Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Galerie Rudolfinum vystavuje "jen ty dobrý". Včetně momentky Kate Moss

Kultura

  12:00
PRAHA - Only The Good Ones je název výstavy, kterou pro pražskou galerii Rudolfinum připravil kurátor Michal Nanoru. Představuje tvorbu čtyřiceti amerických fotografů, kteří se inspirovali oblíbeným lidovým žánrem momentky. "Proto se i výstava jmenuje podle klasické série otázek z minilabu – Lesk nebo mat? 9x13? Všechny nebo jenom dobrý?," vysvětluje kurátor.

Corine Day: Kate 1990 foto: Corine Day

Momentka, spontánní zachycení banálního okamžiku, minimálně režírované a s malým ohledem na uměleckou nebo žurnalistickou konvenci, plné červených očí a uřezaných hlav tvořilo zásadní objem fotografické produkce během celého 20. století. Momentka či anglicky snapshot se ale stal i inspirací pro tvorbu profesionálních uměleckých fotografů. "Jeho možnosti využívali autoři, kteří se buď už pohybovali v galerijním kontextu, nebo jim do něj takové fotografie pomohly," říká kurátor Michal Nanoru.

Objevování nečekaných efektů

"Výstava se proto jmenuje podle klasické série otázek z minilabu – Lesk nebo mat? 9x13? Všechny nebo jenom dobrý? ‚Dobrý‘ většinou znamenalo ty, kde byl hlavní předmět ostrý, ty, kde byl vůbec nějaký hlavní předmět, kde to nebyl gigantický růžový palec fotografa v objektivu nebo kde nešlo třeba o barevnou plochu první fotky při zakládání filmu," vysvětluje kurátor výstavy. "Já chtěl pokaždé všechny, protože jsem vždycky nad negativem dumal, jak zaměstnanec fotolabu rozhodne, která je pro někoho ještě dobrá a která už ne. Tahle výstava je v zásadě pokračováním tohoto přemyšlení. Jsou na ní ‚jenom dobrý‘ – ty, které prošly diskriminací nikoli laboranta, ale galerijního kontextu. A není příliš překvapivé, že se na nich často vyskytují právě tyto nečekané efekty, a to nejen formální, ale hlavně obsahové."

Walter Pfeiffer

Výstava Only The Good Ones vypráví dějiny snapshotové estetiky jako příběh provokativní deníkové intimity, poezie všedního dne a rychlého a chytlavého spodního proudu ulice, periodicky oživujících strnulou uměleckou a komerční praxi. Expozice mapuje proměnlivost hranice, která odděluje masu každodenní produkce od obrazů, jež jsou už hodné pozornosti. Vývoj stylu zobrazuje v několika relativně uzavřených celcích a vyzdvihuje autory charakteristické pro jednotlivá období a polohy snapshotu.

ČTĚTE TAKÉ

Výběr od roku 1911 až do současnosti

"Původní koncept počítal jen se současnými autory. Bavila mě představa snapshotu v Rudolfinu a vypadalo to snadně, jelikož jsem část z nich znal osobně. Pak jsme ale došli k tomu, že by bylo dobré ukázat kořeny současné vlny, ukázat, že už je několikátá. Byla to taky dobrá příležitost předvést v Praze podstatná jména americké fotografie, jejichž fotky tu nebývají vidět – Williama Egglestona mnozí považují za jednoho z nejdůležitějších fotografů 20. století. Tak jsme se dostali až do roku 1911 a k zápůjčkám z nejprestižnějších amerických galerií. Jsou tu ale i současné hvězdy jako Ryan McGinley nebo Alec Soth a fotky z knih Mika Brodieho nebo JH Engströma, které mezitím k mojí radosti na konci roku obsadily různé výroční žebříčky," říká kurátor, který výstavu připravoval během svého pětiletého pobytu v New Yorku.

Tim Barber

Na výstavě se tak setkávají méně vídané soubory jako Sentimental Journey z líbánek Nobuyoshiho Arakiho nebo Teenage Lust Larryho Clarka a fotografie z natáčení raných filmů oscarového režiséra Guse Van Santa, Warholův polaroid Arnolda Schwarzeneggera právě jako fotografie automechanika Mika Brodieho, které pořídil během čtyřletého putování Amerikou na nákladních vlacích, snímky Corinne Day, kterými v roce 1990 uvedla do popkultury tehdy čtrnáctiletou Kate Moss nebo ikonická díla Lee Friedlandera, Joela Meyerowitze, Nan Goldin, Jürgena Tellera a dalších.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!