Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Na festival do Kutné Hory dolehnou tóny z Titaniku

Kultura

  8:00
KUTNÁ HORA - Ještě více hudebníků než v minulých ročnících vystoupí na festivalu v Kutné Hoře. Důvodem je mimořádný projekt nazvaný Potopení Titaniku Gavina Bryarse.

Violoncellista Jiří Bárta foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Festival v Kutné Hoře začíná v sobotu 2. června a během sedmi dnů a večerů pozve posluchače na čtyři koncerty do chrámu sv. Barbory, dvakrát do kaple Božího těla, dva koncerty se odehrají v Jezuitské koleji – GASK a na závěr se účastníci sejdou 9. června na produkci s názvem Horečka sobotní noci v kutnohorské základní umělecké škole, v níž po roce opět zazní folk-funk-jazzová fantazie Betty Lee a jejích Lidí z kosmu.

Fakt, že letos vystoupí více interpretů než v minulých ročnících, si vyžádal chystaný mimořádný projekt nazvaný Potopení Titaniku Gavina Bryarse a orchestrální večer 8. června v katedrále sv. Barbory věnovaný W. A. Mozartovi. Umělecký ředitel festivalu, violoncellista Jiří Bárta se zde ujme role dirigenta.

Nekonečné tóny utonulých

Koncert, který se uskuteční v chrámu sv. Barbory v pondělí 4. června, je po všech stránkách pozoruhodný. Bude na něm v české premiéře uvedeno multimediální dílo britského autora Gavina Bryarse Potopení Titaniku. Skladatel a kontrabasista Gavin Bryars je stvořil na motivy známé tragédie jako otevřený koncept reagující na nové poznatky a nové interprety. Byl to první větší skladatelův projekt, jímž dosáhl světového ohlasu.

Mezinárodní hudební festival Kutná Hora

Violoncellista Jiří Bárta si vždy na začátek června pozve do Kutné Hory vynikající domácí a zahraniční sólisty, společně během týdne intenzivně zkoušejí a večer pak publiku předvedou své umění. Tentokrát pozvání přijali například fenomenální houslista ruského původu Ilya Gringolts, už podruhé přijede francouzský klarinetista Michel Raison, počtvrté se vrací klavírista Konstantin Lifschitz.

Idea „Titaniku“ se zrodila u příležitosti výstavy v roce 1969. Jde o multimediální dílo inspirované vzpomínkami svědků neštěstí. Vychází z opakovaných tvrzení, že hráči lodního orchestru v době neštěstí vytrvali na palubě a hráli až do chvíle, kdy se loď potopila. Gavin Bryars prostudoval všechny výpovědi přeživších a ze slov telegrafisty identifikoval nápěv, za jehož tónů klesal kolos ke dnu: šlo o episkopální hymnus Autumn.

Tato melodie je hlavním stavebním prvkem Bryarsovy kompozice a v jejím průběhu se různě proměňuje, mísí se s úryvky promluv svědků, signály morseovky a dalšími zvukovými efekty, jimiž Bryars navozuje iluzi nekonečně znějících tónů utonulých hudebníků ve vodách oceánu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!