Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ruská lady Macbeth pod tíhou totality. Představení ve Státní opeře trpí přehlcenou scénografií

Premium

Z představení Lady Macbeth Mcenského újezdu | foto: Zdeněk Sokol

  15:15
Národní divadlo uvedlo premiéru opery Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu v hudebním nastudování Hermanna Bäumera a v režii Martina Čičváka.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Lady Macbeth Mcenského újezdu, po bizarním Nosu druhá opera ještě ani ne třicetiletého Šostakoviče, vznikala v politicky nelehké době Ruska třicátých let dvacátého století, která dala vytrysknout avantgardním uměleckým koncepcím a proudům, aby diktát socialistického realismu tento „chaos místo hudby“ udusil.

Šostakovič vyšel z črty Nikolaje Leskova a silnému příběhu bohaté kupcové Katěriny, kterou milostná touha dožene k trojnásobné vraždě, dokázal dát emočně intenzivní a sugestivní hudební vyjádření – včetně soucitu s hlavní hrdinkou. A přidal satirickou, hořce groteskní vrstvu, s níž komentoval neurvalé, chamtivé, bezútěšné společenství odlehlého carského ruského venkova 60. let 19. století.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se