, že nemáte pravdu - ředitel tak velké instituce nemůže a nesmí být solitér, musí to být člověk, který je schopný sestavit dobře fungující tým. Podívejte se třeba jen na zoufalý marketing ND nebo - pokud máte šanci - na šílené procesy uvnitř ND, kde se ztrácí miliony korun, které by mohly jít na platy umělců.Takže nový šéf ND musí především právě postavit dobrý tým zkušených administrátorů na provozní část a lidí se zkušeností ze zahraničí na uměleckou část, aby nastavili zrcadlo českým poměrům. Musíme se totiž srovnávat se zahraničními scénami a nebýt pyšní na to, že ND je lepší než Brno, Plzeň nebo České Budějovice... |
![]() |
Jan Kasalík???Kdybyste pracoval v ND nebo SOP, tak byste věděl, jaký nesmysl jste právě napsal - současnému vedení padají tržby a neplní plán, velcí sponzoři odcházejí a žádné nové se nedaří získat, přes sliby navyšování platů zůstávají běžní zaměstnanci na posledním místě zájmu...Jestli podle vás tak vypadá úspěšné vedení, tak potěš pámbů... |
![]() |
Petr LakašOdborníciTento koncept bohužel nefunguje, ředitel/manažer nebude mít dostatečný vhled do chodu instituce. Pravděpodobně bude upřednostňovat ekenomickou stránku věci před uměleckou. Největším problémem ND je podfinancování a pitomé zásahy Ministerstva kultury, současné vedení si zatím vede docela dobře... |
![]() |
Pavel K.FinanceBohužel žijeme v době, v jaké žijeme - a proto musí do ND nastoupit manažer, který dokáže zajistit peníze na kvalitní umělce a dokáže změnit kulturu ND tak, že podporuje umělce a ne aby umělci dopláceli na nekvalitní management jako je to doposud.A nebo vědomě musíme přijmout to, že ND bude provinčním divadlem a za kvalitou se bude jezdit nejen do Vídně nebo Mnichova, ale třeba i do Drážďan. Opravdu chcete, aby byly Drážďany lepší než Praha? Já tedy ne! |
![]() |
Marek KynclZkuste se, jen takZkuste se, jen tak mimochodem, podívat na CV generální ředitelky Opery v Drážďanech nebo Státní opery ve Vídni. Tak nějak bych si představoval ředitele Národního divadla. Ne všechno je o penězích.http://de.wikipedia.org/wiki/Ulrike_Hesslerhttp://de.wikipedia.org/wiki/Dominique_Meyer |
![]() |
Marek KynclKoncepce universálníhoKoncepce universálního vzdělání nejenže funguje i nadále, nicméně se ještě zdokonalila. Dříve byl znakem nejvyšší kvalifikace doktorát RSDr. a příslušná Vysoká škola politická, dnes je to "finančník a manažer". Hlavně, že má mladý pán dost sebevědomí. |
![]() |
Paul KuceraCo o meleš KyncleProuza má za sebou jasné výsledky Kyncle, co máš za sebou Ty? |
![]() |
J79a12n 16K26u77l38i90h18r23a92c35h 9783332587616Vždyť on to ani neví!T. Prouza za sebou skutečně má prokazatelné a nepřehlédnutelné výsledky, ale vždyť tento diskutující to ani neví! Článek tomu bohužel trochu napomáhá, protože pan autor také jakoby právě přiletěl z nějaké jiné země. |
![]() |
Petr LakašJen to nePevně doufám, že ani naše Ministerstvo kultury nebude tak pitomé, aby podpořilo tohohle "dynamického podnikatele", který zná divadlo maximálně z televize. Do čela této instituce nesmí být vybrán nikdo jiný, než odborník, člověk nějakým způsobem s divadlem spojený. "Top manažerů", kteří zkazili a vytunelovali, co mohli, jsme už zažili dost a dost- viz. ČT... |
![]() |
Jan KasalíkOdborníciMožná si ujasněme, kdo má jakou roli - uměleckou kvalitu přeci mají zajišťovat umělečtí šéfové opery, činohry a baletu a ředitel by jim měl zajišťovat prostor pro práci, ne? Navíc naprosto souhlasím s tím, že největším problémem dnešního ND jsou naprosto nezvládnuté manažerské kroky současného vedení - a ještě bych dodal, že stejně velkým problémem je neschopnost ministerstva kultury pečlivě dohlížet na své organizace. |
![]() |
Marek KynclNicméně určité odborné zázemíNicméně určité odborné zázemí a zkušenost by snad ředitel instituce celonárodního významu mít měl. Národní dívadlo a ministerstvo financí se přece jen trochu liší. Anebo funguje přísloví - kdo to umí, ten to dělá, kdo to neumí dělat, ten to učí a kdo to neumí učit, ten to řídí. |
![]() |
Jan Kasalík:-)Ano, myslím, že toto rčení se hodí na několik posledních ředitelů ND a SOP. Jen je s podivem, že na ně MK ještě nepodalo trestní oznámení... |
![]() |
J82a10n 67K56u42l65i58h65r25a81c93h 9773522297376Ministerstvo není kvalifikovanějšíDůvod, proč to zatím MK neudělalo, může být dvojí. 1. Mohli bez skrupulí a bez odporu plnit ministerské pokyny všeho druhu, včetně odklánění prostředků, nabírání osob spřátelených s politickými elitami apod.2. Samo ministerstvo je na rozhodovací úrovni dlouhodobě kvalifikačně vybaveno ještě hůře, hospodaření obecně a kulturnímu managementu zvláště rozumí ještě méně než jeho příspěvkové organizace. Bod první může být pravda, bod druhý je pravda zcela určitě. |
![]() |
Marek KynclKvalifikaci dosavadníchKvalifikaci dosavadních ředitelů nechci posuzovat. Možná, že v tomto bodu maáte i pravdu. Mně vadí spíše koncepce universálních manažerů. Národní divadlo skutečně není instituce jako každá jiná a její rozpočet by měl být v porovnání s druhými aspekty činnosti věc relativně podružná. V čele takových institucí by měla být mimořádná osobnost, která má výsledky převážně v oblasti kultury, umění, dramaturgie, možná i filmové tvorby. Člověk typu pana Prouzy může být finančním ředitelem, ekonomickým náměstek nebo tak nějak. Ale na ředitele mi nesedí. |
![]() |
Pavel K.?!Přesně tak - a myslím, že proto budou všichni s máslem na hlavě podporovat dalšího "umělce" ze všech sil. Ten jim totiž nebude kazit jejich hru a nebude se jim příliš dívat pod prsty, protože tomu nebude rozumět. A to jim vyhovuje - slabý ředitel v pavučině různých poradců a nekonající ministerstvo kultury. |