26. května 2017 14:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

CANNES 2017: Willem Dafoe září v dramatické komedii The Florida Project

Režisér Sean Baker. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Režisér Sean Baker. | foto: Cannes - Marc Schmidt

Režisér Sean Baker o sobě dal vědět především komedií Transdarinka (2015) o trampotách transsexuálních prostitutek v Los Angeles, kterou natočil na iPhone. Mobil tentokrát vyměnil za filmovou kameru, s níž se pustil do živelného dobrodružství The Florida Project.

Šestiletá Moonee (Brooklynn Prince) prožívá se svými kamarády a kamarádkami bezvadné léto. Běhají po loukách, objevují staré ruiny anebo se honí po prázdných parkovištích. To vše nadohled floridského Disney Worldu. Navečer se pak vracejí domů, do malých pokojů u dálnice, kde vedle pár zbloudilých turistů přežívají chudáci. Bobby (Willem Dafoe) je správcem právě toho, kde bydlí Moonee se svou uječenou, exaltovanou ale milou matkou Halley (Bria Vinaite). V kraji sužovaném chudobou nemá na nájem, a tak s dcerkou přes den prodávají parfémy u drahých hotelů a večer... inu večer si Moonee zaleze do koupelny a pustí si nahlas muziku, zatímco Halley je v pokoji s pánem. To ale vadí sociálce, takže tragédie je na dohled.

Režisér Sean Baker.
Režisér Sean Baker.

„Situace v Orlandu je příšerná,“ říká mi v Cannes režisér Sean Baker. „mluvili jsme se spoustou rodin, s dětmi, které sociálka vzala i vrátila. Je tam spousta drog, prostituce, operují tam gangy. Stejně jako u Transdarinky, i v případě The Florida Project hrálo důležitou roli samotné místo děje. Filmaři našli třípatrový motel vyvedený ve veselých, pastelových barvách, které prudce kontrastují s marností lidí, kteří jej obývají.

Film, jehož premiéra skončila bouřlivými ovacemi ve stoje, je bravurní podívanou, v níž režisér dokázal mistrně skloubit bolestivý příběh lidí z okraje společnosti s nakažlivě pozitivní náladou. „Zajímají mě příběhy lidí z okraje,“ říká Baker: „Jednak proto, že o nich nejsou filmy, což je dané absencí diverzity našich režisérů, nedostatkem možností, jak prorazit. A ze sobeckého důvodu chci taky vědět o světě co nejvíc. Na filmech jako The Florida Project nebo Transdarinka se vzdělávám a rozšiřuju své sociální okruhy,“ vyprváí režisér s tím, že si v komunitách, kde natáčí udělal spoustu přátel.

Cannes 2017. Banner.

Cannes 2017. Banner.

Nadmíru se mu povedlo též obsazení. Do role mladé matky Halley „jsme nejprve hledali hollywoodskou herečku. Ale nikdy jsme jim nevěřili a bylo nám jasné, že ani diváci by jim nevěřili,“ připomíná Baker, jehož na instagramu zaujal profil chronicflowers, kam Bria Vinaite posílá ztřeštěné momentky a módní doplňky s marihuanovou tematikou. „Bria měla mladickou energii a jiskru, proč bychom ji nakonec nevyzkoušeli?“ Dívka, která se v dětství přistěhovala do New Yorku z Litvy. „Já jsem mu nejdřív nevěřila,“ říká Bria, „pořád mi píšou nějací pošuci.“ Když ale zjistila, že Baker je skutečně filmařem, překonala strach a omezila kouření marihuany. „Pár let jsem hulila 30 gramů za týden, takže si nic nepamatuju. A teď jsem před sebou měla scénář plný dialogů,“ směje se Bria Vinaite. Ve filmu vystupuje suverénně a to i ve scénách s otřískaným Willemem Dafoem. „Ohromnej herec!“ vysekne mu poklonu Sean Baker. Mezi dětmi a neherci proměnil Dafoe svého Bobbyho v hodného, ale férového chlápka, který se nevtíravě snaží dávat vztahy dohromady, ale sám ví, že to je flikování na poslední chvíli. Hraje uvolněně, s lehkostí, jakou jsem u něj už dlouho neviděl. „Willem měl velkou trpělivost,“ odhaluje Sean Baker, „často ti neherci najednou cítili, že se proti němu musí vytáhnout, začali pehrávat a strhávat pozornost na sebe. Párkrát na mě zakoulel očima,“ uzavírá Baker se smíchem.

Šimon Šafránek, spolupracovník LN

Najdete na Lidovky.cz