Na velkém plátně viděli dobrodružství od avengerovských režisérů bratří Russových jen šťastlivci ve vybraných teritoriích, zbytek světa se musí spokojit s nynějším uvedením na streamovací platformě. Přestože v kině je dojem z akčních scén jistě silnější, nevzbudil The Gray Man při předsunutých projekcích takové nadšení, jaké by asi slušelo jednomu z nejdražších filmových projektů Netflixu – jeho rozpočet činil 200 milionů dolarů.
Před streamovanou premiérou se bylo možné dočíst o výhradách kritiků k překotnosti děje a především k zaměnitelnosti příběhu, který je povrchně poslepovaný z motivů uplatněných v minulosti v lepších kusech, jako jsou třeba dobrodružství Jasona Bournea. Což je samozřejmě pravda. Film vycházející z knižní předlohy Marka Greaneyho je oddechová záležitost, která od diváků nevyžaduje velkou koncentraci (ta je naopak spíš na škodu), a kdo chce, může si některé méně záživné pasáže pustit rychloposuvem (případně to tvůrci udělají sami, když něco není radno příliš vysvětlovat).
Šestka každého přepere
Hlavní hrdina Court Gentry (Ryan Gosling) je bývalý vězeň, jemuž CIA výrazně zkrátila výkon trestu výměnou za trvalý závazek. Nikoli v pozici běžného agenta, ale specialisty na práci v šedé zóně, kde se používají prostředky za hranou zákona. (Kdyby hlavní roli dostala Charlize Theronová, o níž se také uvažovalo, byla by podobnost s Brutální Nikitou zřejmě ještě nápadnější.) Program má jméno Sierra a hrdina napříště místo svého jména jen číslo šest. Po osmnácti letech služby dostane Šestka za úkol zlikvidovat v Bangkoku zvlášť nebezpečného protivníka. Při konfrontaci však vyjde najevo, že tento muž byl také součástí programu, a ještě než zemře, předá Šestce zašifrovaný soubor s důkazy o špinavostech, které tajná služba prováděla. Lovná zvěř se tím pádem stává ze Sierry šest a jeho prohnilí nadřízení si na jeho dopadení najmou psychopatického bývalého agenta Lloyda Hansena (Chris Evans), který nyní pracuje na soukromé bázi.
I oblečení může být za paušál jako Netflix, tvrdí ekonom. Zahrnoval by i opravy a pronájem šatstva![]() |
Spřízněnou duši najde Šestka naopak v agentce jménem Dani Miranda (Ana de Armas), kterou potkal při zmíněné akci v Bangkoku. A jeho spojencem je i jeho první nadřízený Fitzroy (Billy Bob Thornton), který jej kdysi naverboval a vzniklo mezi nimi takřka rodinné pouto. Fitzroyovou Achillovou patou je ovšem jeho dospívající neteř Claire, čehož zavilý Lloyd neváhá využít.
Protivenství je mnoho, naštěstí Šestka v bondovském stylu každého přepere a unikne z každé pasti, což je koneckonců logické, neboť nynější snímek má být jen první z plánované série. Vidět Ryana Goslinga v dalším pokračování by samo o sobě nebylo nijak bolestné, jeho prokletý hrdina je v rámci možností neokázalý, mírně melancholický, a zároveň mu nechybí jiskra. Nezvladatelný Lloyd v podání Chrise Evanse dává vědět o svém komickém potenciálu, není mu ale dáno využít jej naplno.
Tramvaj jako Frigova mašina
Pro našince je nicméně zajímavé především to, jak se do nákladného projektu promítly dlouhé týdny, které filmaři strávili loni touto dobou v Praze. Případné obavy, že by snad česká metropole hrála nakonec ve velkofilmu jen podružnou (či dokonce anonymní) úlohu, se ukázaly jako liché. Dokonce se diváci z Fitzroyových úst dozvědí přesvědčivý odhad, že má česká metropole asi tak tři miliony obyvatel, což jí mile dodává na významu.
Je pravda, že trvá hodinu, než Praha přijde ke svému jménu, do té doby supluje jiné lokace, z nichž asi nejzábavnější je ázerbájdžánské Baku, na něž shlíží Jan Žižka s palcátem. Špatné není ani bývalé Federální shromáždění překřtěné na úřadovnu CIA, za níž vykukuje berlínská televizní věž.
Do skutečné Prahy přivede protagonisty skutečnost, že si město na Vltavě zvolila za místo pro zbytek života penzionovaná šéfka britské tajné služby, další ze spojenců hlavního hrdiny. Následkem toho dojde posléze k mohutné bitvě u Rudolfina (to je pražský opera house), do níž je podstatně zapojena i Policie ČR. Masakr je tak otřesný, že Lloydova řídící důstojnice právem hovoří o patrně nejspektakulárnějším průšvihu v dějinách tajných operací, který vejde do učebnic.
Závislost na vyprávění. Streamovací miniprůmysl nabízí produkt, na který je spoleh![]() |
A stejně spektakulární jako absurdní je také následující zběsilá jízda samojedoucí pražskou tramvají, v níž se Šestka utkává se svými soupeři. To, co kdysi zažíval Frigo na mašině a po něm mnozí další hrdinové v mnoha vlacích, provozuje Šestka a spol. v městském kolejovém vozidle.
Že se tramvaj směřující od Rudolfina na Výtoň ocitne náhle před Veletržním palácem, bude vadit asi jen šťouravým pražským patriotům. Že ale tramvaj jede po většinu času v protisměru a že za celou dobu nenatrefí na žádnou kolegyni, je přece jen poněkud zarážející okolnost.
Následně jsou zranění účastníci přestřelky převáženi do věhlasné pražské Nemocnice svatého Mikuláše a také se ukáže, že z Prahy je to do Chorvatska opravdu coby kamenem dohodil. Zejména na fiktivní chorvatský vodní hrad Zbrka, který z nějakého důvodu v ději nahradil francouzský zámek Chantilly, kde filmaři natáčeli. I ve filmovém Chorvatsku se nicméně musí Šestka utkat s francouzsky mluvícími žoldnéři.
Další pokračování (bude-li) se Praze už nejspíš vyhne. Zda se pak ale najde jiný důvod agentovo dobrodružství sledovat, není úplně jisté.
The Gray ManUSA 2022 Režie: Anthony Russo, Joe Russo Hrají: Ryan Gosling, Chris Evans, Billy Bob Thornton, Ana de Armas a další Uvádí Netflix od 22. 7. |