31. října 2017 16:32 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Film Radúz a Mahulena s Janem Třískou se dočkal digitální restaurace

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Jan Tříska a jeho role: jako Radúz ve filmu Radúz a Mahulena (1970). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Tříska a jeho role: jako Radúz ve filmu Radúz a Mahulena (1970). | foto: Reprofoto

Vyčištěný a v takové podobě, jak vypadal v době vzniku před 46 lety mohou znovu vidět diváci poetický film Petra Weigla Radúz a Mahulena. Romantický příběh v hlavní roli s Janem Třískou a Magdou Vášáryovou digitálně zrestaurovali odborníci z Akademie múzických umění ve spolupráci s Českou televizí, sdělila v úterý Karolína Blinková z České televize.

„Snímek Radúz a Mahulena je již třetím filmem, který byl digitálně restaurován metodikou DRA. Technologie nám umožnily restaurovat filmové dílo tak, aby se vzhled obrazu i zvuková složka co nejvíce přiblížily snímku v době jeho vzniku,“ popsal práci Marek Jícha z FAMU. Stejnou metodou se digitalizovaly filmy Kamenný most a Cesta z města Tomáše Vorla, snímek Place de la Concorde z konce 19. století a dokončuje se restaurování filmu Žiletky režiséra Zdeňka Tyce.

Metoda DRA, tedy metoda digitálně restaurovaného autorizátu, však není všemi tuzemskými filmovým odborníky bezvýhradně uznávaná, je proti ní třeba Národní filmový archiv, který restauruje archivní české filmy.

Pohádku Radúz a Mahulena restaurovala Akademie múzických umění v Praze v rámci grantového programu NAKI (výzkum národní kulturní identity), uvedla Blinková. Pětiletý projekt byl zaměřen na hledání metodiky pro digitalizaci archivních filmů, filmový archiv ale z něj v roce 2015 kvůli odlišnému pohledu na zvolenou metodiku digitalizace vystoupil.

Archiv se o podobu digitálního restaurování starších českých filmů několik let pře s aktivními filmaři, především Asociací českých kameramanů. Podle jejího prezidenta, kterým je také Marek Jícha z FAMU, metoda DRA plnohodnotně řeší všechny problémy, technické, kvalitativní, kvantitativní i autorskoprávní.

Archiv stejně jako Státní fond kinematografie metodu DRA odmítá. Vedení NFA dříve mimo jiné uvádělo, že metoda znamená příliš zásahů do archivního materiálu, které by navíc za nežijící tvůrce byli oprávněni činit členové profesních organizací. Archiv si stojí za svou metodou, digitalizuje prý v souladu s tím, jak se takové práce dělají i v zahraničí a má prý také uznání evropských expertů.

Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) letos v březnu uvedl, že kvůli sporům složí expertní skupinu, která má doporučit optimální postup při digitalizaci. Metodika DRA dostala v září od ministerstva certifikát.

ČTK
  • 3Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz