Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Cannes: sex, box a fotbal

Kultura

  9:05
CANNES - Jedenašedesátý festival v Cannes má za sebou přesně polovinu soutěžních filmů, které se ucházejí o hlavní trofej, Zlatou palmu. Na leckterých z nich je znát, že organizátoři přehlídky letos dávali dohromady soutěžní kolekci dvaadvaceti „nejzajímavějších a nejobjevnějších“ filmů hodně těžko.

Monica Belluciová s režisérem Marcem Tullio Giordanou foto: AFP

 Některé filmy zatím vzbuzují spíš rozpaky než nadšení, určité aspekty se ale rok od roku nemění: například tady nikdy nesmí chybět film, v němž se objevují explicitní sexuální scény.

Originál je z Izraele
Letos tato role „festivalového hambáře“ připadla filipínskému snímku režiséra Brillante Mendozy nazvanému Serbis. Líčí jeden docela běžný den ze života kdysi zjevně vážené, nyní velmi zchudlé rodiny, kterou drží nad vodou provoz pornokina v centru města. Přísná matka se snaží vést své potomky ke spořádanému životu, ale v místě, kde permanentně souloží homosexuálové a transvestiti, to jde hodně ztuha. Ve festivalových denících Screen a Le film francais si zatím tento titul vysloužil bezkonkurenčně nejhorší hodnocení, nejspíš za to ale tolik nemohou pornografické sekvence jako například to, že celý film bez přestání podbarvují ohlušující zvuky ulice, takže člověk odchází z kina s pocitem, jako by stál dvě hodiny na křižovatce v dopravní zácpě.

Naopak nejpozitivněji se v kuloárech mluví o filmu Waltz with Bashir. To je také jeden z mála titulů, o nichž se dá zodpovědně říci, že jsou originální. Izraelský režisér Ari Folman totiž zpracoval téma vojenské invaze do Libanonu v osmdesátých letech jako tradiční komiks. Válečné téma tak dostalo ojedinělou stylizaci a animované pasáže vytvářejí se závěrečnou dokumentární sekvencí mimořádně účinný kontrapunkt. Přesvědčit se o tom budeme moci už na karlovarském festivalu, kde by se měl Folmanův snímek promítat.

Boxer na červeném koberci
V nesoutěžní sekci se letos sešlo několik dokumentů, které se Mike Tyson s rodinou.věnují osudům kontroverzních osobností. Premiéru už má za sebou film Jamese Tobacka Tyson, věnovaný někdejšímu šampionovi v těžké váze. „Je to víc než dokument, je to zpověď,“ prohlásil režisér za současného Tysonova pokyvování. Režiséra a boxera pojí dvacetileté přátelství (Tyson se objevoval v epizodních rolích v předchozích Tobackových filmech), což evidentně přispělo k tomu, že Tyson bilancuje před kamerou svůj život chvílemi takřka se slzami v očích a nevyhýbá se žádnému tématu. Boxer prý měl původně v úmyslu, že by DVD s filmem prodával na rohu sto dvacáté páté ulice, Toback mu prý musel vysvětlit, že mnohem lepší pro všechny bude, když ho nabídnou na festival do Cannes, a tak se „Iron Mike“ ocitl na červeném koberci určeném hlavně filmovým hvězdám.

Dnes jsou na programu další dva dokumenty o neméně problematických osobnostech: velký fotbalový fanoušek a zdatný sportovec Emir Kusturica představí svůj film o Maradonovi (Maradona by Kusturica), hrdinou druhého snímku Roman Polanski: Wanted and Desired je režisér, který je v USA stále stíhán za sex s nezletilou, a proto už za oceánem nebyl pěknou řádku let.

Do soutěžního klání dnes zasáhne Clint Eastwood s filmem, který je ve festivalovém katalogu zapsán jako Changeling (Podvržené dítě). Na poslední chvíli ale název dobového dramatu s Angelinou Jolie v hlavní roli změnil na mnohem méně návodný titul The Exchange (Záměna).

Není to jediný zmatek kolem názvu soutěžního filmu: čtyřapůlhodinový projekt Stevena Soderbergha o Ernestu Che Guevarovi je v Cannes uváděn jako Che, zatímco jinde je označován jako Guerrilla. Jasno bude až ve středu večer, kdy bude mít Soderberghův film premiéru.