28. března 2017 12:40 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Zpěvačka LP je tak normální, až je její úspěch podezřelý

Se svými vlastními skladbami uspěla až v roce 2012 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Se svými vlastními skladbami uspěla až v roce 2012 | foto:  Michal Šula, MAFRA

Že by čirá normálnost začala Čechy a hlavně Češky zase po čase přitahovat? Fenomén, kterým se za poslední rok u nás stala Američanka italského původu Laura Pergolizzi, používající jako pseudonym jen svůj monogram LP, by tomu nasvědčoval.

Když Colours of Ostrava kromě zpěvaččiny účasti na letním festivalu v Dolních Vítkovicích oznámili také její pražský koncert v klubu Roxy na úterý 28. března, stalo se něco šokujuícího a málokdy vídaného: kapacita byla vyprodána během zhruba pěti minut. Obratem tedy produkce přidala ještě pondělní termín. I ten se vyprodal rychleji, než kdokoli očekával. A před zavřeným klubem se už od odpoledne tísnily mladé dívky, aby se po otevření dostaly co nejblíže k pódiu.

Je to záhada, čím tak LP okouzlila český a část evropského hudebního trhu - uvědomme si, že v domovských Spojených státech ji stále prakticky nikdo nezná. Její zatím poslední, loňské album Lost On You, ze kterého hrají česká rádia zejména titulní hit a které boduje v hitparádách několika evropských zemí (Řecko, Polsko, Španělsko, Francie), se v amerických žebříčcích vůbec neobjevilo.

Studiová nahrávka přináší deset autorských písniček LP, nahraných v příjemném softrockovém duchu, se silnými melodiemi a nezpochybnitelně kvalitním zpěvem. Ale takových desek po světě vychází spousta a o většině z nich se jiné než specializované publikum nedozví. Čert ví, čím tak zaujala tahle šestatřicetilůetá, tedy ne už nijak mladá dáma menšinové sexuální orientace a vizáže, připomínající Boba Dylana v polovině šedesátých let.

Americká zpěvačka Laura Pergolizziová vystupující pod uměleckým jménem LP dnes rozezpívala zaplněný pražský klub Roxy svým hitem Lost On You
Koncert nahlášený na 28. března LP vyprodala za pouhých pět minut, proto přidala další

Její koncert s tříčlennou kapelou v základním obsazení (kytara, baskytara, bicí), které občas zpěvačka doplnila španělkou nebo ukulele, byl, jak už bylo naznačeno, vlastně úplně normální - v tom nejlepším slova smyslu. Písničky z alba Lost On You, kterých byla většina, doplněné těmi staršími, zněly samozřejmě naprosto perfektně, přirozeně, bez jakýchkoli pentliček. Jejich sound i celkový výraz je z těch nadčasových. Kdyby takhle zahrála před čtyřiceti, třiceti, dvaceti lety, zapadla by vždy do některého z proudů dobové pop music.

LP má ovšem velké charisma, to jí nelze upřít. A její - opět jsme u toho slova - „normálnost“ jí nepochybně přidává body. Koncert stručně komentuje, vtipkuje s publikem, přijímá od něj občas dost absurdní dárečky třeba v podobě polštářků se snaživě vyšitým srdíčkem a nápisem „we love you LP“ nebo panenky s rozcuchanými černými vlásky, jaké má ona sama. Během zpěvu si s předními řadami podává ruce - a z té ruky, nabízející se k přímému kontaktu, jí fanynky zobají. Nechybějí jim převleky, projekce, lasery a podobné zbytečnosti velkých popových produkcí.

Všechno to dokresluje třeba i historka pořadatelů o tom, že se LP nějaké dvě hodiny před vystoupením nerozpakovala zajít si na kávu do kavárny NoD přímo nad klubem a s polovinou hostů se nechat vyfotit. Pokaždé poděkovala za zájem. Prostě normální ženská. Navíc pěkně zpívající pěkné písničky. Nic víc. Ale také - a to je důležitější - nic méně.