Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Kuchařské show vedou Čechy k nákupu kvalitnějších surovin

Jídlo

  7:00
PRAHA - Kuchařské show, ve kterých populární kuchaři propagují vaření z čerstvých a kvalitních surovin, ovlivňují obsah nákupních košíků. "Rozšiřuje se skupina zákazníků, pro které je na prvním místě kvalita a chuť výrobku, za kterou jsou ochotni zaplatit. Pozorujeme tento trend například v kategoriích uzenin, sýrů, nebo i ryb," řekl ředitel oddělení čerstvých potravin obchodů Albert Petr Chmelař.

Při nákupu si potraviny důkladně prohlédněte, jestli nejeví známky zkažení foto: Shutterstock

České kuchařské show dokážou přilákat k obrazovkám miliony diváků. Toho využívají gastronomické firmy, které do televizních reklam loni investovaly 9,2 miliardy korun, což je o téměř 1,2 miliardy více než v roce 2010. Data poskytla společnost Admosphere, která v rámci monitoringu reklamy pracuje s ceníkovými cenami reklamního prostoru.

SERÁL KLUKA V AKCI:

Obchodní řetězce jsou si obliby kuchařských pořadů vědomy, a proto často na jejich přípravě spolupracují. "Zájem o kulinářské pořady vnímáme, proto jsme se v nedávné době podíleli na přípravě hned několika z nich. V současné době například na pořadu MasterChef," potvrdila mluvčí řetězce Billa Gabriela Bechynská. Partnerem pořadu S Italem v kuchyni byl zase řetězec Makro.

Kuchařská soutěž MasterChef, kterou od září vysílá Nova, zatím každý pátek sleduje kolem půl milionu lidí. Až dvojnásobný počet diváků přilákaly gastronomické show, které odstartovaly v minulých letech. Pořad Kluci v akci například milionovou hranici překonal v únorové epizodě o jamajské kuchyni v roce 2008. O rok později show sledovalo v průměru méně než 400.000 lidí, což trvalo i loni.

Pohlreich předběhl Babicu

Vedoucím gastro pořadem s více než devíti sty diváky byla v loňském roce show Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha vysílaná na podzim, kdy více než milion diváků přilákala hned dvakrát. Přes milion lidí sledovalo v roce 2010 také listopadovou epizodu pořadu Babicovy dobroty. Zatímco show Jiřího Babicy vidělo v roce 2009 v průměru o zhruba 120 000 lidí více než Pohlreichův pořad, loni byly pozice prohozené.

Průměrná sledovanost vybraných kuchařských show za loňský rok:

Ano, šéfe!  924 000 diváků

Babicovy dobroty 713 000 diváků

Kluci v akci 330 000 diváků

Prostřeno!  844 000 diváků

S Italem v kuchyni 372 000 diváků

zdroj dat: Česká televize, FTV Prima, TV Nova s využitím zdroje ATO-Mediaresearch

Sledovanost kuchařských show má podle Romana Vaňka z Pražského kulinářského institutu (Prakul) vliv také na vyšší povědomí o gastronomii. "S úspěchem lze říci, že i díky velkému zájmu o gastronomii jako takovou v posledních dvou letech se tato zem dostala do raného stadia gastronomické puberty, což je moc fajn," řekl Vaněk, který Prakul založil v roce 2008.

Ve stejném roce na Nově odstartovaly Babicovy dobroty, kterou o rok později na TV Prima (od 1. ledna 2012 Prima Family) následoval pořad Ano, šéfe!. V něm Zdeněk Pohlreich přísně hodnotí stav českých restaurací při propagaci pravidla "Vezmi co nejkvalitnější suroviny a udělej s nimi co nejméně".

Kvalitu a čerstvost prosazují také kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v pořadu Kluci v akci, který Česká televize vysílá od roku 2005. Profesionální kuchařské postupy a kvalitní produkty nezůstávají u diváků bez odezvy. "Je zajímavé, že i kurzy vaření se částečně začínají měnit, neboť se posluchači alespoň našich kurzů začínají ptát mnohem intenzivněji nejen na techniku vaření, ale především na produkty jako takové," podotknul Vaněk s tím, že gastronomie prožívá informační konjunkturu.

"Možná, že budu moci jednou přestat dělat pořad Peklo na talíři a to by bylo fajn," řekl Vaněk. Peklo na talíři, ve kterém Vaněk hodnotí úroveň české gastronomie, vysílá internetová televize Stream.cz.

Trend kuchařů-celebrit

Díky vysoké sledovanosti se z hlavních tváří gastro pořadů stávají známé osobnosti. "Z hlediska komunikace považuji trend kuchařů-celebrit jako predikovatelný a osobně i za osvěžující," řekla ředitelka agentury Freya CZ Kateřina Borovanská, která zároveň působí ve funkci předsedkyně PR Klubu.

ČTĚTE TAKÉ:

S popularitou souvisí také účast kuchařských hvězd na komerční propagaci firem. Zdeněk Pohlreich například spolupracoval s obchodním řetězcem Interspar. Sajler se Slaninou zase mimo jiné vystupovali v reklamě na těstoviny. "Odměna za tvář značky je v tomto případě naprosto přiměřená a adekvátní a mohu potvrdit, že je v podobné cenové hladině jako odměny pro osobnosti z jiných odvětví, jako je hudba, sport nebo móda," uvedla Borovanská.

Dodala, že ceny u celebrit se často pohybují v rozmezí 30 000 až 60 000 Kč na hodinu v rámci účasti na různých akcích. "Tuto cenu jsme platili vcelku běžně. Jedna celebrita z oblasti fashion si brala 80 000 Kč za hodinu moderování akce, je to různé podle dané osobnosti," doplnila Borovanská.

Ceny v oblasti tiskových nebo televizních reklam se podle ní mohou pohybovat v řádu statisíců. "Vždy je otázkou, co daný kontrakt obsahuje, čeho všeho se celebrita v rámci kampaně účastní a podobně," uzavřela Borovanská.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...