28. května 2009 11:16 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Belmondo opět na plátně. Přijatelný útok na slzy

Sólo pro legendu. Jean-Paul Belmondo ve filmu Muž a jeho pes. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sólo pro legendu. Jean-Paul Belmondo ve filmu Muž a jeho pes. | foto: Atlantis

PRAHA Jean-Paul Belmondo je po mrtvici zpátky na plátně – v komorním filmu, kde si vystačí s jedinou grimasou. Přesto je příjemné zase ho vidět. A jestli je to naposled, jde o rozlučku důstojnou.

Říká se, že nejspolehlivěji ve filmu dojímají děti a zvířata. Důchodci v dnešní době, orientované na výkon a na mládí, už tak spolehlivým dojičem slz nejsou, ale to není nic, co by se nedalo zvrátit obsazením milované tváře pokryté vráskami.

Ve francouzském filmu Muž a jeho pes je dítě teprve nenarozené, nejlepší přítel člověka figuruje už v názvu a titulního muže nehraje nikdo jiný než jeden z nejoblíbenějších francouzských herců všech dob, Jean-Paul Belmondo.

Je to hned trojitý útok na city. Jako by nestačilo, že se tu k filmu po téměř dekádě vrací letos šestasedmdesátiletý Belmondo, který v roce 2001 utrpěl mozkovou mrtvici, v režijním kinodebutu nepříliš známého herce Francise Hustera figurují právě i ony další sázky na slzopudnou jistotu. Ale je to doják tak přiznaný a nekomplikovaný, že se mu dá přijít na chuť.

Belmondo hraje zestárlého námořníka Charlese, jemuž se na sklonku života začíná všechno sypat pod rukama. Žije se svým voříškem v mansardě luxusního pařížského bytu, který patří jeho někdejší lásce Jeanne. Ta se však chce znovu provdat, a tak Charlese vyhodí i se psem na ulici.

Charlesovi nemůže pomoci ani jeho jediná kamarádka – mladá služebná Leila, která je těhotná, ale ani jeden z možných otců se k dítěti nehlásí. Stařec se proto propadá čím dál hlouběji jak do depresí, tak co se týče společenského statusu.

Kořeny v neorealismu
Muž a jeho pes je přepisem neorealistického dramatu Umberto D., kterým scenárista Cesare Zavattini a režisér Vittorio De Sica dokumentovali poválečnou bídu Itálie. Nová verze se však i přes přímé citace (například scéna s žebráním) více podobá přiznaně sentimentálním francouzským filmům 70. let.

Úpadek jednoho lidského života je tu spíše než k dobově zacílené sociální kritice záminkou k bezčasovému a neškodnému lkaní nad nespravedlností života.

Film pochopitelně stojí a padá s Belmondem – a ten nezklamal. Přestože je kvůli ochrnutí snímán převážně zleva a vystačí si pouze s melancholickým úsměvem a psíma očima, stačí to. Nijak se nesnaží zkrášlovat sám sebe: vypadá prostě jako starý vrásčitý chlap, jenž možná býval pohledný, ale zbylo mu jen uvadající charizma.

Hodnocení LN

Muž a jeho pes (Un homme et son chien)

Tři hvězdičky z pěti

Francie 2009 Scénář: Francis Huster, Murielle Magellan

Režie: Francis Huster
Kamera: Vincent Jeannot Hudba: Philippe Rombi
Hrají: Jean-Paul Belmondo, Hafsia Herzi, Julika Jenkins, Max von Sydow, Charles Aznavour, Tchéky Karyo a další

Distribuce v ČR: Atlantis Premiéra: 21. 5. 2009

Ukázat se takhle před fanoušky, kteří ho pamatují jako nezastavitelný kus dynamitu, chtělo odvahu. Film jako takový je pak zvláštní snad jen tím, že nenudí, i když na něm nic zvláštního není. Scénář se dá předvídat celé scény dopředu, postavy jako chudá služebná se zlatým srdcem jsou jak z červené knihovny, dialogy mnohdy šustí papírem a ten pes je prostě otravný. Přesto Charlesův sestup na dno poutá pozornost.

Vedle Belmondova výkonu za tím překvapivě stojí prastaré postupy De Siky se Zavattinim. Právě oni ve Zlodějích kol a dalších filmech prokládali sledování příběhu hlavních hrdinů průhledy do existencí epizodních postav, které by vydaly na samostatné filmy.

Těhotná krásná tvářička Leila nikoho zajímat nemůže, ale Charlesův spolupacient z nemocnice, polský taxikář a jeho zhýčkaný synek, cestující z tramvaje, jíž utekl manžel i pes – to jsou náčrtky postav, které provokují fantazii a ukotvují jinak banální historku v realitě.

Ať už je ten snímek sentimentální, nebo ne, Muž a jeho pes dojímají poctivě – berte, nebo nechte být. Pokud vezmete, potěší vás i minivýstupy slavných herců, jako je Max von Sydow, „hrabě Peyrac z Angeliky“ Robert Hossein, oblíbenec Andrzeje Wajdy Daniel Olbrychski a další.

Premium

Sedí s drahými mobily, dětem kupujeme kartáčky my, říká režisérka Výměny

Jana Rezková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kreativní producentka a režisérka Jana Rezková natáčí už patnáct let úspěšnou reality show Výměna manželek. Navštívila...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Vývoz žumpy se značně prodraží. Vyplatí se investice do čističky?

Žumpy a septiky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Legální likvidace splašků stojí ročně desetitisíce a s novým zákonem se ještě zvýší poptávka po vyvážení žump. Cena...