Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Motörhead. Proč měnit něco, co dobře funguje?

Kultura

  8:00
ANGLIE - Jsou hudební skupiny, u jejichž nových alb se očekává, že budou stejná jako ta předchozí. Co víc, jakákoliv změna znamená selhání. K podobným skupinám patří i britští Motörhead.

Lemmy Kilmister a Motörhead foto: 320 ProductionReprofoto

Jak vůbec hudbu vzbuzující podobná očekávání vnímat? Úplně stejně - a teď mi odpusťte nemístně nerocková přirovnání -jako knihy Roberta Fulghuma nebo například obrázky Josefa Lady. Je to sice pořád to samé, ale máme to rádi. Proč měnit jednou osvědčený model?

Novinka Motörhead The Wörld is Yours sice nese vročení 2010, ale je to úplně jedno, klidně mohla být natočena před deseti lety. O Motörhead se ostatně již od 80. let vypráví vtip, podle kterého podesáté vydali úplně stejnou desku, jen ta poslední je nejlepší. Z těchto důvodů je nové album třeba chápat jako další umělecký triumf.

Zkrátka novou desku Motörhead si pořídí ti, kdo už tuhle kapelu znají. K seznámení mělo publikum už více než třicet let a dvacítku studiových alb.

Hlasitá rychlá paranoia
Motörhead se v druhé polovině 70. let prosadili jako kapela, která zradikalizovala heavy metal. Hrála ho s punkovou vervou a je považována za důležitého předchůdce nové vlny britského metalu 80. let. Škatulkování bylo Lemmymu Kilmisterovi vždy proti srsti, Motörhead podle něj nikdy nehrál nic jiného než rock’n’roll. Základní hudební kvality tohoto žánru pak Kilmister definoval následovně: hlasitost, rychlost, vzrušení, arogance a - snad vzhledem k oblibě drog na fázi amfetaminu - paranoidnost.

Koktejl z těchto ingrediencí byl namíchán již na prvních deskách Motörhead a po dobu trvání skupiny na něm nebylo důvodu nic vylepšovat. Lemmy opakovaně přirovnává rock’n’roll k náboženství. A co chcete na víře měnit nebo vylepšovat? Měl by snad být hlas Lemmyho Kilmistera ještě drsnější? Už před lety jeho typický pódiový postoj - tedy zpěv ze zvrácenou hlavou do vysoko postaveného mikrofonu - vypadal, že jen v této pozici, anatomicky uvolňující dýchací cesty, je zpěvákovo opotřebované hrdlo schopno vydávat alespoň chropot.

Fanoušci Motorhead v Brně

Fanouškové se shodnou, že stále funkční je i tepání dvou šlapáků a hra na strunné nástroje, jež si vystačí se střídáním základního „hoblování“, energičtějšího „strouhání“ a povinným kytarovým sólem. A k čemu je vůbec podobná hudba dobrá? To vím zcela jistě: když jedete po dálnici, do cíle vám chybí ještě osmdesát kilometrů a začínáte se cítit unaveni, tak vás nic tak neosvěží jako tříminutové série působivých kytarových rifů.

Životní styl rockerů i texty jejich písní často oslavují nezodpovědnost, drogy a širokou škálu dalších negativních hodnot. A Lemmy se stal opravdovou rockovou legendou, oblečenou v kůži nebo ošoupaných džínech, s hustým knírem v odvážném oblouku propojeným s kotletami. I ve svých více jak šedesáti letech prý denně kouří dvě krabičky marlborek a vypije lahev Jacka Danielse. Není divu, že muž s podobnou image si zahrál ve filmu Hellraiser 3, a cameo roli prý dokonce přijal i v jistém pornofilmu. Ale právě nekompromisní rocková image je oblastí, kde u Motörhead můžeme najít nejvíce změn.

Dělám to kvůli penězům
To, co bylo zpočátku životním postojem, se v důchodovém věku milionářských hudebníků nutně stává očekáváním, či dokonce obchodní značkou. S podobným faktem jde nakládat různě, například ironicky. Což je i šťastný případ Motörhead, jejíž členové si například zahráli ve vtipné reklamě na smažené brambůrky. Na housle hrající Lemmy již před lety účinkoval v klipu na čokoládu Kit Kat a zasloužil se o úspěch reklamy na životní pojistky (kdo by podobného šílence pojistil?).

Vydání posledního alba tak předcházelo uvedení reklamy na pivo Kronenbourg. Lemmy se svojí partou v ní sedí v baru, usrkávají pivo a pomalu začínají hrát - zpomalenou verzi svého největšího a nejzběsilejšího hitu Ace of Spades. Dokonale to naplňuje reklamní heslo Kronenbourgu „zpomal své tempo“. Zlý muž Lemmy nemá problém přiznat: „Dělám to kvůli penězům. A do toho, kolik jsem za to dostal, vám nic není.“

Zatracený establishment
I hudební videoklip k singlu Get back in line z posledního alba využívá rockové stereotypy, i když poněkud jiné, chcete-li sociálně kritické. Obstarožní Motörhead v něm zmlátí skupinku zlých byznysmenů, protože zavírají nemocnice a omezují odbory. Jejich luxusní casino rozbijí kartou s nápisem „fuck the establishment“ a po spravedlivé nakládačce si z něj odvedou opuštěné a konsternované družky podlých obchodníků. Nezbývá než jim podobnou odměnu v jejich věku přát.

Autor: