Diváci se do vyhlášeného podniku vydávají s okatou dívkou Margot (Anya Taylor-Joy), která doprovází mladého muže jménem Tyler (Nicolas Hoult). Tyler je nadšený labužník, toužící prokouknout všechny tajnosti a triky slavného mistra – a také trouba s nedostatkem taktu a ohledů. Záhy vyjde najevo, že Margot na poslední chvíli zaskočila za původní Tylerovu partnerku. A personál restaurace z toho vůbec nemá radost: připravená hostina je totiž vymyšlena přesně na míru pozvaným hostům...
Kdo uteče, vyhraje
Náznaky směřující k nevyhnutelnému poznání, že tahle večeře bude velmi nestandardní a neskončí dobře, se pozvolna množí. Otázka, kdy už to účastníkům dojde, se brzy promění v otázku, nakolik jsou lidé schopni zavírat oči před zjevnou skutečností. A posléze, co jsou ochotni učinit pro vidinu své záchrany a jaký recept snad může v tomto ohledu fungovat.
MENUUSA 2022 Režie: Mark Mylod Premiéra: 17. 11. |
Margot, která na večeři původně ani neměla být, si zachovává zdravé instinkty a bouří se proti šikaně, jež kulinářským rituálem čím dál zřetelněji prostupuje – dostává se kvůli tomu také do přímé konfrontace s jinak sebejistým konstruktérem celé show Slowikem. Ostatní zaujímají postoje podle toho, jak jsou naučeni svými profesními či společenskými rolemi, – a stávají se díky tomu bizarními karikaturami sebe samých.
Drsná překvapení
Hnací silou Menu není psychologická analýza jednotlivých účastníků ani zkoumání jejich skupinové mentality: shromážděné panoptikum funguje téměř jako mechanické figury plnící své předepsané úlohy. Je to ukázkový vzorek rozmazlených, náročných, ale bezduchých konzumentů. Podle toho s nimi také Slowik a jeho pomocníci jednají. Ani sám šéfkuchař (který vzpomíná na roky strávené v Bratislavě a zároveň na „taco days“ v dětství) není nijak věrohodná figura: je to k dokonalosti dovedený a zároveň mučivě frustrovaný konstrukt, který se rozhodl pomstít za svůj osud.
Takto rozdané karty umožňují tvůrcům rozehrát nelítostnou šarádu plnou černého humoru a drsných překvapení. Režisérem filmu je Mark Mylod, který se podílel na oceňovaných seriálech Hra o trůny či Boj o moc, druhý jmenovaný seriál je zároveň také dílem scenáristy Willa Tracyho, který je podepsán třeba i pod satirickou talkshow Johna Olivera. A druhý scenárista Seth Reiss byl pilířem satirického pořadu The Onion. Společným poznávacím znamením je tu nemilosrdně kritický pohled na společenské elity a klišé, v nichž se pohybují.
Film založený na klasické situaci nemá takový myšlenkový dosah jako třeba snímek Jana Němce O slavnosti a hostech nebo Bunuelův Anděl zkázy. Přesto ale docela účinně poukazuje na absurditu vyprázdněného snobství a hlavně baví tím, kam se odváží zajít ve svých zlomyslných nápadech. Zasmušilý pohled Ralpha Fiennese v každém případě hned tak v paměti nevybledne.