Festivalu United Islands se v těchto dnech podařilo naplnit, co si předsevzal: vybral mezi svými příznivci 1 600 000 korun přes crowdfundingový portál Hithit. Svědčí to o široké popularitě akce, která se konala po deset let bezplatně.
Je největším pražským festivalem, zároveň překračuje ráz hudební přehlídky a připomíná lidovou veselici. Letos koncerty zčásti zpoplatňuje: zvýhodněné vstupné bylo k mání právě přes sbírku-předprodej. Úspěch, jakého dosáhli pořadatelé United Islands ve vybírání peněz, ukazuje, že čeští fanoušci jsou ochotní poskytnout typu zábavy, který je jim blízký, jasnou finanční podporu.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nemalé satisfakce se dostalo i kapele Mňága a Žďorp, která vypsala sbírku na půl milionu, protože se rozhodla natočit desku Made in China v Číně. Částku získala během tří týdnů, k předem domluveným čínským koncertům tedy přidá nahrávání a filmování na místě.
Tyhle doklady, že pop si dokáže najít své podpůrce, jsou nejen úspěšně završenými projekty, ale i signálem, že skončila éra prvotního crowdfundingu: nutného, kurážného, novátorského. Byl spuštěn – nejprve v USA – koncem minulé dekády jako alternativní možnost financování v časech, kdy instituce mají malé rozpočty.
Sloužil nezavedeným kulturním a vědeckým projektům, které se mohly spolehnout právě leda na naději, že osloví příznivce z lidu. Populární tváře a masové akce zprvu tenhle terén neatakovaly – dokud nezjistily, že dobře rozvířené emoce tu mohou navýšit budget i jim. Festival, který shání pár týdnů před konáním půl druhého mega, nemůže být na těch penězích ve skutečnosti závislý, to by byl neprofesionální dobrodruh.
Crowdfunding se změnil v jednu z forem sebepropagace, spojenou s hrou na spoluúčast. Zevšedněl coby prostředek vícezdrojového financování. Byznys si ho prohlédl a integroval. Tak to chodí. Bye bye, původní crowdfundingu.