"V zahraniční i u nás jsme svědky toho, že ceny špičkových děl rostou rychleji než ceny v ostatních segmentech trhu. Dříve nebo později jistě v aukci padne i hranice 200 milionů dolarů," řekl v rozhovoru pro Lidovky.cz aukční expert a šéfredaktor časopisu Art+Antiques Jan Skřivánek.
Podle něj byly výjimečné umělecké kusy sice vždycky drahé, v současnosti ale aukčních rekordů přibývá. Někdy jsou ovšem pouze relativní, například v případě aktuálně nejdražšího obrazu, již zmíněného triptychu Tři studie Luciana Freuda od Francise Bacona. Ten se prodal za 142,4 milionu dolarů, pokud však podle Skřivánka zohledníme inflaci, zůstává nejdražším dílem prodaným kdy v aukci Portrét Dr. Gacheta od Vincenta van Gogha, který byl v květnu 1990 vydražen za 82,5 milionu dolarů, což v dnešních cenách (tj. k září 2013) odpovídá částce 149,5 milionu dolarů.
ČTĚTE TAKÉ |
Rekordy lámou i obrazy českých autorů, čehož je příkladem rovněž nedávno prodaný obraz Ležící hoch Jana Zrzavého, který se v londýnské aukční síni Sotheby's prodal v přepočtu za zhruba 14,7 milionu korun (respektive 18,6 milionů včetně aukční přirážky), což z něj dělá nejdražší malířův vydražený obraz. Podle Skřivánka však platí, že české umění se doma prodává dráž než v zahraničí. "Pokud se nějaké dílo Toyen, Štyrského nebo Šímy objeví na zahraniční akci, zpravidla jej koupí nějaký český sběratel nebo obchodník," upřesňuje aukční expert. Jediným autorem, který je zajímavý i pro zahraniční publikum, je podle něj František Kupka. "Pro zahraniční kupce nejsou české aukce zajímavé, výjimkou jsou specializované aukce asiatik, kde zejména čínští kupci nakupují tušové malby moderních čínských mistrů," dodává Skřivánek.
TOP 10 aukčních cen obrazůZAHRANIČNÍ AUKCE: ČESKÉ AUKCE: |
Za výjimečná díla výjimečné ceny
Jaká je dle tendence aukčních cen v české republice? "Roste důraz na kvalitu," říká Skřivánek. "Za výjimečná díla jsou kupci ochotni platit i násobně vyšší ceny než je běžný cenový průměr určitého autora. V letošním roce jsme tak podle statistik ART+ byli například svědky víc jak šedesáti autorských rekordů. V nejvyšším cenovém segmentu očekávám určitou stagnaci. S výjimkou Kupky se zatím žádný český autor neprodal nad 20 milionů korun a neočekávám, že by se tak v nejbližších měsících stalo. O dílech dražených nad 10 milionů korun ale budeme určitě slyšet čím dál tím častěji," dodává Skřivánek.
Lepší je sbírat než investovat, míní expert
Je investice do umění v současné době výhodná a jaký typ díla se vyplatí koupit? "To je bohužel strašně těžká otázka," říká Jan Skřivánek. "Záleží na tom, jakou částku chce člověk investovat, v jakém časovém horizontu a jaké zhodnocení očekává. Obecně platí, že je lepší umění sbírat, než do něj investovat. Jako investiční nástroj má umění smysl hlavně v delším časovém horizontu, kdy na dílech koupených dnes vydělají až vaše děti nebo vnoučata. Královskou sběratelskou disciplínou je vždy sběratelství současného umění. Současní autoři dnes stojí od jednoho průměrného platu po půl milionu korun (ve výjimečných případech i více), což přibližně odpovídá částkám, za které se Filla nebo Šíma prodávali za první republiky. Dnes mají jejich díla cenu od milionu výše. Stačí si tedy ze současných autorů umět vybrat toho, kdo bude za padesát, osmdesát let tím, který bude sběratele nejvíce zajímat..."