Ceny divadelní kritiky získali Barešová a Hochman, divadlem roku Bezruči

  22:28
Herci Denisa Barešová a Mark Kristián Hochman podali podle divadelních kritiků nejlepší výkony v loňském roce. Inscenací roku se stal Nebeského Wernisch na Nové scéně Národního divadla, který bral i cenu za hudbu. Divadlem roku pak kritici vybrali ostravské Divadlo Petra Bezruče. Vyhlášení se v neděli večer uskutečnilo v pražském Divadle Na zábradlí.
Denisa Barešová v titulní roli inscenace Paní Bovaryová ve Stavovském divadle

Denisa Barešová v titulní roli inscenace Paní Bovaryová ve Stavovském divadle | foto: Petr Neubert

Nejlepší inscenací loňského roku se podle divadelních kritiků stala červnová novinka Wernisch, kterou na své Nové scéně uvedlo pražské Národní divadlo ve spolupráci se spolkem JEDL. Její spoluautor a režisér Jan Nebeský tak vzdal hold svému příteli, básníku Ivanu Wernischovi. Dílo si vysloužilo ještě další cenu za hudbu, kterou složil Aleš Březina.

Naše první scéna získala ještě ocenění v kategorii Ženský herecký výkon roku, hlasující totiž svým výkonem loni nejvíce zaujala Denisa Barešová v titulní roli Loužného inscenace Paní Bovaryová. Podzimní novinku hrají ve Stavovském divadle.

Mezi muži pak zaujal Mark Kristián Hochman svým vyčerpávajícím výkonem v Hábově inscenaci Vojcek_jednorozměrný člověk, se kterým od loňského ledna hostuje soubor Lachende Bestien v pražském Divadle X10.

Nejlepším divadlem roku se ovšem stalo ostravské Divadlo Petra Bezruče, které loni mimo jiné s úspěchem uvedlo Ženitbu, Marii Stuartovnu či Slepé skvrny.

Pro cenu za Nejlepší poprvé uvedenou českou hru si došla spisovatelka Klára Vlasáková. Její dramatický debut Lhářky loni zinscenovalo pražské Divadlo Letí v režii Natálie Deákové s Pavlou Tomicovou v jedné ze tří rolí.

Scénografie roku putuje od Liberce, kde zaujala Berta Doubková svou výpravou k loutkové novince Červený balónek tamního Naivního divadla.

Talentem roku pak hlasující vybrali třiadvacetiletého Vojtěcha Franců. Herec, skladatel a autor působí v Městských divadlech pražských, Divadle F. X. Šaldy či Geisslers Hofcomoedianten.

V anketě, kterou tradičně pořádá odborný časopis Svět a divadlo, tentokrát hlasovalo 65 kritiků a kritiček. Ocenění přímo navazují na dřívější Ceny Alfréda Radoka, takže mají za sebou aktuálně už svůj 33. ročník.

Ceny divadelní kritiky za rok 2024

INSCENACE ROKU
WERNISCH (Národní divadlo Praha a JEDL na Nové scéně)

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU
DENISA BAREŠOVÁ (Paní Bovaryová, Národní divadlo – Stavovské divadlo)

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU
MARK KRISTIÁN HOCHMAN (Vojcek_jednorozměrný člověk, Lachende

DIVADLO ROKU
DIVADLO PETRA BEZRUČE

POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU
KLÁRA VLASÁKOVÁ: LHÁŘKY (Divadlo Letí)

SCÉNOGRAFIE ROKU
BERTA DOUBKOVÁ (výprava: Červený balónek, Naivní divadlo Liberec)

HUDBA ROKU
ALEŠ BŘEZINA (Wernisch, Národní divadlo a JEDL)

TALENT ROKU
VOJTĚCH FRANCŮ (herec, skladatel a autor)

V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístily dvě inscenace: opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou v hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Clause Gutha uvedla berlínská Staatsoper Unter den Linden a k vidění byla na festivalu Janáček Brno 2024 a euripidovská variace Medea’s Children, kterou s dětmi a souborem NTGent nastudoval Milo Rau a k vidění byla na festivalu Pražské křižovatky 2024.

Vstoupit do diskuse