Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

POHODA POPRVÉ: Věk nerozhoduje. Králi prvního dne festivalu je skoro osmdesát

Kultura

  12:13
Největší a nejznámější slovenský hudební festival začal ve čtvrtek v podvečer. Už na svém startu přilákal mimořádné množství návštěvníků - je ostatně už týden vyprodáno. Množství lidí pod pódii při hlavních večerních hvězdách rozhodně nenasvědčovalo tomu, že se festivalové dění teprve rozjíždí.

Festival Pohoda 2019, Trenčín (Bolo nás jedenásť, Milan Lasica) foto: Pohoda/Tomáš Kuša

Je to možná paradox, ale nikoli překvapení: králem prvního večera, přestože na trenčínském letišti hrály cenami ověnčené aktuální světové stars, byl devětasedmdesátiletý slovenský herec a v tomto případě příležitostný zpěvák Milan Lasica. Přesněji řečeno projekt Bolo nás jedenásť, živé provedení legendárního písňového alba z roku 1981, na kterém se kromě Lasici podílel jeho nejbližší umělecký souputník Július Satinský a dvorní hudební skladatel Jaroslav Filip (známý i jako spoluhráč Deža Ursinyho a autor písní pro Richarda Müllera).

Festival Pohoda 2019, Trenčín (The 1975)
Festival Pohoda 2019, Trenčín (Skepta)

Bolo nás jedenásť tvoří skutečně vynikající popové písně, plné nadhledu i elegance. Velkým plus jejich živého provedení bylo kromě účasti Milana Lasici také obsazení dalších „hudebních rolí“. Po pěvecké stránce se zúčastnili mj. ředitel Pohody Michal Kaščák a dcera Jaroslava Filipa, zpěvačka a klávesistka Dorota Nvotová. A doprovodnou kapelu lze bez uzardění nazvat all stars bandem. Mezi hudebníky byli mj. saxofonista Michal Žáček, bubeník Martin Valihora nebo baskytarista Marek Minárik.

V Lasicovi ovšem celý ansámbl a tisíce lidí pod pódiem měli nejen charismatického a příslovečně gentlemanského frontmana, ale také pohotového glosátora s typickým jemným humorem a nepřeslechnutelným společenským ostnem. Ačkoli se zdánlivě projekt tohoto typu pro provedení na velkém festivalovém pódiu vůbec nehodí, opak byl pravdou: Lasica a spol. dokázali publikum vysloveně magnetizovat a udržet jeho pozornost od začátku do konce. I bez prvoplánových hitů a „skákacích“ rytmů.

Na stejném pódiu vcelku obstál i první český projekt na letošní Pohodě, totiž společné provedení alba Co znamená vésti koně skupiny Plastic People of the Universe s Filharmonií Brno. Aranžér Michal Nejtek dokázal hudbě Milana Hlavsy dát majestátní rozměr, aniž by byť jen na minutu sklouzl k „symfonicko-rockovému“ kýči, a hlavně jí zachoval magii a hypnotismus, který je pro tuto skupinu zcela zásadní složkou výrazu.

Z mezinárodního hlediska byli největším jménem prvního dne britští The 1975. Přilákali sice pod své pódium možné maximum posluchačů, svojí postbritpopovou „voničkou hitů“ ale potvrdili známý fakt, že ne všechno populární a vstřícné se dokáže vyhnout prázdnotě a povrchnosti, nejen po skladatelské stránce, ale i v pódiovém provedení.

Značný rozdíl oproti druhé nejzářivější hvězdě, která po půlnoci čtvrteční festivalové dění uzavřela, britském raperovi číslo 1 Skeptovi. Jeho pevný, a přitom vlastně nenásilný, přesněji neagresivní atak může být sympatický i člověku, který není přesvědčeným vyznavačem hiphopu, už třeba proto, že v této podobě prostě nechytá každé slovo (a pochybuje, že ten nadšený kotel je na tom jinak). Přesvědčivý rap v podání nějakého velkého jména v hlavním čase na hlavním pódiu, to je ale možná něco, čím by se mohli pořadatelé nějvětších českých festivalů od Pohody inspirovat.

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...