Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Margitovo špičkové jubilejní gala v Operním panoramatu Heleny Havlíkové

Kultura

  12:00
PRAHA - Galakoncertem v Národním divadle oslavil své 60. narozeniny tenorista Štefan Margita. I on, podobně jako před čtrnácti dny jiný jubilant, pětaosmdesátiletý Richard Novák, svým koncertem především obdaroval publikum. V Národním bylo vyprodáno a dárkem oslavenci byl právem nadšený potlesk. Margita jasně potvrdil, proč patří mezi ty sólisty, kteří mají vysoký kredit na těch nejprestižnějších zahraničních scénách včetně Metropolitní opery, londýnské Královské opery, milánské Scaly, mnichovské Státní opery, pařížské Národní opery a dalších.

Štefan Margita Gala 60. Slavnostní galakoncert k životnímu jubileu foto: Národní divadlo

Ostatně kalendář má plný i na následující období – bude zpívat Tichona v Turíně, Bergova Tamburmajora v Paříži, Logeho a opakovaně Janáčkova Luku Kuzmiče – včetně legendární inscenace Patrice Chéreaua a Pierra Bouleze, která doslova objela svět.

Margita své postavení nejen získal, ale hlavně udržel. Vždyť takto ve světě, pohříchu nikoli u nás, zpívá už více než neuvěřitelných třicet let. Jeho mezinárodní kariéra začala po ne zcela vydařeném prvním pokusu v roce 1986 v Ženevě Janáčkovým Kudrjášem. Margita si především velmi uvážlivě volil a volí repertoár pro svůj typ hlasu i osobnosti. Nehnal se do Verdiho ani Pucciniho, ale zaměřil se na Janáčka, který už několik desetiletí zažívá ve světě boom. Ostatně nedávno jako Luka Kuzmič předvedl i u nás v koncepci inscenace Z mrtvého domu tu intenzitu a flexibilitu a nuance výrazu, se kterou vystihl, jak drsného suveréna a respektovaného i obávaného kápa vězeňské komunity zdevastuje ztráta mileneckého vztahu s Aljejou do opilecké trosky. A je to bohužel už více než pět let, kdy v Koutově hudebním nastudování Její pastorkyně po plejádě zahraničních inscenací alespoň v repríze i českému publiku předvedl, jak hluboce promyšlený je jeho Laca, který se ze své zvláštní směsice plaché drsnosti „prožije“ k obětavé a odpouštějící lásce k Jenůfě. Druhou Margitovou doménou je Wagner. S Logem se nedávno prosadil i v Metropolitní opeře, kde v inscenaci Zlata Rýna Roberta Lepage zpívá zavěšený na laně na stěně pohyblivých lamel.

Štefan Margita Gala 60. Slavnostní galakoncert k životnímu jubileu.

Mistrovství těchto Margitových domén, ve kterých dává svůj tvárný hlas plně do služeb mnohotvárného vyjádření obsahu zpívaného textu, si mohli užít diváci alespoň v ochutnávkách. Po předehře Z mrtvého domu galakoncert Margita zahájil velkou a pro celý Prsten klíčovou árií Logeho ze Zlata Rýna, ve které jako vychytralý rádce boha Wotana vykládal o výsledku svého šmejdění, že by šlo u obrů nahradit krásnou Freiu zlatem a všemocný prsten.

Margita ovšem na svém galakoncertu neprezentoval pouze sebe, ale velmi moudře přizval své přátele – a společnost to byla vynikající. Sopranistku Evu-Mariu Westbroeck známe z kinopřenosů z MET jako Sieglindu, Wagnerovu Alžbětu nebo Francescu da Rimini, na galakoncertě zazpívala Vissi d’arte Tosky, s Margitovým Turiddu Santuzzu, ale především s Margitou závěrečný výstup Jenůfy a Lacy z Pastorkyně Odešli, jdi také, ve kterém její podání přece jen nemělo tu hloubku závěrečné katarze. Jedním z vrcholů večera se tak stal jiný výstup z Pastorkyně – ten s Kostelničkou, kdy se tato Jenůfčina pěstounka – v podání Evy Urbanové - rozhodne Lacovi prozradit, že se Jenůfě narodilo Števovo děcko a když vidí Lacovu odmítavou reakci, svádí vnitřní boj, ve kterém se odhodlává k vraždě nemanželského dítě. Interpretace dvojice Eva Urbanová – Štefan Margita byla špičková a strhující. Po sentimentální Brahmsově ukolébavce v podání Margity s Jiřím Brücklerem, která z programu večera poněkud trčela, se tento barytonista výborně uvedl v árii Franka z Pucciniho raného Edgara.

Štefan Margita s Evou Urbanovou. Slavnostní galakoncert k životnímu jubileu

Dalším vrcholem večera byl duet Dona Ottavia a Donny Anny, ve kterém si přísahají, že pomstí smrt komtura - Annina otce. Pro Margitu byl Ottavio vzpomínkou na jeho pražské začátky v mozartovském lyrickém oboru tehdy pod „dohledem“ Zdeňka Košlera, kdy zpíval právě Ottavia, ale i Tamina nebo Ferranda, zatímco pro sopranistku Simonu Houdu Šaturovou je v současné době právě mozartovský obor tím, ve kterém září svým pohyblivým třpytivým a přitom barevně plným sopránem. A brilantně ho uplatnila i v Juliině valčíku z Gounodovy opery, když kolem ní tančí houf ctitelů v nafukovacími balónky.

Štefan Margita Gala 60. Slavnostní galakoncert k životnímu jubileu.
Štefan Margita Gala 60. Slavnostní galakoncert k životnímu jubileu.

Koncert totiž nebyl pojatý klasicky tak, že sólisté defilují na jevišti před orchestrem. Orchestr byl v orchestřišti a sólisté jednotlivé výstupy naplno hráli v režijní spolupráci Daniela Špinara – to vše v dekoraci jeho inscenace Z mrtvého domu s klavírním křídlem uprostřed a jeho replikou ve výšce nad jevištěm. Ta scénografie se ukázala překvapivě jako docela univerzální a hodila se pro všechna čísla programu. Doplňovali ji tanečníci a v duetu z Prodané nevěsty dokonce i ženský sbor oněch dívek, které Kecal Jeníkovi nabízí. Toto „divadelní“ řešení mělo svou výhodu v tom, že výstupy mohly být obohaceny právě o hereckou složku a světelný design. V programu složeném z různorodých čísel se ale také projevila nevýhoda takové koncepce – střihy mezi nimi byly hodně nemilosrdné. To se ukázalo hlavně po onom dramatickém výstupu Kostelničky, po kterém v kontrastu až drastickém následovala slavná Gershwinova árie Sporting Lifa z Gerswinovy opery Porgy a Bess It Ain’t Necessarily So – Vono to tak nemusí bejt s pochybnostmi tohoto drogového dealera nad biblí. Otazník tak směřuje k větší citlivosti vůči dramaturgické stavbě koncertu, včetně promítání záběrů z Margitových inscenací k Janáčkově předehře Žárlivost. A ne zcela šťastné bylo svěřit Nemorinovu árii Josefu Moravcovi. Nic to však to nemění na tom, že koncert byl i díky výborně hrajícímu orchestru Národního divadla pod taktovkou Roberta Jindry milou a zároveň důstojnou oslavou Margitových šedesátin, které si užil on i diváci. Koncert zaznamenávala televize – kdo se v neděli nedostal do Národního, bude mít alespoň televizní šanci. Štefanovi Margitovi rozhodně patří gratulace!

Štefan Margita Gala 60

Slavnostní galakoncert k životnímu jubileu. Dirigent Robert Jindra, režie, scéna a světelný design Daniel Špinar. Dále účinkují Eva-Maria Westbroek, Simona Houda-Šaturová, Eva Urbanová, Josef Moravec, Jiří Brückler. Orchestr Národního divadla. Národní divadlo, neděle 13. listopadu 19:00 h.

Hodnocení 80 %

Inspirace na dny příští

Bedřich Smetana: Tajemství. Rekonstruovaná nahrávka Československého rozhlasu z roku 1945. Osoby a obsazení: Malina, konšel (Jaroslav Veverka), Kalina, konšel (Zdeněk Otava), Panna Róza, sestra Malinova (Marta Krásová), Blaženka, sestra Malinova (Marie Budíková), Vít, syn Kalinův, myslivec (Beno Blachut), Bonifác, vysloužilec, Kalinův výměnkář (Vladimír Jedenáctík), Skřivánek, zpěvák (Karel Hruška), Mistr zednický (Karel Kalaš), Hospodská (Miloslava Fidlerová), Jirka, zvoník (Jaroslav Skácel). Spoluúčinkují Český pěvecký sbor se sbormistrem Janem Kühnem a Orchestr Národního divadla v Praze, řídí Jaroslav Krombholc. Připravil a uvádí Ivan Ruml. Český rozhlas Vltava sobota 19. listopadu 2016 20:00 h.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...