Hrou o Janáčkovi se do brněnské Husy na provázku po letech vrací úspěšný autorský tandem Milan Uhde a Miloš Štědroň. Uhdeho text je velice povedený a otevřený k tvořivému divadelnímu zpracování. Téma velkého skladatele pojímá v mnoha paradoxech a vrstvách, s potřebnou ambivalencí a konečně i s humorem.
Text se dobře snáší i s hudební podobou díla, ať už jde o původní variace, nebo o citace. Hudba zní nepřetržitě, což kupodivu není na závadu, udržuje inscenaci v emočně vypjaté poloze a také dokazuje, že tradice muzikálnosti stále na Provázku existuje a není jen prázdným pojmem.
Nehezké věci z géniova privatissima
Milanu Uhdemu se daří jednoduchou a dramaticky nosnou metodou přes Janáčkův despotický vztah k ženám dotknout i jeho složité povahy, mimořádné senzitivnosti, osobních strachů a nejistot. Do určité míry využívá koláže, která známou faktografii rozmontuje a zase zpětně složí V první půlce ovšem nastává problém, neboť Morávkova opulentní režie, která jako vždy honí víc zajíců, než je záhodno, toto sdělení přehlušuje.
Především není příliš šťastný rámec janáčkovské konference, v níž se muzikologové a jiní badatelé dohadují o skladatelově povaze, o tom, zda se sluší prozrazovat na génia nehezké věci z jeho privatissima. Neustále se překřikují a hartusí, dalo by se říct, že až nepatřičně ruší a otravují jinak zajímavě rozehrávané situace. Jako ozvláštnění je to dost zbytečné i pošetilé. A také z jiné opery, nejlépe z cimrmanovské, kde ale, jak známo, jde o úplně jiný žánr. Morávek dodal i obligátní démonickou, černě oděnou houslistku Paní S. (Eva Vermelho), která také stále vstupuje do děje a hudebně jej komentuje. Z první půle má divák hlavně pocit totálního chaosu a fatálního unikání tématu. Nepřidá mu ani mimořádně přepálený zvuk, který je samozřejmě režijním záměrem - i sólové výstupy jdou za snesitelnou hranici decibelů.
Hraje se v otevřeném prostoru uprostřed diváckých řad, ale také mezi nimi, což vychází celkem dynamicky a udržuje dobrý kontakt s publikem. A v neposlední řadě se tím nevtíravě zdůrazňuje i herecký odstup od rolí. Scénu (Ladislav Vlna) tvoří několik stolů pokrytých vrstvami listí, všelijakými proprietami od knih až po nádobí - Janáček bude vyhrabáván z těchto vrstev mezi knihovnou, kuchyní a ložnicí. Realistický náznak dotvářejí velké sochy žen připomínající svou kyprostí Štursovu břišní tanečnici Sulamit Rahu, všechny mají ruku zvednutou v erotickém gestu, což je poznávací gesto Janáčkových milenek. Včetně Lišky Bystroušky, která se s Lišákem tu a tam prochází mezi diváky. Od stropu ještě visí hlavou dolů obrovitý bájný Pegas.
I se smrtí na jazyku
V druhé půlce přichází již nečekané zklidnění, badatelé jsou upozaděni, tvar inscenace se konečně vyloupne a ke slovu se také více dostávají herci. Především charismatický Martin Havelka jako skladatel ve zralém věku. Umanutý, nesnesitelný, nedůsledný, rozpolcený, podléhající stálým citovým vznětům. A donekonečna trpící -vášnivá povaha a sebestředné představy o tom, co je v lásce dovoleno a co ne, jej stále přivádějí do příšerných stavů. Havelka podává koncentrovaný výkon, jímž přebije všechny zbytečné šumy, je uhrančivě emotivní a dokáže nenásilně uplatnit sebeironii v polohách od mladého bujarého milovníka až po starce, který se i v posledním tažení škemravě dožaduje sexu. Možná by nemusel tak přehánět „kratke“ ostravské nářečí, protože ho to místy zbytečně zavádí až na hranu parodie.
Milan Uhde / Miloš Štědroň: Leoš aneb Tvá nejvěrnější |
V groteskně sarkastickém duchu, v němž se odehrávají Janáčkovy milostné eskapády a který také Morávek umí výborně navodit, vycházejí nejlépe scény, kdy přemlouvá Kamilu, aby se stala jeho milenkou (Kamila: Mistře, vy máte o mně falešné představy, vždyť já mám ráda operetu). V podobném rozpoložení a v ještě ironičtější podobě zazáří i jeho absurdní námluvy s operní divou Gabrielou Horváthovou, kterou Eva Vrbková (též Liška Bystrouška) pojala s nádhernou exaltovaností a vznosností dramatické umělkyně, ostatně hovoří-li s Mistrem, tak jedině se zlatou tiárou z Verdiho Aidy na hlavě. Mezi dalšími ženami zaujme i manželka Zdenka, které Anička Duchaňová dodala přesvědčivou trpkost i zlobu.
Morávek střihy zdůrazňuje prostupování i vracení časových rovin, čímž vytváří různé významové paralely, až se dopracuje ke tragikomickému závěru. V něm pak Janáček na výsostech, zkamenělý klasik (Jožka Králík), možná i trochu obživne a jeho sádrová busta, ozdoba domácích klavírů, přece jenom trochu popraská. Je jen škoda, že se první půlka neobejde bez rozmělňujícího balastu.