Středa 27. ledna 2021svátek má Ingrid 1 °C oblačno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Ceny Alfréda Radoka: trapas nesnesitelného monologu otravoval, až otrávil

Tereza Vilišová získala hlavní cenu v kategorii Ženský herecký výkon za roli Amy v inscenaci Můj romantický příběh. Vilišová ztvárnila třiatřicetiletou Amy, která marně hledá toho pravého. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tereza Vilišová získala hlavní cenu v kategorii Ženský herecký výkon za roli Amy v inscenaci Můj romantický příběh. Vilišová ztvárnila třiatřicetiletou Amy, která marně hledá toho pravého. | foto: MAFRA - Tomáš Krist

PRAHA Ceny divadelní kritiky – Ceny Alfréda Radoka 2013 nemají na růžích ustláno. Nejdřív vůbec neměly být, a když se nakonec v zájmu věci sporné strany dohodly, připravilo Studio Hrdinů v sobotu udělovací ceremoniál jako nejabsurdnější dýchánek v celé jejich historii.

Ceny Alfréda Radoka se udělují na základě ankety divadelních kritiků, které pořádá časopis Svět a divadlo. V průběhu loňského roku došlo ke sporům mezi pořadateli ankety a Nadací Alfréda Radoka, které v první fázi skončily rozhodnutím, že se ceny za loňský rok neudělí. Ale že anketa Světa a divadla bude zachována a její výsledky vyhlášeny. Začátkem roku se situace změnila, do hry vstoupil další subjekt – agentura CCL, která hodlala vystupovat v roli mediátora, což se jí ne úplně podařilo, ale výsledkem jednání byla nakonec dohoda. Ceny budou a o slavnostní ceremoniál se postará jedno z nominovaných divadel, pražské Studio Hrdinů.

Karel Dobrý získal Cenu Alfréda Radoka za roli ve hře Den opričnika

Karel Dobrý získal Cenu Alfréda Radoka za roli ve hře Den opričnika.

Těžko říct, co vlastně Jan Horák a Michal Pěchouček z vedení Studia Hrdinů sledovali svým nápadem vytvořit z večera volně plynoucí diskusní pořad pro všechny a pro nikoho. Jestli se bezelstně odevzdali do vůle osudu spoléhajíce se na to, že v čiré improvizaci tkví spása, anebo s notnou dávkou škodolibosti rozehráli hru na trapné a ještě trapnější. Ať tak či tak, hlavním moderátorem zvolili režiséra Miloše Horanského, který coby programový krasoduch a žvanil učinil z večera neskutečnou záležitost.

Parodovat sám sebe

Okázale hovořil o tom, že dialog lze nalézt úplně ve všem, ale on sám vedl nesnesitelný monolog, v němž ještě navíc všechny nejapně poučoval. A přitom sám ani nedokázal zodpovědět prostý dotaz, kolik let letos uplyne od narození Alfréda Radoka, po němž je cena pojmenovaná. Prý to není důležité. Vůbec bylo viditelné, že o současném divadle nemá ani ponětí a ani nemá důvodu se jím zabývat. Kromě jiného, aniž by to tušil, napadal loňského i letošního laureáta dramatické soutěže Miloslava Vojtíška, který píše pod pseudonymem S. d. Ch., a svých úvah o škodlivosti apokalypsy v dramatu se hned tak nevzdal, zvlášť vtipné mu připadalo, že se jeden z nominovaných umělců jmenuje Šotek. Ale aby jako moderátor večera aspoň jednou větou připomněl, co se stalo v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, ho samozřejmě nenapadlo, neboť mluvil stále jen o sobě. Zazněly prý též hlasy, že šlo o super parodii ve stylu Studia Kroměříž, pak by ovšem bylo třeba vědět, koho Miloš Horanský parodoval. Že by sám sebe? Pro pořádek musí autorka přiznat, že i ona byla do tohoto Studia Kroměříž zatažena jako garant jednoho diskusního stolu, ale jakou roli má hrát, jí nebylo sděleno ani to neuhodla.

Patrik Děrgel získal Cenu A. Radoka v kategorii Talent roku

Patrik Děrgel získal cenu v kategorii Talent roku.

Děkovat netřeba

Na závěr se předávaly ceny, ale laureáti dostali pokyn, že nesmějí děkovat. Poté se zahrála hymna na teremin a publikum poslušně povstalo, čímž celá věc nabyla vrcholně groteskního rozměru. Jestli se pánové Horák s Pěchoučkem někde skryti dobře bavili, netuším, ale byl-li skutečně tento kuriózní happening v jejich režii, pak nechť vědí, že větší část publika otrávili. A v tomto chaosu samozřejmě nefungovala ani elementární organizace, takže se nikdo nedozvěděl, že kompletní výsledky ankety jsou uveřejněné v časopise Svět a divadlo číslo jedna a že je nominovaní mají na stolech před sebou.

Konečně vítězové

Aspoň, že se Lucie Trmíková, která byla něco jako dobrá víla, snažila zprostředkovat základní informace. Jinak výsledky ankety vypovídají o některých trendech a rozložení sil v českém divadle tak, jak je to jen u podobných hlasování možné. Vítězem jsou Mikuláškova Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., pod kterými je podepsán tvůrčí tým brněnské Reduty operující dnes v Divadle Na zábradlí. Inscenace je vrcholem jejich brněnské éry a také je nominovala do vedení předního pražského divadla. Zde se nyní nacházejí v první sezoně a zatím ve stadiu hledání.

Milan Šotek získal Cenu A. Radoka v kategorii Česká hra za svou hru Plejtvák

Hra Milana Šotka Plejtvák byla oceněna v kategorii Česká hra.

Zajímavé je, že Rajmontova Ruská zavařenina, kterou režisér nastudoval v ostravské Komorní scéně Aréna, zaostala za vítězem o pouhý jeden hlas, což je trochu fatální, protože Rajmont se po hubenějších letech v této režii opět našel. Titul divadlo roku si po právu odnesla Aréna, která delší dobu vykazuje výborné výsledky. Také Karel Dobrý vyzrál v zajímavou hereckou osobnost a nezaměnitelný typ – byl sice oceněn za roli Andreje Daniloviče ve Dni opričníka, ale v současné době hraje i jiné role, které stojí za to vidět, například Tartuffa v Národním divadle. Laureát v kategorii Hudba Emil Viklický napsal k Nebeského a Trmíkové inscenaci Kabaret Shakespeare skvělou muziku a je vážně škoda, že nemohla během večera zaznít místo pošetilého drnkání na teremin.

Mezi nominovanými i oceněnými figurují další zajímavá jména a anketa v určitých bodech odráží stav domácí divadelní tvorby. Je potřebná a ceny také. I proto by se s tímto kapitálem mělo zacházet opatrněji a nevystavovat ho zacházení, jakého jsme byli nyní svědky. Budoucnost cen zůstává nejasná: zda se Nadace Alfréda Radoka a redakce Světa a divadla domluví na další spolupráci, je po sobotním fiasku opravdu ve hvězdách.

Ceny Alfreda Radoka

INSCENACE: Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., autoři: Pavel Juráček, Dora Viceníková, režie: Jan Mikulášek: Národní divadlo Brno
DIVADLO: Komorní scéna Aréna, Ostrava
ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON: Tereza Vilišová, za roli Amy ve hře Můj romantický příběh, Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON: Karel Dobrý za roli Opričník/Andrej Danilovič ve hře Den opričníka, Studio Hrdinů, Praha
ČESKÁ HRA: Milan Šotek: Plejtvák
SCÉNOGRAFIE: Martin Chocholoušek, scénografie hry Jedenácté přikázání aneb Mucholapka, Národní divadlo Praha
TALENT: Patrik Děrgel, herec
HUDBA: Emil Viklický
DRAMATICKÁ SOUTĚŽ: 1. místo: Miroslav Vojtíšek (umělecký pseudonym S. d. Ch.) Duchovní smrt v Benátkách 2. místo: Peter Pavlac – Einsteinova žena 3. místo: Zdeněk Palusga – Taxis

Jana Machalická

Autor

Jana Machalickájana.machalicka@lidovky.czČlánky

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

Zařiď to, nebo ti vypálím barák. Jak fungovala fotbalová chobotnice

Roman Berbr na mimořádné valné hromadě Fotbalové asociace ČR. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Pro Náčelníka, jak mu přezdívají, bylo přichystáno pravé šampaňské, propiska s gravírovaným jménem Berbr, manžetové...

Tečka za čínskou érou. Skupina Lobkowicz řeší zavírání dalších pivovarů

Pivovar Klášter | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Skupina Lobkowicz se zbavuje „těžkého nákladu“. V ohrožení jsou tři ze sedmi pivovarů. Kromě Uherského Brodu a Kláštera...

PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně
PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně

Šestiletý Honzík Hanuš se narodil s vrozenou vývojovou vadou pravé ruky. Když bylo malému půl roku, lékaři mu diagnostikovali opoždění...