11. dubna 2017 11:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Osm CD Karla Velebného, to je zásadní dávka klasiky moderního jazzu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Karel Velebný | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Karel Velebný | foto: Indies Happy Trails

Osm kompaktních disků s tvorbou jazzového hudebníka Karla Velebného, které právě vydal label Indies Happy Trails, bude při závěrečném ohlédnutí zcela jednoznačně označeno za nejvýznamnější archivní ediční počin letošního roku.

Reedice jazzových nahrávek natočených a vydaných v období do roku 1989 jsou dlouhodobým dluhem českých vydavatelů hudebním fanouškům. Přitom není řeč o žádných marginálních tvůrcích, nýbrž o těch největších osobnostech žánru: dodnes například nebyla na CD v úplnosti vydána některá zásadní alba Jiřího Stivína, Rudolfa Daška nebo Jany Koubkové.

Stávající edicí vydavatelství Indies Happy Trails (a jako vždy velmi pečlivý editor Jaroslav Riedel) splácí ovšem dluh největší. Karel Velebný je totiž pro český moderní jazz skutečně osobností mimořádně klíčovou. Otec zakladatel Je toho hodně, co se z oněch osmi disků, jež byly vydány samostatně, nikoli tedy v jindy obvyklém kompletním boxu, o Karlu Velebném nemůžeme dozvědět.

Karel Velebný a SHQ
Studio 5

Třeba to, jak byl významným hudebním pedagogem, jehož školením prošel zástup hudebníků nejen z jazzového ranku. Ani to, že byl pod pseudonymem dr. Hedvábný spoluzakladatelem cimrmanovského kultu. A samozřejmě ani to, že šlo o člověka vtipného, plného nadhledu nad ostatními i sebou samým. A částečně i nad muzikou, jak můžeme vyčíst z názvů mnohých jeho skladeb (Vzal jsem křídlo za křídlo, Paže pážete, Svatební pochod Josefa Kanára, Ztráta nalezeného syna).

Samotnou hudbu ale samozřejmě bral tento nápaditý skladatel, jasnozřivý kapelník, virtuos na vibrafon a velmi schopný hráč na řadu dalších nástrojů od saxofonu po klavír velmi vážně. Proto se také nejen pamětníci shodují na jeho klíčové roli ve vývoji českého moderního jazzu a zásadním podílu na jeho samotném vzniku.

Mezi dvěma póly Z hlediska významu je třeba z osmi Velebného cédéček vyzdvihnout dvě, která reediční projekt ohraničují. Na jedné straně je to kompilace všech dochovaných (a dlouhá desetiletí prakticky nedostupných) nahrávek kapely Studio 5 s názvem Modern jazz. Studio 5 založil Velebný se saxofonistou Janem Konopáskem, kontrabasistou Luďkem Hulanem a dalšími v roce 1958 a skupina byla de facto první u nás, jež se k moderní, navíc autorské jazzové tvorbě přihlásila.

Na pomyslném druhém pólu stojí Jazzové nebajky. Jsou považovány nejen za nejlepší nahrávku souboru SHQ, který po rozpadu Studia 5 až do své předčasné smrti v roce 1989 Karel Velebný vedl, ale podle mínění České jazzové společnosti také za vůbec nejlepší domácí jazzové album natočené do roku 1989.

Mezi těmito póly je pak ještě dalších šest nosičů, které jsou posbírány ze singlů, EP a dobových kompilací anebo se jedná o reedice kompletních alb. Najdeme tu tedy třeba pásmo z cyklu Poezie a jazz, v němž k hudbě SHQ recitoval v roce 1966 herec Jan Tříska verše Václava Hraběte, anebo společný projekt Karla Velebného a trumpetisty Jaromíra Hniličky Týnom tánom, přinášející jazzové variace lidových písní.

  • 0Diskuse


Ondřej Bezr

Autor

Ondřej Bezrondrej.bezr@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz