Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Na výstavě v Colloredo-Mansfeldském paláci se sochy staví na zadní

Kultura

  16:00
PRAHA - Donedávna odlévali sochaři své vize do bronzu nebo je tesali do kamene. Dnešní umělci mluví s virtuální asistentkou Siri, poslouchají tep vlastního srdce a učí v galerii chodit děti. Kam se posunula socha za poslední století, ukazuje výstava v pražském Colloredo-Mansfeldském paláci, jež se koná do 8. října.

Půjde to? Lekce chůze mezi fotografií Jiřího Thýna a plastikou Anny Hulačové v jednom z výstavních sálů. foto: GHMP – MARTIN POLÁK

Zulice si toho všimne asi málokdo. Pokud byste šli z Karlova mostu k Nejsvětějšímu Salvátoru a zvedli na chvíli zrak, spatřili byste na balustrádě kostela posedávat bílou holubici. Nejde o živého tvora, ale o sádrovou sošku, která uletěla z okna jiné soše, když ta pomáhala v protějším Colloredo-Mansfeldském paláci instalovat výstavu.

Možná to zní bláznivě, nicméně takový je příběh expozice Médium: figura, která je v paláci k vidění do 8. října a jejíž architekturu navrhl Dominik Lang. Jedná se o společnou výstavu osmnácti českých sochařů, konceptualistů a fotografů, na jejichž příkladech chce Galerie hl. m. Prahy ukázat, kam se posunulo sochařství za posledních sto let.

Umělecká výstava v paláci Colloredo-Mansfeld. Sochy kam se podíváš.
Umělecká výstava v paláci Colloredo-Mansfeld.

S nahou fotografkou za zády

A tak vzal Lang z ateliéru svého zesnulého otce jednu z jeho plastik – děvčátek z padesátých let, nechal ji vstát ze židle a procházet galerií. V jedné místnosti lepí popisku na zeď, v druhé věší fotografii, v jiné odhrnuje roletu z okna a v další usíná mezi vystavenými artefakty kolegů-sochařů na lavičce. Obklopují ji při tom díla Jiřího Kovandy, Jána Mančušky, Romana Štětiny, Anny Hulačové, Pavly Scerankové nebo Johany Pošové s Barborou Fastrovou.

Umělecká výstava v paláci Colloredo-Mansfeld. Umělecká díla se dozvídají sama o sobě.

„Umělce jsem vybírala podle toho, jak v současnosti pracují s figurou. Zajímalo mě to v návaznosti na naši loňskou historickou výstavu Neklidná figura. Jestli lze toto téma přenést do současnosti,“ vysvětluje kurátorka Sandra Baborovská na dvoře paláce.

Výstava Mariana Pally představuje dobře malující slepice

Jiří Kovanda vystavuje snímky z pařížské performance, kdy se nechal otočený zády fotit nahou fotografkou, Pavla Sceranková diapozitiv z rodinného alba, kde sedí jako malé dítě na ramenou svému zesnulému otci sochaři, Jána Mančušku připomíná efemérní sklenice s vodou, kterou byl schopný pojmout do úst, Roman Štětina nabízí sochu proporčně ideálního těla antického atleta Doryfora politého beztvarou inteligentní plastelínou a Pošová s Fastrovou matraci položenou na zem s natištěnou pozvánkou na Heart Core Koncert. Během něho budemožné si na lůžko s oběma fotografkami lehnout, nechat si připnout na prsa mikrofon a za zesíleného tlukotu tří srdcí se stát exponátem výstavy. „To je přesně ten posun od sochařiny konce 19. a začátku 20. století, kdy se sama lidská figura stává hybatelem dění,“ líčí kurátorka.

Siri, odpověz

Nejde ale o jedinou performanci. Do zašlého barokního paláce dochází každý den odpoledne mladá matka s nemluvnětem a učí je mezi exponáty chodit. Akci Teaching To Walk vymyslel před patnácti lety konceptualista Roman Ondák. „Jde o symbolické gesto, kdy se dítě, aniž by si toho bylo vědomo, stává figurou, která se postupně zvedá a odpoutává ze země,“ říká Baborovská s tím, že vybrala chlapce jako protiváhu k děvčátku Dominika Langa.

Lekce chůze uprostřed galerie.

Zatímco u výše zmíněných umělců šlo o fyzické ztvárnění lidské figury, jedna z nejmladších vystavujících studentka fotografie na pražském umprum Marie Tučková sestříhala video zachycující její milostný rozhovor s virtuální osobní asistentkou Siri z telefonů Apple. Jmenuje se You Are Looking for Love in All the Wrong Places a jedná se o sondu do světa lidí, kteří chtějí po strojích to, co nedokážou najít v běžném životě.

Výstava Médium: figura je přesně ten typ akce, při které musejí diváci zapojit obrovské množství fantazie. Zároveň je potřeba přijít do galerie připravený. Je proto škoda, že k ní nevyšel v předstihu katalog, podle kterého by se návštěvníci mohli v jednotlivých dílech a přístupech výtvarníků více zorientovat.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!