Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Je hořící židle umění, nebo už design? Tuto otázku si pokládá výstava 5KV

Kultura

  18:00
PRAHA - atímco jeden židle navrhoval, druhý je pálil. Přesto k sobě měli vždycky blízko. Řeč je o Milanu Knížákovi a italském designérovi Alessandru Mendinim, které poprvé svedla dohromady v osmdesátých letech výstava v milánské Alchimii a podruhé letos pražská galerie Kvalitář. V ní se právě koná výroční výstava 5KV – 5 let umění a designu v Kvalitáři, která si dala za úkol nalézt tenkou hranici dělící umění od designu.

Pohled na výstavu 5KV / 5 Years of Art and Design in Kvalitář Gallery foto: Zdeněk Porcl

Galerie si vzala na pomoc práce třiadvaceti nejednoznačných výtvarníků a designérů, k nim pak připojila příklad Mendiniho s Knížákem. První z nich se na 5KV prezentuje performancemi, při kterých zapaloval vlastní nábytek, druhý pak návrhem jídelního stolu a polic na knihy, které však připomínají spíše sochy.

Knížák a Mendini se seznámili na začátku osmdesátých let, když Mendini – představitel tehdejšího radikálního italského designu ze studia Alchimia a šéfredaktor časopisů Domus a Casabella – navštívil Uměleckoprůmyslové museum v Praze s přáním prohlédnout si Knížákovi práce, o kterých se dozvěděl od svého kolegy Alessandra Guerriera. Na místě ale nepochodil, protože byl Knížák v nemilosti. Proto jej pozval do Itálie na samostatnou výstavu.

Pohled na výstavu 5KV / 5 Years of Art and Design in Kvalitář Gallery

I nábytek má právo na život

Tak se stalo, že se Knížák – v té době známý jako výtvarník, hudebník a performer – jel do Milána představit coby designér. A naopak návrhář nábytku Mendini se ve výtvarné obci zapsal svými akcemi, kdy nechal pro potřeby titulní strany Casabelly lehnout popelem archetypální židli Lassu na soklu ve tvaru pyramidy. „Chtěl jsem dát objektům organický život, jaký mají lidé: těhotenství, zrození a život. Úpadek a smrt. Židle Lassu zahynula dramatickou a násilnou smrtí. A pak tato pyramida umožnila proměnu židle na památník,“ vysvětluje dnes Mendini své tehdejší kroky.

Výstava Drsná škola v Bratislavě porcuje grafiku motorovou pilou

A právě tady leží podle kurátorů Moniky Čejkové a Adama Štěcha ona tenká a zároveň těžko definovatelná hranice vinoucí se mezi světem umění a designu. „Židle, ať chceme, nebo ne, je vždy sochou těla, protože je jím přímo formována. Nemám rád rozvalené pohovky. Židle mi připadá jako hrdý kus nábytku, a proto jsem se o ni zajímal,“ říká designér Knížák, a odkazuje tak ke své Soše židle z roku 1964 skládající se ze stojanu a zavěšené stoličky představující jeden ze symbolů tehdejší moderní domácnosti.

Milan Knížák; Family Table; 1983–1984; wood, paint; 91×90×154 cm.
Milan Knížák; Family Table; 1983–1984; wood, paint; 91×90×154 cm. Milan...

Sto židlí za sto dní

Zatímco Knížák s Mendinim zabírají jednu část galerie, druhá patří současným jménům. I tady se prolínání umění a designu liší případ od případu. Například Mexičan Edgar Orlaineta navrhl ocelové hieroglyfy nazvané Slepá abeceda, které přivrtané na stěnu připomínají geometrické kresby Zdeňka Sýkory prolnuté chaosem Keitha Haringa.

Americká malířka Sarah Crownerová zase Kvalitáři půjčila Lavičku (otevřený úhel), kterou navrhla pro návštěvníky svých výstav, aby si měli na co sednout. A Ital usazený v Londýně Martino Gamper nabízí jednu ze svých židlí jménem Back and Ring, kdy si dal za úkol během sta dní navhrnout stovku stoliček. Podobných příkladů je v Kvalitáři celá řada.

Zatímco v gotice, baroku, secesi i pop-artu bylo prolínání umění a designu běžné, dnes už tomu tak není. Oba světy existují odděleně a 5KV v Kvalitáři nabízí jednu z možností, jak do jejich průniků nahlédnout.

5KV – 5 let umění a designu v Kvalitáři

Kurátoři: Monika Čejková a Adam Štěch
Kvalitář, Praha, do 22. listopadu 

Autor: