Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Veletrh umění v Maastrichtu: Sudek byl prodán během dvaceti minut

Kultura

  20:00
Jubilejní 25.ročník mezinárodního veletrhu s uměnim TEFAF, který se konal před týdnem v holandském Maastrichtu, potvrdil několik skutečností - obchodu s tím nejlepším uměním se krize moc netýká, největším trhem se stává Čína a z českých umělců patří do špičky František Kupka a Josef Sudek.

Je to nejprestižnějsí, nejlepší a patrně i největší prodejní výstava umění na světě. foto: TEFAF

Přes 70 tisíc návštěvníků – sběratelů, investorů a zájemců o umění, si nemohlo nechat ujít neoybyčejnou přiležitost – vidět na jednom místě obrovskou škálu toho nejlepšího světového umění, které je na trhu.  K vidění toho bylo opravdu hodně. 265 galeristů z 19 zemí světa vystavovalo více než 30 000 uměleckých děl, od historických předmětů, starožitností  a starých mistrů až po současné umění  a design.

ČTĚTE TAKÉ:

To vše  v celkové hodnotě okolo 3 bilionů Euro. Návštěvníky uvítalo ale také na sto tisíc tulipánů a růží, které každoročně dotvářejí příjemnou atmosféru výstavních prostor a činí z tohoto veletrhu pastvu pro oči po všech stránkách.

Na TEFAF se každý rok sjíždějí nejen největší boháči světa, celebrity a zástupci světových muzeí a galerií, ale také běžní návštěvníci, kteří  se chtějí jenom pokochat pohledem na špičkové umění, které se hned tak nevidí.  TEFAF je často zcela oprávněně zmiňován jako “ muzeum, kde je všechno na prodej“.  Je to nejprestižnějsí, nejlepší a patrně i největší prodejní výstava umění na světě.

Kupka a Sudek – stálice českého umění na mezinárodním trhu

Nejlepší světové galerie přivážejí  na TEFAF to nejlepší, co mají v nabídce a ceny uměleckých děl se často pohybují v šestimístných číslech. Nejdražším objektem letošního veletrhu byla plastika  Henryho Moora v ceně téměř 27 milionů Euro, obraz Vincenta Van Gogha „Kopáči brambor“ se nabízel za tři miliony Euro a Rubensova malba „Ukřižování“ , egyptský reléf královny Hatšepsovet či ocelová plastika vynikajicího současného britsko-indického umělce Anishe Kapoora byly prodány během několika minut. Galerista Daniel Blau z Mnichova musel dokonce přeorganizovat svoji expozici, protože hned po zahájení prodal 20 kresb Andyho Warhola v ceně kolem 50 000 Euro za každou z nich.

Ne všechno ovšem bylo na prodej. Pařížská „Fondation Custodia“ přivezla u příležitosti jubilea veletrhu několik vyjímečných exponátů jako například kresby Leonarda da Vinci, Rembrandta či Rubense a ty si nemohli koupit ani ti nejmajetnější zájemci o umění.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Z českých umělců byly na letošním ročníku k vidění obrazy Františka Kupky, které nabízely  londýnská galerie Dickinsons či pařížská Béres.  „Kupka je velmi žádaný autor“, sděluje James Roundell z galerie Dickinsons,  „Jeho Kompozice se ale zatím neprodala“ dodává a zdůrazňuje slovo „zatím“.  Zato vídeňský galerista Johannes Faber byl  velmi spokojen, protože kolekci devíti fotografií Josefa Sudka s pražskou tematikou si koupil americký soukromý sběratel  ihned po zahájení výstavy. „Tentkrát jsem přivezl Sudka, ale mezi dalšími českými fotografy se světovou úrovní, které mám v nabídce jsou i František Drtikol nebo Jaromír Funke“, říká Faber.

Trh s uměním kvete navzdoru krizi a hlavně díky Číně

Umění se ukazuje jako dobrá investice i v době či právě v době krize a dopady světové ekonomické krize se trhu se špičkovým  uměním moc netýkají, vyplývá ze studie, kterou si nechal TEFAF vypracovat od známé ekonomické expertky na umělecké trhy Clare McAndrew.

Po krátkém propadu v roce 2009 se tento trh rychle oživuje především díky rostoucímu trhu v Číně, vzrůstajícím obchodům v oblasti starožitností a také zájmu o moderní umění, které v současné době představuje 70% světového trhu s uměním. „ V roce 2011 dosáhl světový trh s uměním  úrovně 46 bilionů Euro a přiblížil se svému rekordu v roce 2007, který činil 48 bilionů EURO“, říká se v této zprávě.

Čína je nejen novou ekonomickou supervelmocí, ale přebírá nadvládu i nad světovým trhem s uměním. „Čínští kupci realizují nyní 30% trhu a předběhli dosud vedoucí Spojené Státy“, uvádí Clare McAndrew.  Čínští sběratelé se zajímají nejen o staré evropské mistry a moderní umění, ale především skupují po světě staré čínské umění, kupují  si zkrátka zpět své cennosti.

Nemohla chybět královna Beatrix.

Jenom pro bohaté?

Veletrh letos slavil 25. výročí své existence a mezi těmi nejvýznamnějšími hosty, které na svoje „stříbrné výročí“ pozval, nemohla chybět královna Beatrix, která po nedávné tragické nehodě svého syna Frisa v rakouských Alpách již opět plní svoje královské povinnosti. Výstavu si prohlédla v předvečer jejího oficiálního zahájení pro veřejnost.

„Začali jsme tenkrát poměrně skromně“, řekl jeden ze zakladatelů veletrhu  Clemens van der Ven, obchodník s orientálním uměním z města ´s-Hertogensboch .  „Prodejní výstavy s uměním v Evropě neměly v té době příliš mezinárodní charakter a to jsme chtěli změnit. Klienty nezajímá, odkud jsi, ale jestli umění, které nabízíš je kvalitní“. První ročník navštívilo kolem 17 000 návštěvníků, ale každým rokem se veletrh rozrůstal a jeho prestiž i návštěvnost stoupala.

V roce 2007 TEFAF přistoupil  i na zvýšení vstupného, aby pokryl rostoucí náklady a zajistil patřičnou bezpečnost.  Také hlavně proto, aby trochu „profiltroval návštěvníky“  a přilákal jen ty s opravdovým zájmem.  To sice organizátoři nepřiznávají, ale je to nasnadě. Veletrh TEFAF je především komerční záležitost a cílová skupina potenciálních kupců se většinou dopravuje do Maastrichtu privátními jety, případně těmi dražšími značkami aut. 

PŘEČTĚTE SI:

Vstupné v ceně 55 EUR tudíž neřeší a ani nemusí, protože jsou většinou zvanými hosty.   A ti ostatní, kteří si chtějí pouze prohlédnout umělecká díla, rozhodně nemusí vynaložených peněz litovat.  V ceně vstupenky je i obsáhlý barevný katalog, který je tak obsáhlý a těžký, že je lepší nechat  si ho rovnou v šatně. To nejcennější, co si ale z veletrhu běžní návštěvníci odnášejí je nezapomenutelný zážitek na dlouhou dobu -přinejmenším do příštího ročníku, který se bude konat opět koncem března.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...