Diskuze
Svěrákův Po strništi bos? Kam zmizela euforie? Český film pouze šlape vodu
Děkujeme za pochopení.
K. Dommorský
Je otázkou, byla-li tak výjimečná už Obecná škola, nebo oskarový Kolja. Tehdejší euforie prahly po "novém, osvobozeném" českém filmu a tak se plédovalo kdečemu. S odstupem je nutno hodnotit Svěrákovy scénáře stejně, jako jeho scénáře normalizační. Byla to dobrá zábava pro celou rodinu, nekonfliktní, ale nikoliv servilní k režimu, dobře prodejná, většinou lehce nadprůměrné kvality. Je ale zbytečné, očekávat od Svěráka po třiceti letech něco jiného. Jeho scénáře nikdy neměly jiný cíl, než pobavit a být populární. A podobná jsou jeho díla i dnes, pouze s tím rozdílem, že čas a únava letitou prací jsou možná trochu znát. Jeho syn režisér také vynikl jen jedinkrát a to originálním námětem , který vedl k získání "studentského oskara" filmem Ropáci. Žádný jeho další film nebyl ničím převratným, či objevným, vždy to byla pouze řemeslně slušně odvedená práce, cílená k diváckému úspěchu a to se mu vlastně vždycky také podařilo. Neurazil, nenadchl, ale divákům se bude líbit. A o to jde především.
J. Vyskočil 157
Velmi výstižné. Filmům Svěrákových chybí L. Smoljak, který uměl dát šmrnc jak režii, tak i scénáři jejich skvělých komedií z 80.let. Mistr Ladislav Smoljak dodal raráškovského hračičku, který bez nostalgie paroduje sám sebe. Ty filmy nepůsobily jako uměle poslepované sladkobolné epizody z mládí, jejichž jediný cíl je zaútočit na srdce diváka, eventuálně dostat Oskara (Vydrýsek na konci Kolji už byl vrchol kýče).
M. Bouček
Ano, souhlasím s panem kritikem. Bylo tam neuvěřitelně málo výbuchů, automobilových honiček, dvojic mladých sympatických, genderově a rasově vyvážených agentů a žádný závěrečný proslov hrdiny. Prostě špatný film.
J. Kacena
Sragora film podbizive zdimajici univerzalni tema, az to boli. Muze fungovat jako tema k veceri a vinu u Sveraku doma, kdy se Zdenek ujme slova a znudenym vnoučatum vypravi sve vzpomínky z detstvi. Jako film i kniha chabe. Trefna recenze
M. Chmelíček
Kdybych byl kritikem Kabátem a došlo by mi, že jsem k ničemu a nemám šanci nikdy nic podobného vytvořit, taky bych si třeba plivnul.
Tak nějak jsem čekala, že to zkritizují. Je od toho filmu očekáváno až moc, dost jistě bude dobrý, takže jde o to najít tam ty slabiny, aby ta kritika byla v něčem originální.
Laskavý, velmi precizní film, který pohladí na duši. Velmi děkuji pánové Svěráci
I. Valčíková
Nádhera, mě se líbil. Hodně. Ten chlapec byl úžasný. Vybral si velmi dobře.
U filmů mladého Svěráka je nejhoší ta ukrtutná snaha získat dalšího Oscara. Kdyby tolik netlačil na pilu a necizeloval každou scénu k absolutní dokonalosti, možná by pak ty filmy byli lidštější a koukatelnější. Navíc scénáře "otce" Svěráka vždy klouzaly po povrchu, vždy je to takový ten "laskavý pohled" bez hlubších konfliktů. Což mělo své kouzlo za bolševika, kdy jeho scénáře čněly vysoko nad budovatelskými díly jiných autorů. Navíc režiséři jako Vít Olmer nebo Jiří Menzel dokázali z jeho scénářů vytáhnout to podstatné a nezklounout k sentimentu, což se "synovi" Svěrákovi už tak nedaří.
I. Valčíková
Bože, vy jste se ocitl zcela mimo šachovnici.
Je to krásný film, bezvadně řemeslně zpracovaný.
Pokud chcete vidět konflikt, běžte na Vetřelce. Prostě toto nejsou filmy pro vás.
Svěrák má v hlavě (píp: nedemokratické Babišovo médium). Jedině jeden názor je dobrý.
Od vratných lahví to s ním šlo z kopce.
I. Valčíková
Prostě ho nemáte rád a to je vše. Já si naopak myslím, že zraje jako víno. Točí krásné filmy, ke kterým se ráda vracím, když si chci odpočinout.