Orchestrem roku se Česká filharmonie nestala na základě arbitrárního rozhodnutí nějaké poroty, ale na základě hlasování posluchačů.
„Tato cena má pro nás všechny zvláštní význam nejen proto, že vnímá orchestr jako živý a neustále se vyvíjející hudební organismus, ale také proto, že pochází od našeho celosvětového publika, právě těch lidí, kterých se chceme dotknout prostřednictvím naší hudební tvorby,“ řekl šéfdirigent našeho prvního orchestru Semjon Byčkov ve videozdravici promítané na slavnostním večeru.
Kvartetní poklad Dvořákovy Prahy. Pondělí bylo oslavnou tečkou za tříletým úsilím |
Toho se šéfdirigent nemohl účastnit, protože se zotavuje po operaci zad, cenu převzal generální manažer Robert Hanč. Posluchači se rozhodovali na základě nahrávek za poslední rok a vybírali mezi orchestry, které nominovala odborná porota.
Fenomenálním úspěchem jsou též dvě ceny pro dirigenta Jakuba Hrůšu, v kategorii Opera ji obdržel za nahrávku Janáčkovy Opery Káťa Kabanová, kterou nastudoval spolu s Vídeňskou filharmonií pro Salzburský festival. Vítězství v kategorii koncert pro sólový nástroj náleží Hrůšovi spolu s Isabelle Faustovou a Orchestrem bavorského rozhlasu za nahrávku houslového koncertu Benjamina Brittena.
Jakub Hrůša je do roku 2026 šéfdirigentem Bamberských symfoniků a od sezóny 2025/26 nastupuje jako hudební ředitel Královské opery Covent Garden v Londýně. Je hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie.
Pražský orchestr Prague Philharmonia, založený v roce 1994 Jiřím Bělohlávkem, se podílel spolu s dirigentem Carlo Rizzim na albu The Great Puccini, které je výběrem skladatelových operních árií v interpretaci chilsko-amerického tenoristy Jonathana Tetelmana.
Absolutní vítězkou vyhlásil časopis The Gramophone americkou houslistku Hilary Hahnovou za nahrávku houslových sonát belgického skladatele a virtuosa Eugène Ysaÿe.
Časopis The Gramophone byl založený v roce 1923 a ceny udílí každoročně, kromě nich pak každý měsíc vybírá a doporučuje výrazné nahrávky.