Úterý 25. února 2020svátek má Liliana 6 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Proč vlastně Beatles přestali hrát živě?

Poslední koncert The Beatles, San Francisco, Candlestick Park, 29. srpna 1966... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Poslední koncert The Beatles, San Francisco, Candlestick Park, 29. srpna 1966... | foto: beatlesbyday.com

Právě dnes je to padesát let, kdy naposledy jako celá čtveřice stáli na pódiu Beatles. Bylo to na sanfranciském stadionu Candlestick Park. Ano, před půl stoletím se kapela, která jednoznačně zvrátila dějiny populární hudby, změnila z rockového kvarteta na něco, co bychom dnešní terminologií nazvali "studiovým projektem".

Důvodů, proč se tak stalo, bylo asi víc. Určitě v tom byly zčásti mezilidské problémy, i když vztahy mezi muzikanty v té době ještě nebyly zdaleka tolik napjaté jako o pár let později, kdy vedly k definitivnímu rozchodu.

Svoji roli sehrála nepochybně atmosféra opozice vůči kapele, kterou vyvolala hlavně Lennonova „nevymáchaná ústa“, když právě onoho roku 1966 prohlásil, že Beatles jsou slavnější než Ježíš Kristus. Po čemž následovaly nejen slovní útoky zejména ve silně věřících oblastech Spojených států. Mimochodem, dovedeme si představit, že by dnes takhle nevinné prohlášení nějakého zpěváka dovedlo vzbudit bouři mediální nevole?

Poslední koncert The Beatles, San Francisco, Candlestick Park, 29. srpna 1966....
Poslední koncert The Beatles, San Francisco, Candlestick Park, 29. srpna 1966....

Beatles jako o důvodu svého rozhodnutí dále nekoncertovat mluvili ovšem hlavně o tom, že jim jednak přízeň rozvášněných fanynek, ječících po celou dobu koncertu, bere radost z muziky, jednak o narůstající složitosti převést jejich aktuální písně do živého provedení ve čtyřech.

V tom měli jistě do značné míry pravdu. Právě jim vyšla dvě přelomová alba Revolver a Rubber Soul, na nichž víc než kdykoli jindy a víc než kdokoli jiný v té době využili – za převelice podstatné pomoci producenta George Martina – studia jako „dalšího hudebního nástroje“. To jim umožnilo využívat například nejrůznější zpožďování a zrychlování natočených partů, reversní zvuky, předchůdce dnešních samplů, ale i aranžování instrumentů, jež sami neovládali. To, že tuhle cestu vyhodnotili jako správnou, potvrzují jejich další alba, hlavně Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967), tzv. „Bílé dvojalbum“ (1968) a Abbey Road (1969). Ty desky jsou úžasné dodnes.

Jiná věc je, jestli by se písničky i z pokročilého období skutečně bývaly nedaly naživo zahrát. Že to není vyloučeno, dokazují nejen desítky, možná stovky beatlovských coverbandů nejrůznější úrovně na celém světě, ale i sám Paul McCartney. Na pražském koncertě 16. června jich bez problémů odehrál celou řadu. A to v takové formě, jako by to půlstoletí ani nebylo.

Ondřej Bezr

Autor

Ondřej Bezrondrej.bezr@lidovky.czČlánky
Premium

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

O situaci informoval francouzský ministr vnitra Christophe Castaner. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom hybrid oproti benzinu a...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

O situaci informoval francouzský ministr vnitra Christophe Castaner. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

O situaci informoval francouzský ministr vnitra Christophe Castaner. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...