Program letošní Ji.hlavy ve středu představili pořadatelé festivalu na tiskové konferenci, která se konala prostřednictvím videopřenosu a neobešla se bez drobných technických potíží. Plány pořadatelů jsou nicméně ambiciózní nejen co do uváděných filmů, ale právě i pokud jde o další komunikaci s diváky: „Rádi bychom co nejvíce zprostředkovali jihlavskou atmosféru. Plánujeme několik paralelních živých streamů, celodenní vysílání z jihlavského Majáku i interaktivní propojení diváků a filmařů,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka.
Ten také včera ukázal, jak lze na vynucený přesun na web nahlížet z té lepší stránky: „Mnohokrát jsme slyšeli upřímné nářky diváků, že se nedostali do kina, že byly velké fronty nebo že už se jim narodily děti a nemůžou přijet, ale předtím rádi jezdili. Tak ten letošní ročník berme jako za odměnu, že aniž bychom za těmi filmy museli do Jihlavy, tak se k nim dostaneme.“
Cenu akreditace pořadatelé ponechali na úrovni jarní zvýhodněné nabídky, zájemci tak zaplatí 350 korun. „Z každé akreditace věnujeme 60 % filmařům a rozdělíme je spravedlivě podle toho, jak bude který film sledovaný,“ uvádějí pořadatelé.
Vzdor v Číně, karanténa v Itálii a Karel v Polsku
Hlavní mezinárodní sekce Opus Bonum letos představí zejména esejisticky laděné snímky věnované širokému spektru aktuálních témat. Silný zážitek slibuje například čínský film Jeden říká ne (režie Dayong Zhao) o muži, který se odmítá vzdát svého domova a vystěhovat se z vesnice určené k demolici.
Pandemie koronaviru, reflektovaná i v dalších festivalových sekcích, se v rámci Opus Bonum představí prostřednictvím videodeníku z karantény, který do filmu Mizející přetavil Ital Filippo Ticozzi.
Na pomezí beletristické povídky a sociálně-kritického dokumentu stojí snímek Američana Edwarda Kihna Vágní terén, v němž se fiktivní reportérka snaží dokumentovat proměny chudinských čtvrtí ve Filadelfii, kde mají v budoucnu stát luxusní střediska. Částečně fiktivního dokumentaristu zase představí snímek Víta Klusáka a Filipa Remundy Jak Bůh hledal Karla. Tvůrci vyslali svého kolegu Karla Žaluda zkoumat polskou zbožnost očima českého neznaboha a dokumentují jeho cestu.
Vedle Opus Bonum a dalších soutěžních sekcí představí Ji.hlava také tradiční profilové výběry. Sekce Průhledná krajina se letos zaměří na korejskou kinematografii a sekce Průhledná bytost nabídne snímky Alberta Kahna. Ji.hlava nabídne také výběr z tvorby afroamerických filmařů pod titulem Black Cinema Matters.
KDO BUDE SOUTĚŽIT V DOMÁCÍ SEKCI ČESKÁ RADOST? ■ Večný Jožo Režie: Jan Gogola ml. Dokumentární portrét rozkrývá komplikovanou osobnost slovenské hudební legendy Joža Ráže. S přesvědčením, že je důležité otevřít se světům, které jsou nám cizí, natáčel režisér snímek deset let. ■ Jak Bůh hledal Karla Režie: Vít Klusák, Filip Remunda Režisér Karel Žalud s režiséry Vítem Klusákem a Filipem Remundou po několik let navštěvoval Polsko, aby lépe pochopil Poláky a jejich vztah k Bohu. ■ Vlci na hranicích Režie: Martin Páv Vlci se po více než dvou stech letech opět začali objevovat v broumovských lesích. Část místních jejich návrat vítá, chovatelé ovcí a dobytka v divokých zvířatech naopak spatřují hrozbu. ■ Jan Jedlička: stopy krajiny Režie: Petr Záruba Český malíř, filmař a fotograf v roce 1968 emigroval a jeho druhým domovem se stala pustá krajina toskánské nížiny Maremma. Imprese nového domova přenášené na plátna, fotografie i surovinu filmu zachycují vnitřní zrak a duchovní pouto umělce vyvázaného ze společenských struktur. ■ Pripyat Piano Režie: Eliška Cílková Audiovizuální elegie za místem opuštěným lidmi, po kterých zůstaly jen zvuky uvězněné v rozpadajících se pianech. ■ Osobní život díry Režie: Ondřej Vavřečka Spolu s vědci a filozofy od Althussera po Žižeka formou živé, stylisticky i tematicky eklektické koláže autor zkoumá, jak lze myslet prázdno. ■ Jsme epicentry zemětřesení Režie: Tomáš Hlaváček Výlet městského páru na venkov se stává podkladem k poetické úvaze nad suchem v krajině a environmentálním žalem v člověku. ■ Pouť krkonošská Režie: Karel Čtveráček Novodobí poutníci, inspirováni pěším putováním básníka Karla Hynka Máchy, objevují krásy české krajiny, předčítají úryvky básní a postřehů z Máchova zápisníku a pozorují střet člověkem nedotčené přírody a moderní civilizace. ■ Alchymická pec Režie: Adam Oľha, Jan Daňhel Jan Švankmajer se po dotočení svého posledního filmu Hmyz sám stal aktérem natáčení. Jan Daňhel a Adam Oľha s ním strávili tři roky a mohli tak zachytit konkrétní situace i obecné úvahy o jídle, fetiších, konci člověka i západní civilizace. ■ Bíla na bílé Režie: Viera Čákanyová Videodeník režisérky z jejího pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela film FREM (2019), jehož hlavní postavou byla umělá neuronová síť. ■ Miri fajta Režie: Petr Kačírek, Martin Chlup Ústřední postavou dokumentu je Robin Stria, který se snaží vytvořit první romský sitcom v Čechách. |