PRVNÍ DOJMY: Lidé prchali z promítání. Nabarvené ptáče zanechalo v Benátkách nesmazatelnou stopu |
Zatím posledním českým filmem v hlavní soutěži v Benátkách byl v roce 1994 snímek Jiřího Menzela Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina. Hlavní ocenění na italské filmové přehlídce získal v roce 1947 český film Siréna režiséra Karla Steklého.
Drama Nabarvené ptáče letos o Zlatého lva soupeří s takovými díly jako The Laundromat (Prádelna) amerického režiséra Stevena Soderbergha o skandálu kolem Panamských dokumentů (Panama Papers), Guest of Honour (Čestný host) o ženě pátrající po pravdě o minulosti Kanaďana Atoma Egoyana nebo Om det oändliga (O nekonečnosti) švédského filmaře Roye Anderssona.
Drama jak od Tarkovského, nebo banální pornografická vize? Zahraniční recenze Nabarvené ptáče vesměs chválí |
Letošní přehlídka byla podle agentury AFP charakteristická filmy, které se pokoušely o rekonstrukci různých událostí - od J ?accuse Romana Polanského o Dreyfusově aféře po dokument o požáru, při kterém v rumunském nočním klubu v roce 2015 zemřelo 64 lidí. „Je to návrat k realismu ve filmu,“ uvedl ředitel přehlídky Alberto Barbera.
Na benátském festivalu se kromě toho představila řadu filmů odehrávajících se na Blízkém východě nebo v Evropě, které nejsou oproti minulosti natočeny v angličtině. „Filmaři dali přednost autentičnosti,“ uvedla AFP. Kromě J ?accuse natočeného ve francouzštině to byl například snímek francouzsko-řeckého režiséra Costy-Gavrase o dluhové krizi v Řecku v roce 2015, natočený převážně s řeckými herci v jejich rodném jazyce.